Ok, nu när ni fått diskutera skriv-reglernas ädla konst kan man väl gå tillbaks till ämnet.
Nej det är inte olagligt att importera fisk, det är svårt. Tänkte själv importera en fin kampfisk från tyskland när värmen kommer.
Jag har vid åtskilliga tillfällen importerat fisk från utlandet, dock endast inom EU ( Tyskland, Holland och Danmark ). Jag vill bara avdramatisera det här med privatimport för ´alcar´. Det är nämligen hur lätt som helst. Vad ´Hugin´ menar skulle vara svårt begriper jag inte. Kanske är det själva frakten/transporten han tycker är svår ? Tullen är iallafall inga problem ( inom EU + Norge ).
En "försäkran" ska fyllas i, skrivas under och skickas till Jordbruksverket inom 5 dagar. Denna försäkran består i princip av att du på heder och samvete inte tänker släppa ut dina nya fiskar i närmsta bäck eller damm samt en lista på de arter du har köpt. Svårt ? Nä, inte det minsta.
Det skulle förövrigt vara intressant få reda på hur många "försäkran" Jordbruksverket får in på ett år. Personligen har jag aldrig skickat in någon och ingen annan jag känner i heller.
Jag har blivit stoppad i tullen vid ett tillfälle med fiskar i bagaget. Tullaren ville se min importlicens och jag förklarade att jag inte hade någon och inte heller behövde någon. Fick följa med in på kontoret och vänta medan tullaren kollade upp vad som gäller. Han bad om ursäkt och jag körde hemåt.
Så nästa gång du är utomlands ( inom EU ) och vill köpa med dig några firrar hem, tveka inte ! Den där "försäkran" kan du fylla i när du kommit hem ( om du känner för det, höll jag på att skriva, men ska det gå rätt till ska du givetvis göra det )
[QUOTE=Bosse.J]Hur funkar det utanför EU?. Någon som vet?[/QUOTE]
??????? Har du läst Zoopetartiklen som länkas till ovan - där står ju hur det funkar att importera både från EU- länder och från icke EU-länder.
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Bosse.J]Hur funkar det utanför EU?. Någon som vet?[/QUOTE]
??????? Har du läst Zoopetartiklen som länkas till ovan - där står ju hur det funkar att importera både från EU- länder och från icke EU-länder.[/QUOTE]
Nej jag skummade lite i tråden bara. Men nu ska jag ta mej tid att läsa länken också. Sorry ;)
[quote=Berserken]Men om man har firma o ska dra av momsen hur funkar det nu inom eu?[/quote]
Då betalar man inte utländsk moms vid köpet. Förutsättningen för detta är dock att man har ett eget internationellt VAT-nummer och att säljaren har ett också - sådana har alla export/importföretag.
Man betalar ju momsen i det EU-land man köper varan, om detta inte är i svergie så måste man göra något som heter "INTRASTAT" om jag förstått det rätt. Där redovisar man momsen för både import och export.
Jag håller inte på med sånt här, men vet att där jag jobbar så görs sådan här Intrastat, vilket är ett krav om man exporterar och importerar, tror jag.
Edit: Efter att ha läst Kjells inlääg så inser jag att jag kanske fått det om bakfoten, men har för mig att man måste göra en Intrastat redovisning även om det inte har med just moms avdrag att göra
[quote=heeke]Edit: Efter att ha läst Kjells inlääg så inser jag att jag kanske fått det om bakfoten, men har för mig att man måste göra en Intrastat redovisning även om det inte har med just moms avdrag att göra[/quote]
I momsdeklarationen så tar man upp importbeloppet i kolumn 25. Man plussar på momsen (25% av summan) i kolumn 35 och drar sedan av samma belopp i kolumn 37.
Så om jag som privatperson hittar snygga, icke-cites-listade fiskar på min tysklandsresa är det enda jag behöver göra att anmäla införseln till tullmyndigheten vid gränspassagen samt skicka in en försäkran inom 5 dagar? Är det korrekt uppfattat?
Nästa fråga....hur fraktar man fisken bäst i så fall? Räcker det med en liten batteridriven luftpump?
[quote=Eurydike]Så om jag som privatperson hittar snygga, icke-cites-listade fiskar på min tysklandsresa är det enda jag behöver göra att anmäla införseln till tullmyndigheten vid gränspassagen samt skicka in en försäkran inom 5 dagar? Är det korrekt uppfattat?[/quote]
Svar ja
Nästa fråga....hur fraktar man fisken bäst i så fall? Räcker det med en liten batteridriven luftpump
Handlar man av ett proffesionelllt företag så kan de packa fisken i plastpåsar så de håller sig fler dagar. Se dock till att det inte blir för varmt (stor risk denna årstid)
[quote=Eurydike]Följdfrågan blir då hur håller man värmen borta om det ens går? Fisken i en frigolitlåda med kylklampar på utsidan? Får ju inte bli för kallt heller.
Tänkte titta förbi Zoo Zajac nämligen och det kan ju tänkas att de har någon liten fisk som ser bra ut ;-)[/quote]
Nej - det är inte så lätt att hålla kylan om det blir väldigt varmt. Man får väl främst se till att inte söla på vägen hem samt ha dom i en frigolåda
ha ha ha :) det var ju humor att plocka upp ett halvår gammalt OT-gnäll i en tråd. Jag tror det blev konsensus-beslut på att det inte är lätt att vara tretton och vara så ivrig att man inte ens hinner tänka innan man skriver, redan för drygt ett halvår sedan :D
[quote=Eurydike]Följdfrågan blir då hur håller man värmen borta om det ens går? Fisken i en frigolitlåda med kylklampar på utsidan? Får ju inte bli för kallt heller.
Tänkte titta förbi Zoo Zajac nämligen och det kan ju tänkas att de har någon liten fisk som ser bra ut ;-)[/quote]
Frigolitlåda med kallvattenspåsar i separerade från fiskarna med kartong kanske? Om man åker bil och det finns AC är ju tempen inget att oroa sig för. kylklampar kan vara svåra att "ladda om" på resande fot. Om man har plastpåsar som man kan fylla på dem med kallvatten vid varje vägkrog eller bemannad bensinstation med toalett om man vill.
[QUOTE=Erik...]Frigolitlåda med kallvattenspåsar i separerade från fiskarna med kartong kanske? Om man åker bil och det finns AC är ju tempen inget att oroa sig för. kylklampar kan vara svåra att "ladda om" på resande fot. Om man har plastpåsar som man kan fylla på dem med kallvatten vid varje vägkrog eller bemannad bensinstation med toalett om man vill.[/QUOTE]
Om ACn är sönder då.... :(
Jo jag tänkte på det där med omladdning av kylklampar...ibland finns det ett litet frysfack i minibaren på hotellrummen. Fast det är ju inte alltid så...
Men att fylla på med nytt kallvatten på mackar, vägkrogar mm borde ju inte vara några problem.
Nu är det några veckor till innan vi ska åka så förhoppningsvis hinner tempen gå ner lite tills dess.
Tack för tipsen!
[quote=Alvedo]Men har ni tänkt på pH värdet då och massa annat konstigt som ligger där i vattnet när ni fyller på från mackar och sånt..?!??![/quote]
Jodå, det har vi tänkt på, jag tänker och läser oftast ganska mycket innan jag skriver, naturligtvis ska det kalla kranvattnet ligga i separata påsar skilda från fiskpåsarna med tex en kartongbit för att kyla lagom mycket.:D
Du hade nog lite bråttom när du läste bara, självklart ska man inte springa och hälla kallvatten i fiskarnas påsar lite nu och då.:)
vad Erik säger är att vattnet som tas från mackar och liknande kommer aldrig nära fiskarna och då blir det inga problem om ph skulle va högre/lägre då fiskarna inte ska simma i det.
separata påsar = olika påsar, En eller flera påsar med fisk, som man inte häller okänt vatten i, och andra påsar med kallvatten för att kyla påsarna med fisk, dom påsarna man har kallvatten i ska man inte ha fisk i.