inreda

#1 - 9 november 2005 17:04
har ett akvarium på ca 45 L med välvd frontfruta. Som bredast är den 30 cm och vid sidorna är den 25 cm. Längd = 60 cm, Höjd = 25 cm

har en rot på kanske 25 cm och en sten som är ungefär 10 cm i diameter (rätt ord?? jag menar igenom hela stenen) två små plastväxter då min mamma slängde dom riktiga för att det kom sniglar... :(

jag har en salamander, två malar och ett yngel där i. så nu till frågan:

hur ska jag inreda det?

tacksam för svar!!

:D
#2 - 9 november 2005 17:12
Kanske någon växt eller fina stenar, javamossa är också fint.

Några tetror livar också upp akvariumet..

:rolleyes:
#3 - 9 november 2005 17:15
ja du måste ju ha tillgång till land för din salamander så jag tycker du ska utgå från det o sen bygga upp akvariet...

sen är det ju bara att testa o åter testa tills DU tycker det är snyggt! :)
#4 - 9 november 2005 17:27
jag gillar levande växter, men får inte ha det nu.. :(
#5 - 9 november 2005 17:36
får du inte ha det?
#6 - 9 november 2005 17:36
[QUOTE=Musse]jag gillar levande växter, men får inte ha det nu.. :([/QUOTE]

För att det kom sniglar? Det är vanligt att det kommer med snigelägg med växter från affären, det är verkligen inget farligt utan kan till och med vara något positivt eftersom de tar hand om en del skit i akvariet, matrester och så... Det skadar inte att ha ett par sniglar. När det blir för många är det bara att plocka bort dem! Säg det till din mamma.
#7 - 9 november 2005 17:40
det var ca 50 st, små och stora

jag har sett något annat snigelaktigt oxå, som vita små sniglar utan skal, ca 1 cm

det är väl bara det att hon lyssnar på alla andra förutom mig när det gäller mitt akvarium... :cool:
#8 - 9 november 2005 20:00
Visa morsan den här sidan, och säg att hon ska läsa lite, Sniglar är bra, till en viss del, blir det för många, får ni skaffa praktbotior, elelr nån annan fisk som tycker sniglar är det bästa sedan färdigskivat bröd.

Utan växter kommer du få en massa alger och det har en tendens till att inte alls bli speciellt vackert.

B!
#9 - 9 november 2005 21:22
[QUOTE=Mr B]Visa morsan den här sidan, och säg att hon ska läsa lite, Sniglar är bra, till en viss del, blir det för många, får ni skaffa praktbotior, elelr nån annan fisk som tycker sniglar är det bästa sedan färdigskivat bröd.

Utan växter kommer du få en massa alger och det har en tendens till att inte alls bli speciellt vackert.

B![/QUOTE]

dock så är hans kar för litet för praktbotier....

men som sagt, visa din mamma denna sida... o jag tycker hon ska lita på sitt barn...
#10 - 10 november 2005 00:16
[QUOTE=Musse]det var ca 50 st, små och stora

jag har sett något annat snigelaktigt oxå, som vita små sniglar utan skal, ca 1 cm

det är väl bara det att hon lyssnar på alla andra förutom mig när det gäller mitt akvarium... :cool:[/QUOTE]

låter definitivt som för mycket matning.

snäckor formligen exploderar i antal när det finns mycket mat tillgänglig.
matar man lugnt så håller dom sej lugna också.

"vita små sniglar utan skal" är troligen nån form av mask som också kommer pga övermatning efter vad jag läst
#11 - 10 november 2005 08:36
Man kan ju sköja rent växterna och skrapa försiktigt med fingrarna på bladen innan man planterar in dem i akvariet. På detta vis får man bort snigeläggen om de finns några, kanske inte alla men merparten i alla fall.
Sen kan man inte förutsätta att alla växter har snigelägg med sig från butiken.
#12 - 11 november 2005 11:11
hmm... får inte ha pumpen på natten längre heller, då får jag inte ha dom kvar.. :( så sa jag att jag hade läst här att man skulle det, då sa hon att man inte ska tro på vad man läser på internet... så säger hon att hon vet mer än mig om fiskar oxå, som om hon har haft några, jag tror inte det iaf
#13 - 11 november 2005 11:23
aj då, pumpen ska man ju inte stänga av... men kan du inte visa den här siten för henne? det är ju väldigt mycket kunskap som rymms på den hemsida...

hoppas det blir bra!
#14 - 11 november 2005 11:28
hoppas jag oxå...
#15 - 11 november 2005 11:30
Det tar emot att säga det här, men det låter nästan som om man ska packa undan det där akvariet i ett par år, tills kontrollfreak modern fått lite förtroende för internet, eller för Musse. Det känns inte som om det nånsin kommer gå att få ett stabilt förhållande i akvariet med den typen av inflytande hon utövar, vilket bara leder till sorger, och i slutändan till att en akvarist får avsmak, och tappar intresset... Bättre att vänta nått / några år, och få klartecken på att "du får sköta det hur du vill" och därefter göra det på rätt sätt, så små akvarium är svåra i alla fall, det hjälper inte med nån som felaktigt anser sig vara fiskarnas bästa vårdare... Jag hade själv ett snack med en granne i går... Damen där har inte haft akvarium själv, men hennes barn, och barnbarn har minnsan, och där töms, och helskuras akvariet minst var annan månad, för att det blir så mycket sniglar och alger. *suck* det tömms fortfarande och helskuras tror jag, men hon fick länken hit, så hon kan titta lite på egen hand.

B!
#16 - 11 november 2005 11:32
vad ska jag göra med salamandern och fiskarna då?
#17 - 11 november 2005 11:39
Fiskarna akvariehandlare, och salamandern kommer väll nånstans ifrån den med? Men börja med att övertalla din mor till att besöka forumet, läsa lite, och ställa ett par frågor. Kan hon inte efter det släppa lite på kontrollen, får man börja leta efter en mer drastisk lösning.

B!
#18 - 11 november 2005 11:41
salamandern vet jag nästan inget om. min låtsaspappas systers dotters dotter fick den av sin pojkvän

Annons