inreda ett Malawikar!

#1 - 23 december 2004 21:39
Hej !
Jag behöver hjälp med att "starta" ett akvarium för Malawiciklider.

Har ett 220liters kar som borde duga alldeles utmärkt!
Men vad ska jag använda för sorts filter... inner/yttre? Kan man ha växter? de gräver ju en aning har jag läst:)
Är det något särskilt jag bör tänka på?
är ett phvärde på något över 7 godtagbart?

mycket tacksam för svar!

MvH Zeni

#2 - 23 december 2004 22:35
Ok, jag är själv nybörjare på det här men har för nån månad sen startat ett malawikar på 450l och det funkar bra så här långt. Jag kör med 2st ytterfilter och ett innerfilter med cirkulation på strax över 5x450l/tim. Jag hade lite vallisneria i början men det är inte mycket kvar av den då fiskarna mumsar på den då och då. Att ha gott om gömställen är nog inte fel. Ha gärna 2-3 honor/hane. Jag har ph på strax över 8 och fiskarna verka gilla det då de redan visat tecken på lek. Men nåt över 7 borde funka annars kan du köra med bikarbonat för att höja det. Det är som sagt mina egna erfarenheter och du ska absolut inte se dom som regler.

Kolla denna länk för lite tips: http://www.aquariummalawi.se/malawiciklider_i_akvariet.asp
#3 - 23 december 2004 22:53
Jag har vallisneria i mitt å dom har inte tagit en enda tugga på dem, enda problemet e att dom sliter upp dom hela tiden så dom flyter på ytan[:D] men det e ju ett lätt problem å lösa! jag tycker du ska ha nåra växter! det piffar upp det hela lite! å vallisneria e ju inge dyrt..typ 35kr/st så du kan ju testa ia
//Daniel
#4 - 23 december 2004 23:10
Java-ormbunke funkar också hur bra som helst.
vad det gäller filter kan ajg rekkomendera fluval 304 ytterfilet. det är billigt, tyst och pumpar fullt tillräckligt. dessutom rädet smidigtsom barad en att rengöra och flytta osv.

pht behöver du inte oroa dig sådär jättemycket för, bara det inte är surt. så något över 7 är väl helt okej.

jag ahr aldrig ens mätt Pht i mitt kar, men jag bor å andra sidan i skåne och har mig veteligen ganska basiskt vatten. och mina firrar leker för fullt.
#5 - 24 december 2004 08:24
tack för alla svar!

Jag bor själv i karlskrona/blekinge.. tror vi har mjukt vatten runt ph 7 men vet inte säkert...löser det med kalkhaltiga stenar och bikarbonat i så fall.. jag tänkte mig faktiskt några javaormbunkar...:)

aja God Jul på er alla!!
MvH Zeni

Annons