Inreda ett Malkar!!

#1 - 2 mars 2006 12:58
Hej alla!

Har haft en zebrapleco i ca 3-4år, nu tänkte jag göra om karet så att det passar zebran bättre.

Jag vet att den vill ha det strömt, mycket grottor, grenar mm mm som den kan sitta på. Tänkte ha ett par pumpar i ena änden av karet och dra slang till andra sidan där insuget då blir. Helt enkelt få det att likna en bäck/fors så mycket som möjligt.

Min undran gäller filtreringen:

Tänkte använda filtermassa i ena kortänden av karet.
Kan man använda två rörbitar(sett instr. här på zoopet) som man kopplar pumparna till eller kan det blir för stark cirkulation genom filtret?
Tänkte ha en bit filtermassa som är ca: 10*25*25cm

Kanska bara skall ha en pump (ca:650l/h) genom filtret och den andra bara för cirkulation???

Mvh Daniel
#2 - 2 mars 2006 21:47
Ingen som har ngt att komma med??
#3 - 2 mars 2006 23:55
istället för slangar så kan du köra med vp-rör

i ena änden har du blå filtermassa som vatten sugs genom som sen går genom vp-rör till andra änden där pumpen är.

sett ett sånt upplägg med 3 insug med modifierat "billifilter" och 2 cirkulationspumpar och funkade bra.

vp-rör är sånt elektriker drar el i hus med och är billigt.
10kr 2m 16mm
finns 20mm också för 16kr 2m
finns 90gr böjar och skarvar för en billig penning också.
är dock småkrångligt att böja dom men finns fjäder man kan stoppa i röret för att förhindra att det "knäcks", fylla med sand har jag hört också ska funka.

EDIT:
hitta en liten länk som kan va intressat
http://clayt101.tripod.com/royalpleco/id8.html
#4 - 3 mars 2006 10:26
Tack för länken Raven. Nu har jag en bättre bild av hur jag skall göra.

Tack en en gång!!!!

Daniel
#5 - 3 mars 2006 17:20
Var har du köpt din zebrapleco? Dom är jättefina, vill också ha:)
#6 - 3 mars 2006 18:46
Jag köpte den på Kungälvs zoo, men det var för 3-4 år sedan. Kan bara säga att dom verkar ha gått upp bra i pris sedan jag köpte min. Skulle gärna vilja ha en 2-3 stycken till. Kan nog bli svårt att få igenom här hemma bara :) .

Annons