hur löser du fuktfrågan?
Menar du hur jag skall hålla luftfuktigheten hög i "regnskogen", eller att allt kommer mögla om jag inte ventilerar? Jag kan svara med att den så kallade "regnsogen" antingen kommer bli en mindre fuktig variant, eller så målar jag hela rummet med någon latexfärg eller liknande. Jag kan även säga som så att eventuellt blir det inte så mycket regnskog utav det hela, men det är mitt "mål".
Om jag nu inte satsar på fuktig regnskog så kommer jag köra med dubbla fläktar som suger ut fukten, eventuellt har jag små funderingar på hur jag skulle kunna tvinga ur fukten ur luften, och sedan återanvända den. Men det får bli någon gång i framtiden.
Jag tänkte faktiskt på det, men sedan kom jag på att vi hade en stor oanvänd källare under huset som man kan bygga något i, vilket även kommer ge mig plats för andra kar. Sen känns det lite litet med en sådan plastdamm, jag vet utav egen erfarenhet att de inte är så "roliga" (enligt min åsikt)
Det hela började med att jag ville ha någon stans att övervintra mina koi, men sedan gick jag mer över till att ha Ett/en stor(t) "akvarium"/damm med en front i plexi eller vanligt glas.
Jag tror trotts allt att 3st koi överlever i en damm på 50kbm med ett maxdjup på ca 170cm.
Om vi raskt hoppar tillbaks till innomhusdammen så undrar jag om någon har bra tips på någon form utav "färg" som kan hindra vattnet från att komma ut igenom betongen, samtidigt som jag slipper få mängder avkalk osv. i vattnet?
Det finns ju sådan där turkos våtrumsspärr, men det är dels inte estetiskt vackert enligt mig, samt säkerligen inte i närheten av bra för djuren i dammen.
---
"dammen" skall vara ca 2m bred, ungefärligen 1.5m djup och en ca 0.7m hög + botten som kanske blir en ca 0.2m
Hur jag skall lösa det med en "fönsterruta" på framsidan vet jag inte, kanske tjockt glas, men då vill jag inte ha hela fronten kanske. Känns lite taskigt om 2 kubik forsar ut, med all fisk.
---
Belysning kan ju inte var något större problem, jag sätter bara upp lysrör i taket, med reflektorer osv. det borde ju klara sig, eller?
Då får man ju ljus till växter och hela härligheten.
---
Vad jag skall ha i har jag inte bestämt, men jag tycker att malbebisar är så roliga, det vore ju riktigt festligt med en ancistrusodling (kanske inte den "roligaste" malen, men den är produktiv och lagom stor).
SA är jag helt klart inne på, det är min min favorit jusst nu.
Min
Apteronotus albifrons kommer med stor sannolikhet få husera vilt däri. Ja detta är ett spännande projekt, och jag är så förväntansfull.
Nu skall jag ner och mäta, behöver ju ha utrymme till ett redigt filter, och så måste jag ju se till att det finns plats till allt annat jag kommer vilja skaffa mig:D
---
Jag hoppas på fler konstruktiva frågor och tips:)