Inomhusdamm

#1 - 25 januari 2007 23:11
Hej alla glada akvarister och annat fiskfolk!

Just nu håller jag på att förhandla med mamma om en "inomhusdamm" nere i källaren. Först skall det byggas och isoleras där, så att jag kan hålla en bra temperatur, sen skall jag mura eller göra en damm i glasfiber, och ja ni förstår.

Där i hade jag tänkt att hålla främst SA, och typ bygga upp det hela som regnskog med dammen mitti.

Ännu är inget klart, inget spikat och således inget säkert, men jag kan dock säga att detta är ett projekt jag kommer dokumentera om det blir av, och jag vill mer än gärna att ni med bra och hjälpfulla tips delar med er utav dem;)

MVH, Michael
#2 - 26 januari 2007 12:27
hur löser du fuktfrågan?
#4 - 26 januari 2007 21:35
Diwa skrev:
hur löser du fuktfrågan?

Menar du hur jag skall hålla luftfuktigheten hög i "regnskogen", eller att allt kommer mögla om jag inte ventilerar? Jag kan svara med att den så kallade "regnsogen" antingen kommer bli en mindre fuktig variant, eller så målar jag hela rummet med någon latexfärg eller liknande. Jag kan även säga som så att eventuellt blir det inte så mycket regnskog utav det hela, men det är mitt "mål".

Om jag nu inte satsar på fuktig regnskog så kommer jag köra med dubbla fläktar som suger ut fukten, eventuellt har jag små funderingar på hur jag skulle kunna tvinga ur fukten ur luften, och sedan återanvända den. Men det får bli någon gång i framtiden.

Kramfors skrev:

Jag tänkte faktiskt på det, men sedan kom jag på att vi hade en stor oanvänd källare under huset som man kan bygga något i, vilket även kommer ge mig plats för andra kar. Sen känns det lite litet med en sådan plastdamm, jag vet utav egen erfarenhet att de inte är så "roliga" (enligt min åsikt)

Det hela började med att jag ville ha någon stans att övervintra mina koi, men sedan gick jag mer över till att ha Ett/en stor(t) "akvarium"/damm med en front i plexi eller vanligt glas.

Jag tror trotts allt att 3st koi överlever i en damm på 50kbm med ett maxdjup på ca 170cm.

Om vi raskt hoppar tillbaks till innomhusdammen så undrar jag om någon har bra tips på någon form utav "färg" som kan hindra vattnet från att komma ut igenom betongen, samtidigt som jag slipper få mängder avkalk osv. i vattnet?

Det finns ju sådan där turkos våtrumsspärr, men det är dels inte estetiskt vackert enligt mig, samt säkerligen inte i närheten av bra för djuren i dammen.

---

"dammen" skall vara ca 2m bred, ungefärligen 1.5m djup och en ca 0.7m hög + botten som kanske blir en ca 0.2m

Hur jag skall lösa det med en "fönsterruta" på framsidan vet jag inte, kanske tjockt glas, men då vill jag inte ha hela fronten kanske. Känns lite taskigt om 2 kubik forsar ut, med all fisk.
---
Belysning kan ju inte var något större problem, jag sätter bara upp lysrör i taket, med reflektorer osv. det borde ju klara sig, eller?
Då får man ju ljus till växter och hela härligheten.
---
Vad jag skall ha i har jag inte bestämt, men jag tycker att malbebisar är så roliga, det vore ju riktigt festligt med en ancistrusodling (kanske inte den "roligaste" malen, men den är produktiv och lagom stor).
SA är jag helt klart inne på, det är min min favorit jusst nu.
Min Apteronotus albifrons kommer med stor sannolikhet få husera vilt däri. Ja detta är ett spännande projekt, och jag är så förväntansfull.
Nu skall jag ner och mäta, behöver ju ha utrymme till ett redigt filter, och så måste jag ju se till att det finns plats till allt annat jag kommer vilja skaffa mig:D
---

Jag hoppas på fler konstruktiva frågor och tips:)
#5 - 26 januari 2007 21:52
Av egen erfarenhet vet jag att luft måste cirkulera under dammen annars blir det kondens mellan den varma dammen och det kalla golvet och det bildas mögel.
#6 - 26 januari 2007 22:19
Kanske bygga en "damm" i plywood och sen göra någon form av rabatt eller liknande runt omkring?:)

http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm
#7 - 26 januari 2007 22:53
Kramfors skrev:
Av egen erfarenhet vet jag att luft måste cirkulera under dammen annars blir det kondens mellan den varma dammen och det kalla golvet och det bildas mögel.

Jag måste bara tilläga att källaren under huset inte är bebolig, utan det är blottat berg.
Min tanke är att gjuta en "platta" i betong som skall fungera som golv, då med någon form utav isolering i. Sedan skall väggar byggas så att temperaturen bibehålls året runt. Allt detta skall hållas så mycket som möjligt utan material som ruttnar och möglar. Visst kan väl mögel ta sig i betong med, men det är lättare att hålla den fräsch. Alltså kommer dammen gjutas/muras direkt på grunden och således tror jag inte att någon större risk för mögelangrepp föreligger, såvidare jag inte håller någon jättehög luftfukighet.

Jag skall nog ta hit lite kunnigt folk som kan hjälpa till med planeringen.

Glenn skrev:
Kanske bygga en "damm" i plywood och sen göra någon form av rabatt eller liknande runt omkring?:)

http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm

Jag hade tänkt att undvika material såsom plywood och allt annat trä, förutom kanske levande då:)...

Sedan känns det roligare om man kan mura den, då kan man ju forma den väldigt naturligt.
---------------------------------------------------------------------

Nu inser jag att det kommer behövas en del tänkande innan jag startar med det här, lite taskigt om det blir helt knas..
#8 - 26 januari 2007 23:28
ska se om jag hittar en länk åt dig som jag tror kan va intressant:)
#9 - 27 januari 2007 00:01
efter en stunds letande så hittade jag sidan:)

http://www.discusklubben.se/Artiklar/Ronny/akvariebygge.htm
#10 - 27 januari 2007 19:06
Gud va bra, den ger ganska mycket bra info. Kanske inte riktigt så jag skall göra, men fönster hade jag tänkt och ha.

Idag håller byggarbetare på med att "putsa" väggarna. Bilder kommer kanske när väggen kommigt upp och så.
#11 - 28 januari 2007 12:22
Snart kommer en expert hit som skall kolla om man möjligtsvis kan flytta på avloppsrören så jag får bra med plats.

Som någon kanske sett har jag intresserat mig för rockor. Mantillarockorna ser väldigt vackra ut, och jag väntar på lite matnyttig info om dem

Är det ingen mer som sitter på spännande läsning om innedammar, lösning på filter, belysning, vattenbyte, SA inredning... osv.

//Michael

------------
Orkar inte trippelposta.

Idag är väggarna färdigputsade, och singlet ligger ute så en platta kan gjutas. Sen är det bara till att bygga rummet och dammen
----------------

Det skulle visst läggas ut ett lager sand så det har de gjort idag. Nu kommer nog bygget stå still ett tag, eftersom armering skall läggas ut och vi måste beställa betong från en sån där lastbil. Vilket kommer kosta en hel del, samt att det måste ske samtidigt som resten utav källarens golv skall gjutas.

Jag uppdaterar väl när det händer något mer igen, men som det ser ut nu kommer det nog dröjja ett tag.

Men fortsätt gärna tipsa om saker.
---
Är det någon som har tips på hur man skall vattentäta? Dammduk är inget alternativ då jag skall ha en fönsterruta fram.
Topcoat funkar men det är ju inte särskilt naturligt, snarare väldigt färgglatt :D

Jag funderar fortfarande på belysningen. Kan man sätta i akvarielysrör i vanliga industriarmaturer? Det skulle vara toppen för då kan jag ju variera rören så att landdelen och växterna på land får annat ljus än vattnet
#12 - 3 februari 2007 00:28
Jag startar en ny tråd under "Projekt", så kan den här tråden användas till mina frågor:)
#13 - 3 februari 2007 15:01
stryk flera lager polyster de hålle garanterat tätt...

Men du bor hemma hos morsan och verkar va villig att slänga en förmögenhet på att bygga en damm i källaren som knappt verkar va en källare...
Flytta avlopsrör är definitivt ingen billig hobby.

Förstår att din morsa av skeptisk till detta, de är ju defintivt inget studiebidrag som räcker till en sånn här grej.

får man fråga hur gammal du är och när du tänkt flytta hemmifrån för då är din dyra damm i morsans hus då den inte lär va flyttbar.

ska jag va helt ärlig så tycker jag detta verkar lite idiotiskt om man ser till kostandsperspektiv och hur länge du kommer ha glädje av de.
#14 - 3 februari 2007 15:06
Det var väl inte om han skulle bygga lr inte???

En bra grej kan ju vara att göra ett relaxrum där i källaren... Kan ju göra morsan glad också... ;)
#15 - 3 februari 2007 15:47
HAHA jag är 17 år.
Jag lär ju flytta hemmifrån när jag skall börja högskolan.

Dammen/Karet är omplacerat, det skall inte ligga över rören utan nu håller jag på med grundarbete närmare ingången. Det är väl en 40kvm som skall isoleras, samt ja, fukttätas.

Att det kommer kosta en hel del är jag mycket väl medveten om, men det är det värt.

Jag har ju redan en stor damm här, så mamma lär ju få lära sig en del när jag flyttar hemmifrån, alt ragga på herr fohrman;) haha.

Skämt åsido så kommer ju filterna sköta sig näst intill själva, samt att matningen kan ju tillochmed en kråka sköta. Så om jag är borta i några månader kommer det ju knappst bli problem. Visst skall man ha konstant kontroll på saker och ting i karet, men det klarar någon här hemma av.

När jag flyttar härifrån för gott kommer väl det få bli en minipool i källaren, som Katharina sa.. Vi har trotts allt litet minispa med vår badtunna och de.

Annars kan ju jag låta stören som skall bo i min stora damm växa till sig däri då.

Jag kan ju även bygga ett hus till mamma och så tar jag det här:)

Vad är polyster??????
#16 - 4 februari 2007 00:37
missade ett E

polyester
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=632&iItemId=83268

plast på burk kan man väl kalla det, luktar satan så din morsa får du väl ge en veckas långsemester eller nått om du ska kunna göra så pass mycket.

Men stryker du på det i lager 7-8 lager kanske räcker så blir de nästan som en plastduk, sen måla den eller nått.

Verkar som du är en av få som inte behöver slita för att få ihop pengarna för detta bygge så lycka til!
#17 - 4 februari 2007 13:59
Pumba skrev:
missade ett E

polyester

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=632&iItemId=83268

plast på burk kan man väl kalla det, luktar satan så din morsa får du väl ge en veckas långsemester eller nått om du ska kunna göra så pass mycket.

Men stryker du på det i lager 7-8 lager kanske räcker så blir de nästan som en plastduk, sen måla den eller nått.

Verkar som du är en av få som inte behöver slita för att få ihop pengarna för detta bygge så lycka til!

Tänkte nästan det, men jag visste inte att polyester fanns i flytande form, trodde bara att man gjorde äckliga kläder i det :p..

Hururvida jag behöver slita eller inte är ju en relativ fråga, det är ju typ jag som kommer få bygga och gräva allt!!!
----------

Eftersom detta skall typ bli en flodbiotop så kommer ju inga speciella växter bo i tanken, utan kanske lite mest för att det inte skall bli för dött. Vad kan jag använda för belysning då?

Funkar det med vanliga halogenstrålkastare? eller måste det vara metallhalogen i sådana fall? Finns det något energisnålt alternativ, strålkastarna ligger ju på en 500W styck, jag kan tänka mig att det kommer kosta en hel del med < 4 stk .....

Iof kommer de ju värma ganska mycket och så, men jag vill inte slösa för mycket el, dels för naturen och dels för att "regeringen" nog får ett vredesutbrott om det landar en 2meters "bill" i brevlådan [:o].
----
Jag vill gärna ha tips på hur jag skall bygga filtret, och då tänker jag främst för en optimerad nedbrytnings och reningsförmåga.
#18 - 4 februari 2007 17:30
de jag menade var att du verkar ha bra på kontot för att av en 17 åring och därav inte behövt jobba ihop pengarna, ingen "vanlig" 17åring har vanligtvis inte råd med att hosta upp stålar för att gjuta ett betonggolv i källaren och ha dit hantverkare för att göra det....
Sen ska vi ju inte prata om vad resten av ditt bygge kommer kosta.

Därav att jag skrev som jag gjorde, inte om du behöver göra arbetet själv, visst de är skitbra men de är nog mer kostander än enbart arbetet.

Men tipset kan ju va att göra en stomme i lecasten och betong, sen bada in det i pollyester som Glenns länk där...
stålram är väl rätt lämpligt för rutorna med som i hans länk där, svårt att få betong osv helt plant vilket gör att du inte kan få 100% jämn belastning, en stålram hjälper ju helt klart till där.

innan du börjar hojta om filter så bör du nog ta reda på hur du ska bygga karet först och hur du vill att de ska se ut.
#19 - 4 februari 2007 20:43
Allt byggs ju inte på en gång, så därför kommer ju det inte bli så dyrt på en gång. Sedan var det ju bara nu till putsningen utav väggarna som vi hade hantverkare här, murningen sköter jag själv. Eftersom det handlar om en mindre yta som skall gjutas platta på kommer jag även sköta det själv, med lite assistans från någon/några andra personer.

Visst kommer väl elräkningen stiga lite, men hysch så inte någon hör det!!!

Anledningen till att jag frågar om filter nu är för att jag gärna vill ha klart för mig hur jag skall bygga filtret innan resten byggs. Det blir alltid lättare då:)

Murblock/lecasten fungerar nog utmärkt, men det finns ju sådana betongblock som har kanaler i sig, de tror jag är bättre.
Fönsterrutan har jag inte reflekterat så värst över, men det är en tänkvärd idé med en stålram.

Jag har kommit fram till att glasfiber är ett bra val, visst är det giftigt under härdningen men då får jag väl vänta.

Fortsätt gärna svara på mina frågor:D
#20 - 6 februari 2007 13:57
bilder?

SKulle vara kul om du kunde dokumentera det hela med bilder från börja till slut. Alltså börja fota redan nu så du har både före och efterbilder samt allt däremellan. Jag kan garantera dig att gör du det så kommer du vara nöjd efteråt. GÖr du det inte kommer du ångra dig.
#21 - 7 februari 2007 22:15
Ja jag tog lite bilder, men nu är det bara massa grus i olika nivåer... Känner inte riktigt att det är något att se så jag väntar nog tills man kan urskilja något intressant. :)
#22 - 8 februari 2007 16:51
Hade mina grabbar gått på ett sådant projekt hade jag lätt sponsrat dom, det finns ingen bättre utbildning än att gör det själv med folk runt om som kan. Du är på rätt väg, fråga först och handla sedan.
Kreativt ,så stå på dig!
#23 - 13 februari 2007 18:05
http://www.exoherp.net/ Kan detta vara något att använda till tätning?
#24 - 3 mars 2007 10:20
vad ska man ha till eninomhus damm då sån där plast behållare har jag sett vart hittar man d då? ska ha ganska stort
#25 - 3 mars 2007 14:20
redtail och paroonhajar i liten inomhusdamm ?
#26 - 3 mars 2007 19:52
Jag tycker att detta låter som en helt lysande idé, vare sig du har ekonomi till det eller inte. Eller om du kommer att bo hemma i två år till eller tills du blir 40. Jag säger bara - go for it!

Till belysningen hade jag använt ljusrörsarmaturer som man kan köpa på kommunens återvinningscentral eller något liknande. Häng dem med kedjor i taket, på olika höjd och med olika lysrör berende på funktion. Ha gärna olika timers till de olika rören så att de tänds och släcks olika. Det lät som om du skulle ha växter ovanför vattnet - grolux är billiga och bra växtrör. Metallhalogen ger fint ljus men är i mitt tycke allt för dyra i inköp och drift. Vanliga halogenstrålkastare typ arbetsbelysning hade jag inte rekommenderat - fult och dåligt ljus till en hög driftskostnad.

Filter. Min första tanke är att bygga en kanske 30 cm bred "kanal" bakom dammen som fungerar som filterkammare. Fyll med olika filtermaterial, typ lavasten och filtermatta. En ordentlig pump i vardera sida och flera insug mellan dem. Du kanske även skulle kunna köra en del av "filterkanalen" med växter?

Jag kommer följa dena tråd med nöje och hoppas att det kommer upp många tips och idéer, då jag kanske själv kommer att bygga något liknande (men med bräckvatten) då jag flyttar till hus när sambon pluggat klart om några år.
#27 - 3 mars 2007 21:15
Det finns lågenergilampor upp till som motsvarar 150w.
#28 - 9 mars 2007 20:58
mediabrus skrev:
"......"

Jag funderade på det med "kanal" bakom det hela, men jag tror nog det blir en egen filterkammare i anslutning till det hela. Ang, belysning och vätlighet osv. så vill jag ha växter växandes där inne, dock kommer luftfuktigheten inte kunna hållas allt för hög.

Eftersom jagantagligen inte kommer han någraspeciellaväxter i karet är belysningen för dem inget problem. (jag skall ha Pacus i)

Som det ser ut nu väntar vi på byggarbetarna, eller vad man nu kallar dem. De skall gräva ut lite, sen skall det göras sådana viktiga saker som golv osv. Sedan kan jag med hjälp av någon mura väggarna och så.

Eftersom det tar sån tid innan alla har tid att göra det jag vill så hinner jag allt som oftast ända mig = jag blir nöjd.

Tror ni det räcker med ett filter på 1kbm om vattenvolymen är >7kbm? Generellt, hur beräknar man filtervolymen i förhållandet till den volym det skall rena?(tänk på att jag skall ha pacu = smutsigt)

Jag hade vart glad om konstruktionen vore "portabel" (haha) men tyvärr måste jag nog satsa på vanliga kar då = mycket mindre och inte lika kul.

;)

Annons