Tror inte kardinaltetrorna dog pga riktiga växter, utan snarare pga att det blev för mycket när de kom i ett helt nytt akvarium med nya inredning etc. Det tar ett tag (långt ett) för vattnet att hinna börja fungera, de goda bakterierna få fäste osv, och om man har i för mycket fisk för fort kan fisken dö pga att det är för lite goda bakterier som tar hand om avfallsämnena. Har för mig kardinaltetrorna är lite känsliga med.
Jag har neontetror och guppys i mitt 40 l, än så länge 5 neoner, 2 slöjstjärtsguppy (ej vuxna) och en liten ancistrus (ej vuxen). Jag har rätt mycket växter, två stora stenar och en mangroverot. Neonisarna gillar att gömma sig nere bland stjälkarna på växterna, och även guppysarna uppskattar växterna och simmar kors och tvärs in och ut mellan dem. Ju mer växterna växt upp, dvs ju mer gömställen fiskarna fått, dessto mer 'oblyga' har de blivit och är framme mer, och visar starkare färger. På nätterna står tetrorna och sover på botten mellan stjälkarna till svärdsplantan.
Så det finns ju gott om kurragömmaställen just iom växterna.
Platy och svärbärare är ju levandefödare och 'samma grupp' som guppys, så de borde tycka om ganska samma. På zoopets artbeskrivning står om platy: Ett lämpligt akvarium bör innehålla en hel del växter.
Och om svärdbärare: Ett lämpligt akvarium skall innehålla en hel del växter, gärna också några flytväxter.
Så, jag skulle sikta på växter, växter och lite mer växter. Och bärga skeppet (jag gillar inte sånt i akvarium, men smaken är ju delad, men eftersom du själv inte gillar det riktigt heller).
Jag är tyvärr KASS på att ta bilder på akvarium, men kan försöka ta ett nytt på lilla akvariet ikväll när ljuset är bättre. Men här är en gammal, dålig bild från när det var nyplanterat i mitt lilla - nu har det ju växt massvis mer.
http://img151.imageshack.us/img151/2919/akvariumdag1medfisk18.jpg