Inomhusdamm

#1 - 6 augusti 2004 13:23
Jaha, nu har jag fått en galen ide på hjärnan. [:-17]
Jag har börjat fundera på att använda en stoor kruka jag fått tag i till en pytteliten inomhusdamm. Alltså med fisk och några trevliga flytväxter et c. Krukan i sig är 50 cm i diameter och 40 cm hög - så jag ska inte ha koi i den.[:-142] Men jag tänkte mig att man kanske skulle kunna ha några trevliga mindre ciklider i den plus något annat kanske. Om jag minns min matte rätt så är krukan på ca. 75L. Jag är medveten om att mitt tittande blir lidande, men för fiskarnas del spelar ju inte utsikten någon roll.[:-9] Jag hade tänkt mig att kunna använda ett par halogenspottar som extra belysning utöver dagsljuset. Det finns rum och möjlighet att bygga in bra filtrering i botten på krukan.

Vad tror Ni? Är jag alldeles [:-27][:-56]??? Någon som kommer på andra vinklar på det hela?? Jag har inte bestämt mig ännu, men det skulle vara mysigt tycker jag.....
PatrikMalmo
#2 - 6 augusti 2004 14:05
Sådana idéer är roliga!! ;) Har sett flera fungerande exempel på det, men enbart utomhus. Lite tankar kring inomhusvarianten hittar du här:

http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=264

Får den mycket dagsljus kan du kanske ha en näckros i den (pratar sol här). En del flytväxter funkar säkerligen bra, samt Hornsärv, Elodea och andra bikarbonatväxter. Kanske kan funka med en hög Echinodorus också, om du planterar den i näringsrikt bottenlager. Många Echinodorus funkar fint ovanför vattenytan som sumpväxter och jag har både själv kört och sett andra som haft Ecinodorus på fönsterbrädan. Den jag hade (grandiflorus) blommade fint nästan konstant. Trist nog fick jag kasta den pga ohyra som jag inte fick bukt med.

Eller varför inte prova någon av de större stängelväxterna som tar sig upp över ytan? Alla Cyperusarter utom helferin borde också funka finfint i en sådan balja om ljuset är tillräckligt. Tror det blir bäst att plantera växterna som ska upp ovanför ytan i en liten korg som inte sitter för långt ned, då får de enklare att ta sig upp över ytan och får därmed tillgång till CO2 från luften.

Har en murarbalja på balkongen som jag tänkt köra på samma sätt som du tänker. Paradisfisk är det jag tänkt ha i den, enbart ett par i ca 90 liter vattenvolym. Ciklider hade jag inte provat, däremot känner jag folk som kört både kardinalfisk och praktbarber utomhus i liknande anordningar. Praktbarberna var för övrigt de grannaste jag sett!!

Tror inte det blir nödvändigt med filtrering i vare sig min eller din balja om du håller fiskbelastningen lågt. För vattencirkulationen kan du köra med en luftpump och vanlig syresten, men jag tror inte det är nödvändigt. Låt temperaturskillnaderna göra jobbet med vattencirkulationen.

Skriv gärna igen och berätta hur det går!!

Hilsen!!
#3 - 6 augusti 2004 14:17
Tack Patrik! Du har gett mig ett par fina infallsvinklar.
Anledningen till att jag tänker på mindre ciklider är att jag har ett par-fyra zebror (som Ingen vill ha ju....) som behöver omplaceras. Bottensubstatet bör väl vara något tyngre eftersom man vid ev. slamsugning nog måste använda mekanisk hjälp. Kanske är filtrering onödigt, men jag gömmer nog gärna ner ett litet powerhead av någon sort för cirkulationen ändå. Tror jag....

Jag fantiserar bara fritt ännu så länge och är öppen för alla förslag och funderingar kring detta; bra eller dåliga. Eller förresten det finns nästan inga dåliga förslag - bara sådana jag inte håller med om. ;D

Annons