Inreda 50 l och 60 l kar

#1 - 4 augusti 2007 13:57
Jag har två stycken kar ett på ca 50 liter och ett på ca 60 liter. Det är bara karet på 50 liter som är igång förtillfället men ska starta upp 60 luters karet inom några veckor när vi flyttat jag och min pokjvän.
Nu undrar jag lite över inredning, i mitt 50 liters kar så har jag eng sjösten på botten och det ska bara vara ett guppy akvarium när vi flyttat, vill ha lite tips på växter och annan inredning som kan passa till guppysarna. Jag har en ganska stor sten som liksom suger i sig vatten eler vad man ska säga, är dålig på att förklara, en mellan stor skiffersten och ett litet skepp och några snäckor o så där. Växter är det dåligt med just nu, alla mina har dörr, har bara några små tåliga kvar. Tips på växter som är bra att ha i eng sjösten och som passar bra till guppysar. :)

I mitt andra kar som jag ska starta som är på 60 liter ska jag ha blästersand som bottenmaterial, hur mkt tror ni jag behöver till det karet. Men sen vet jag inte riktigt vad jag mer ska ha, har ganska mkt sånna här dykare eller vad det kallas som följde med när jag köpte akvariumet. I det karet ska jag ha några botior som äter snäckor, några corysar,(pansarmalar) och tetror och en kamfisk hane.
Tips på bra och tåliga växter som står sig bra i blästersanden och som fiskarna trivs med.

Tacksam för hjälp, :)

Mvh/ Emmilie
#2 - 4 augusti 2007 15:49
Hej!

Skriver lite idéer som du kan använda som du vill:)!

50l: Vill man skapa skuggiga partier med flytväxter är Ceratopteris talicotrodes en bra växt som flyter runt på ytan och därför inte är beroende av gruset. Valisineria spiralis är en mycket tacksam tålig växt som du kan plantera i en liten grupp för att bilda ett dekorativt buskage samt täcka ful utrustning. Javaormbunke fastsatt vid en sten är också snyggt:)!

60l: Inred med ett par rötter, prova att placera dem stående, på så sätt spar du bottenyta till dina corysar och botior. Några håligheter av rötter eller sten uppskattar de också. Dykare osv är efter eget tycker och smak, beror på om man vill ha en naturlig look eller inte.
Växterna ovan rekommenderas även här. Andra lättare växter är t.ex Cryptocoryner, hornsärv, Hygrophila polysperma.

Lite idéer som du kan spinna vidare på kanske!

Lycka till:)! MVH Simon B!
#3 - 4 augusti 2007 18:44
Vi har Engelsk sjösten 3-8mm för tillfället och våra Anubias ( http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14 ) och Vallisneria (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63 ) har klarat sig jättebra i det.
#4 - 5 augusti 2007 11:12
Simon B skrev:
Hej!

Skriver lite idéer som du kan använda som du vill:)!

50l: Vill man skapa skuggiga partier med flytväxter är Ceratopteris talicotrodes en bra växt som flyter runt på ytan och därför inte är beroende av gruset. Valisineria spiralis är en mycket tacksam tålig växt som du kan plantera i en liten grupp för att bilda ett dekorativt buskage samt täcka ful utrustning. Javaormbunke fastsatt vid en sten är också snyggt:)!

60l: Inred med ett par rötter, prova att placera dem stående, på så sätt spar du bottenyta till dina corysar och botior. Några håligheter av rötter eller sten uppskattar de också. Dykare osv är efter eget tycker och smak, beror på om man vill ha en naturlig look eller inte.

Växterna ovan rekommenderas även här. Andra lättare växter är t.ex Cryptocoryner, hornsärv, Hygrophila polysperma.

Lite idéer som du kan spinna vidare på kanske!

Lycka till:)! MVH Simon B!

Okej jag tror det blir lite skuggiga eller ja lite mörkare partier i akvariet för jag har en lysramp som det bara är en lampa i, alltså nån sån där som jag köpte på djuraffären. Och den lyser inte upp i precis hela akvariet utan det blir lite mörkare platser i hörnen och kanterna på karet. Jag tycker det ser lite stökigt ut om man har flyt växter i karet, men det är väl en smak sak. men dom andra växterna du rekomenderade är de bra för guppysarnas yngel att gömma sig i??

Okej, jag ska kolla om jag kan hitta några fina rötter på djuraffären som inte är för stora för mitt kar, men när ma har sand, ska man ha någon form av underlag under det också så att växterna lättare kan växa eler så??
#5 - 6 augusti 2007 09:08
Hornsärven får ju massor med finbladiga blad, bland vilka guppy yngel kan gömma sig.

MVH Simon B:)!
#6 - 6 augusti 2007 16:18
Simon B skrev:
Hornsärven får ju massor med finbladiga blad, bland vilka guppy yngel kan gömma sig.

MVH Simon B:)!

Okej nice nice, ska köpa sånna också, :)
#7 - 14 augusti 2007 19:04
Vi har Engelsk sjösten 3-8mm för tillfället och våra Anubias ( http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14 ) och Vallisneria (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63 ) har klarat sig jättebra i det.

Har samma växter. Men vallisneria ruttnar bara.
#8 - 15 augusti 2007 18:17
Arek91 skrev:
Har samma växter. Men vallisneria ruttnar bara.

Hmm okej det låter ju inte spec kul,kanske borde satsa på någon annan växt då.
#9 - 15 augusti 2007 19:28
NattDimma skrev:
Hmm okej det låter ju inte spec kul,kanske borde

satsa på någon annan växt då.

Jop ska inhandla mossa , sätta in havs stenar och massa sånt.

Annons