Inredning

#1 - 2 juli 2008 18:29
Ska till min lokala fiskhandlare imorgon, Hjälp mig. Hatar den växten som är till vänster på bilden! Ge mig tips på hur jag ska bygga upp det bättre.

http://img381.imageshack.us/my.php?image=dsc00088sk8.jpg

André
#2 - 2 juli 2008 18:41
Det finns många som lagt upp bilder på sina akvarium här och några trådar som handlar om just "posta en bild på ditt akvarium". Leta efter några bilder så kanske du hittar något du gillar...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81436

vet ej om länken funkar men den är till kategorin foto och film
#3 - 2 juli 2008 18:52
Tack så mkt, Missat detta totalt. :)
Dock är alla förslag varmt välkommna då min fantasi suger.
André
#4 - 2 juli 2008 19:07
Ett annat tips är att kolla in Goldisarnas egna akvarium under Avdelningar->Gold med. egna akvarium. Lycka till!
#5 - 2 juli 2008 19:31
Har tittar rundor lite men dock inget som är i stil med mitt kar, Hade velat starta om det helt med sand samt btn, men nu finns inte dom resurserna hos en 17 åring så jag godtar alla förslag om inredning.

Samt vad jag kan göra åt bakgrunden, Jag har ju som sagt bara en sån billig pappersbakgrund på baksidan, Man kan inte göra något medans karet är igång ? Något vettigt ?

André
#6 - 2 juli 2008 19:59
Den till vänster ser ut som som en osiris, en vacker akvarieväxt när den breder ut sig och skjuter i höjden..
#7 - 2 juli 2008 20:00
[LEFT]Hur stort är karet? Bakgrunden behöver inte bli så dyr som man kan tro - antingen gör du en själv i frigolit eller så köper du en budget-bakgrund á la Aqua Rock eller Aquael. Jag har själv en Aquael ODA bakgrund i mitt 54L och jag blev förvånad över hur bra den gör sig i akvariumet. Jag hade förväntat mig en plastig skiva som buktar ut lite med tanke på priset, men det blev faktiskt jättebra, jag är helnöjd med den. Den är inte heller så bred som en BTN är så någon större plats tar den inte, och det är ju bra, för då har fiskarna mer yta att röra sig på. Väntar även en Aquael Borneo-bakgrund i dagarna som ska i mitt 120L - hoppas att även den gör sig bra i baljan. ^^

Angående växterna så har jag fått lära mig att istället för att sprida ut dem över hela karet, så är det bättre att antingen plantera en kortsida och den bakredelen eller bara satsa på en kortsida och kanske ha ett stenrös på den andra - sen har fiskarna en del med växter, en med sten och kanske någon rot och en fri simyta i mitten.

Jag är dock bara en simpel amatör, men spåna lite kan man ju alltid göra. :D
[/LEFT]
#8 - 2 juli 2008 20:05
länk till Zoopets egen do it yourself-sida angående bakgrunder:

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=151&Itemid=206
#9 - 3 juli 2008 06:37
Det är ett Juwel 120liters kar jag har, Du skulle inte kunna kasta iväg ett PM när du är klar med din bakgrund ? Skulle vara roligt att se, Jo funderar på att slopa växterna och bara köra igång med lite stenar och skit.

André
#10 - 3 juli 2008 06:46
det kan vara riktigt fint och sen bara en eller ett par ensamma anubias som växer i röset eller på en rot
#11 - 3 juli 2008 10:19
Jadu, tack för idén. Men fortfarande stilla i huvudet på mig.
#12 - 3 juli 2008 10:35
vad gillar du för nånting då? försök beskriva va du tycker e fint.
ett tips är som sagt ovan att inte sprida ut allt i akvariet på liknande sätt som du gjort. de flesta nybörjarakvarier ser juh ut så för det är förvånansvärd svårt att bygga en verklig miljö. bestämm dig för ett tema. stenrös, mangroveträsk, växthav osv. välj en inriktning och utgå efter det
#13 - 3 juli 2008 15:44
Såja, Nytt lysrör och nya stenar inhandlade, Dock hade hon inga anubias som var fina nog enligt mig, Hon fick in nya på tisdag så då inhandlas det 2 anubias och därefter är jag nöjd med mitt akvarie (för tillfället)

Uppdatering av karet : http://img55.imageshack.us/my.php?image=dsc00097ya7.jpg

André
#14 - 3 juli 2008 16:21
det vart definitivt mkt bättre ljus nu än förut :D
#15 - 3 juli 2008 19:11
Ja, jag blev mycket imponerad över det hela, Får verkligen fram tetrornas färger och skalarernas färger likaså.

André
#16 - 5 juli 2008 11:27
Tycker du är på rätt väg med din inredning. Bra ljus!

Fortsätt med att ha växterna till vänster, tillsammans med roten/rötterna. Ta bort stenarna i mitten och ta bort den vita snäckan till vänster samt den gula sjöstjärnan i mitten.
Låt de vackra grå stenarna (skiffer?) komma till sin rätt. Skaffa eventuellt fler sådana.
Bakgrund svart eller blå plansch duger fint. (prova vilket du gillar bäst, de är inte dyra så man kan köpa båda och prova).

Ovanstående är förstås endast förslag. Lycka till!:)

Andre_ skrev:
Såja, Nytt lysrör och nya stenar inhandlade, Dock hade hon inga anubias som var fina nog enligt mig, Hon fick in nya på tisdag så då inhandlas det 2 anubias och därefter är jag nöjd med mitt akvarie (för tillfället)

Uppdatering av karet : http://img55.imageshack.us/my.php?image=dsc00097ya7.jpg

André
#17 - 6 juli 2008 16:04
Precis som du sa Andre så finns det inte mkt pengar som 17-åring. :/

Jag såg det var en kille som skulle göra ngn form utav "regnskogsterrarium" och han hade en bra ideé om bakgrund. Varför inte slicona ihop ett gäng mangroverötter som bakgrund? Okej, inte den billigaste eller en "permanent" lösning, men va fasen, rätt som det är har man tröttnat och vill prova ngt annat. Eller så skaffar man en jäkla massa växter så man inte ser baksidan av akvariumet ;)

// Caroline
#18 - 6 juli 2008 16:43
eller kan man ta bräder med barken kvar på å sätta bakom karet gratis om man har själv å en naturlig bakgrund:)
#19 - 6 juli 2008 20:43
Tackar för all bra information, Är verkligen glad över att folk vill hjälpa en ung akvarist :) Som sagt, Anubias växt kommer inhandlas på tisdag då den ska få växa fast i min rot.
#20 - 6 juli 2008 20:57
Andre_ skrev:
Tackar för all bra information, Är verkligen glad över att folk vill hjälpa en ung akvarist :) Som sagt, Anubias växt kommer inhandlas på tisdag då den ska få växa fast i min rot.

vi hjälper gärna till att dela med oss av vårt beroende till tonåringar :D
#21 - 7 juli 2008 00:39
Andre_ skrev:
Ska till min lokala fiskhandlare imorgon, Hjälp mig. Hatar den växten som är till vänster på bilden! Ge mig tips på hur jag ska bygga upp det bättre.

http://img381.imageshack.us/my.php?image=dsc00088sk8.jpg

André
Det bästa är att titta på andra kar och få idéer och se hur man kan bygga upp det! här tex;) http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/68140599_6gWEUQG9_0710200602.jpg

Bara lätta växter som javaormbunke, windelövormbunke, anubias, olika kryptocoryner, javamossa...
#22 - 7 juli 2008 12:05
Jo, tänkte åka iväg och handla nya växter och en ny mal nu i dagarna, tack för alla tips. André
#23 - 7 juli 2008 23:03
Tack Andre jag kommer att planera om mitt kar på ett liknande sätt du gjort =)
Riktigt snyggt blev det man jag skulle nog petat ner en natur sten bland skiffret oxå =)
#24 - 8 juli 2008 08:00
Haha bra micke att jag kan glädja någon med mitt kar och ge ideer åt andra, Men en natursten vad menar du med det ? En helt normal sten eller vad menar du ? :)
Ny mal och ny växt kommer inhandlas idag.

André

Annons