Innomhus sköldpaddsdamm

#1 - 23 februari 2012 11:38
Nu är det så att jag har fått ta över en sköldpadda som inte hade det speciellt bra hos sin förra ägare. Det är en drygt 20 cm padda i ett 80 liters kar?!

Nu vet ju jag, likt den förra ägaren, inte heller så mycket om sköldpaddor men jag förstår ju att 80 liter är alldeles för lite.
Jag är mycket tacksam för länkar och tips om skötselråd till sköldpaddor.
Det är någon sorts sumpsköldpadda, lever alltså både i vatten och på land.

Nu har jag börjat bygga på en inomhusdamm som kommer stå i källaren.
Mått på dammen:
L 125 x B 125 x H 60
Kommer också att vara en land del som kommer att dekoreras med diverse plantor, :)

Filtrering kommer förmodligen att bli en sump med en Juwel Bioflow 1500 pump och ett Eheim 2215 ytterfilter.

Jag undrar också om det går bra med vanligt kranvatten till sköldpaddor eller måste man ha vattenberedningsmedel?

Bilder på bygget hittills:

[ATTACH=CONFIG]51580[/ATTACH]
Kommit lite längre nu. Väldigt stökigt i källaren, :P

[ATTACH=CONFIG]51581[/ATTACH]
Sparade filterkuber som nu kommer till användning, :)

[ATTACH=CONFIG]51582[/ATTACH]
Här ser ni hur karet, alldeles för litet.

[ATTACH=CONFIG]51583[/ATTACH]
Och en bild på paddan, :)
Snart får han slippa sitt 80 liter och flytta till dammen, :)
#2 - 23 februari 2012 12:26
kul projekt skall absolut följas har nämligen en sköldpadda på 14 år gammal hade 2 st men fick ta bort honan var på slutet nästan ihjälbeten av hanen skall tydligen vara så :S. aja jag har själv ett 375l vet egentligen för liten det med men har separat land del kan se kanske kan ta en bild någon dag som inspiration vet att vatten ytan skall vara på 1 kubik för en sköldpadda grymt stort med andra ord 1000liter, vem som helst inte kan ha iaf inte jag golvet pallar inte detta :/...

sen djupet skall vara så sköldpaddan kan stå på botten med utsträckta ben och endå nå till ytan är det djupare kan yngre djur trot eller ej drunkna. samt att du måste ha en stor landdel med grus som dom kan gräva i typ solplats skall både finnas skugga samt ljus på landdelen.

du kanske läst på om detta men lite lust o bidra vad jag läst mig fram till är det rödörad vattensköldpadda? kan bli uppemot 20 år den arten! rätt säker på att det är en sådan kan även vara gulörad vattensköldpadda lik artade arter släkt med varandra!

annars väldigt enkla djur gillar sallad mycket samt råa fiskbullar räkor, o självklart pellets dock bör den få mer sallad och sådan föda än pellets! gärna grus i lagom storlek dom äter gärna sten ibland som hjälper deras matsmältning har enegelsk sjösten i min blandat med snäckskal från havet mycket bra för deras skal!

byt gärna vatten en gång i veckan om inte mer men brukar gå en då här byter jag en gång i månaden slammar igen lite då. och det går med vanligt kranvatten gåått hos mig alla år och inte använt speciellt beredningsmedel. säkert inte fel det heller men inget måste.

om du vill växter är bra men räkna med att köpa ofta växtätare till stor del därför mumsar dom snabbt i sig om det finns! lite dyrt i längden om man inte har bra växtfart på sina växter eller andra akvarium. kan kanske minska iofs om du ger dom sallad. isbergssallad favoriten se till o köpa obesprutad sådant typ krav!...

grävs en del i botten materialet i bland nyfikna djur!

sen sällskapsdjur kan du ha neontetror fungerar mycket bra en makaber ide som testats ett halvår och alla lever ännu så han är ej intresserad av fisk och lite sällskap kan dessutom höja utseendet lite annars efterlikna missippi utseende kommer ju från nordamerika.
neontetrorna håller faktiskt lite rent så dom behöver fiskfoder varannnan dag ungefär annars äter dom också sallad o fiskbullar :P är ju tandkarpar. lever på lite allt möjligt som flyter runt i akvariumet.

o längden tyder på någonstans runt 10-15 år iaf sen beror det ju hur den utfodrats också gäller att inte mata dom för mycket utan ungefär 3 gånger i veckan iaf pellets annars sallad kan dom få ett blad varje dag mata lite i taget så slammar inte akvariumet igen heller så mycket. sköldpaddor ömsar även skinn och skalbitar så detta kan hänga lite löst ifrån den ibland inget ofarligt!

om du har fler frågor så svarar jag gärna så gott jag kan blev en lång text med råd o lite tips :D.

mvh dino delaude

förresten fint bygge kommer nog bli super bra :D.
#3 - 23 februari 2012 12:39
Tack för ett långt svar, :P Tänkte försöka bygga upp med lite grenar och rötter i något hörn så att inte sköldpaddan kommer in för att ha lite växter där som, när de blir för stora, blir uppätna då de växer utanför, :) Sumpen tänkte jag också fylla med växter.

Fiskar trodde jag inte det gick att ha tillsammans med sköldpaddan, får jag fundera på om jag kanske ska ha några, :)

Än en gång, tack för ett mycket bra svar! :)
#4 - 23 februari 2012 12:45
Johanadhoc skrev:
Tack för ett långt svar, :P Tänkte försöka bygga upp med lite grenar och rötter i något hörn så att inte sköldpaddan kommer in för att ha lite växter där som, när de blir för stora, blir uppätna då de växer utanför, :) Sumpen tänkte jag också fylla med växter.

Fiskar trodde jag inte det gick att ha tillsammans med sköldpaddan, får jag fundera på om jag kanske ska ha några, :)

Än en gång, tack för ett mycket bra svar! :)

jo varsegod finns i regel lite info om detta :P de böcker som finns är ofta mycket gammla o står väldigt lite om detta.

jo fiskar går faktiskt hörde om en annan som provat o kunde inte låta bli o prova men neontetrorna har överlevt dom är ju också ganska tåliga.

ok jo det som du tänker på med växter så har jag med bara mina växter växer för dåligt o fick staga upp mer lyckades riva mitt skydd flera gånger så har bara en liten anubias kvar tror ja dom heter såna där små växter iaf :P.

men som sagt landställe med både skugga(svalt 20grader unegär) och en sollampa modell starkare gärna 30grader i solen... så dom får vila brukar ligga ganska mycket på land iaf min ibland hela dagar o även om den får gå en liten bit hittar den tillbaks till akvariumet måste verkligen ta en bild o dela med mig av mitt bygge :P. akvarie vattnet 24-28 grader fungerar nog utan doppvärmare... är ju växel varma djur så varmare lite mer aktiva lite kallare mindre aktiva inom rimliga ramar :P.
#5 - 23 februari 2012 12:53
Hur du skall sköta den beror ju en hel del på vad det är för art. Jag tycker det ser ut som en gulbukad men det är inte så lätt att se, kan du ta en bild på bukskölden och en på sidan av huvudet så går det nog att ge säkra besked. Hur som är det en vattensköldpadda och det ser ut som en hona. Det är berömvärt att du satsar på att ge den ett bättre hem.
#6 - 23 februari 2012 13:07
håller med dom andra, gulbukad eller rödörad, som sagt en bra bild på sköldpaddan så ska de nog gå å lista ut det.

sen en stor eloge till att du gör ett så stort hem till h*n, fantastisk. sen äre de ju lite skoj med en damm inomhus också :)

något att tänka på, glöm det där med att inreda å plantera växter! sköldpaddan kommer troligen att rasera och krossa precis allting inom loppet av 24 timmar, dom är inte dom smidigaste djuren och har inte speciellt mycket till övers för inredningsdetaljer ;)
grovt grus eller sand, några större stenar som den inte kan välta eller flytta på å sen är de i princip klart.
du kan ju kanske plantera några sumpväxter som du hänger i blomlådor på kanten och runt om dammen för att få de lite trevligare, men växter tillsammans med sköldpaddan brukar sällan bli en bra kombo, särskilt med en så pass stor som du har.

jag gjorde en damm till mina sköldpaddor för många år sedan med hjälp av en sådan här. http://www.leksandtorget.se/images/img_0_3947_1327223662.jpg

kapade av den på mitten ungefär å sen vare bara i med sten å grus å fylla på med vatten, klart! plus att de sitter en kran i botten så de är bara å koppla på en slang sen när man ska tömma :) väldigt smidigt.
#7 - 23 februari 2012 13:08
Bygert skrev:
Hur du skall sköta den beror ju en hel del på vad det är för art. Jag tycker det ser ut som en gulbukad men det är inte så lätt att se, kan du ta en bild på bukskölden och en på sidan av huvudet så går det nog att ge säkra besked. Hur som är det en vattensköldpadda och det ser ut som en hona. Det är berömvärt att du satsar på att ge den ett bättre hem.

Jo, tror nog det är en gulbukad sköldpadda. Men det är ingen hona utan en hane, det vet jag, :)
Ska ta en bild också, :)
#8 - 23 februari 2012 13:09
Bygert skrev:

jo precis som ja skrivit så är skötseln av gulbukade o rödörade vattensköldpaddor likvärd eftersom dom är släkt nästan bara så färgen skiljer i släktskapet. men ja lite mer detaljerade bilder hade inte varit fel.

könsbestämmande är väldigt svårt honan är större o hanen lite mindre samt hanen har större svans o större klor. annars är det nästan ingen skillnad eftersom du ändå kommer hålla den ensam... men jag tror att det är en hane ser så ut väldigt lik min o han är en han!

men håller med dig annars bra med ett bättre hem.

för skojs skulle bifogar jag en bild på mitt bygge:

om det e ok annars tar jag bort bilden!
#9 - 23 februari 2012 13:15
MrH skrev:
håller med dom andra, gulbukad eller rödörad, som sagt en bra bild på sköldpaddan så ska de nog gå å lista ut det.

sen en stor eloge till att du gör ett så stort hem till h*n, fantastisk. sen äre de ju lite skoj med en damm inomhus också :)

något att tänka på, glöm det där med att inreda å plantera växter! sköldpaddan kommer troligen att rasera och krossa precis allting inom loppet av 24 timmar, dom är inte dom smidigaste djuren och har inte speciellt mycket till övers för inredningsdetaljer ;)

grovt grus eller sand, några större stenar som den inte kan välta eller flytta på å sen är de i princip klart.

du kan ju kanske plantera några sumpväxter som du hänger i blomlådor på kanten och runt om dammen för att få de lite trevligare, men växter tillsammans med sköldpaddan brukar sällan bli en bra kombo, särskilt med en så pass stor som du har.

jag gjorde en damm till mina sköldpaddor för många år sedan med hjälp av en sådan här. http://www.leksandtorget.se/images/img_0_3947_1327223662.jpg

kapade av den på mitten ungefär å sen vare bara i med sten å grus å fylla på med vatten, klart! plus att de sitter en kran i botten så de är bara å koppla på en slang sen när man ska tömma :) väldigt smidigt.

Jag tänkte någon reed moor rot som man silikonar fast ordentligt, det klarar väll ändå inte en sköldpadda att ha sönder?
Sen hade jag inte tänkt ha mycket mer växter i själva dammen utan de andra växterna skulle vara i sumpen och där ta upp näringsämnen mm. Och jag tänkte också, som du skrev, ha lite sumpväxter på ställen där paddan inte kommer åt, :)
#10 - 23 februari 2012 13:17
stora rötter funkar absolut, gärna lite platta upptill så han kan klättra upp på dom. så de blir som en liten landdel mitt i bassängen så att säga :)

ska bli kul å se när de är klart.
#11 - 23 februari 2012 13:18
donic1989 skrev:
jo precis som ja skrivit så är skötseln av gulbukade o rödörade vattensköldpaddor likvärd eftersom dom är släkt nästan bara så färgen skiljer i släktskapet. men ja lite mer detaljerade bilder hade inte varit fel.

könsbestämmande är väldigt svårt honan är större o hanen lite mindre samt hanen har större svans o större klor. annars är det nästan ingen skillnad eftersom du ändå kommer hålla den ensam... men jag tror att det är en hane ser så ut väldigt lik min o han är en han!

men håller med dig annars bra med ett bättre hem.

för skojs skulle bifogar jag en bild på mitt bygge:

om det e ok annars tar jag bort bilden!

Det är helt OK, :) Bara kul med fler bilder i tråden.
Roligt bygge, :P
#12 - 23 februari 2012 13:18
ok jo rötter e skoj som sagt o stenar tycker dom om att flytta runt på :P

se mitt inlägg ovanför ditt så finns det lite text o en bild på mitt om du vill se tänker så du inte missar det kom ju många poster här :P.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=151462&p=1576163&viewfull=1#post1576163 nr 8 inlägget.
#13 - 23 februari 2012 17:42
Nej jag såg det, :) Ser fint ut!

Nu har jag varit och handlat lite till och dammen börjar ta form. I morgon ska det sågas lite, köpas dammduk och förhoppningsvis hinner jag klart med det mesta då och över helgen.

Angående fisk så vet jag inte riktigt om jag ska ha några. Då det kommer vara en del kalk i vattnet måste det ju vara några som vill ha ganska så hårt vatten. Funderar på platy eller sebrafisk som ju är väldigt lätta fiskar. Hur låter det?

Tycker också det känns lite osäkert med fiskar tillsammans med paddan, går det verkligen?

Bilder på bygget kommer om en stund!
#14 - 23 februari 2012 17:58
Johanadhoc skrev:
Nej jag såg det, :) Ser fint ut!

Nu har jag varit och handlat lite till och dammen börjar ta form. I morgon ska det sågas lite, köpas dammduk och förhoppningsvis hinner jag klart med det mesta då och över helgen.

Angående fisk så vet jag inte riktigt om jag ska ha några. Då det kommer vara en del kalk i vattnet måste det ju vara några som vill ha ganska så hårt vatten. Funderar på platy eller sebrafisk som ju är väldigt lätta fiskar. Hur låter det?

Tycker också det känns lite osäkert med fiskar tillsammans med paddan, går det verkligen?

Bilder på bygget kommer om en stund!

oki väntar spänt på lite fler bilder. joda det fungerar alldeles utmärkt med neontetror är stimfisk och dom är snabba och ja dom tål nog högt ph... sen vet jag inte om det är bra med hårt eller mjukt vatten till sköldpaddor mera osäker där... men dom bor ju i floder i typ mjukt vatten... däremot vet ja inte hur platy eller zebra fisk tillsammans med sköldpaddor är får du nog prova men sköldpaddor är ju mer i regel växt ätare när dom är äldre...
#15 - 23 februari 2012 18:03
något att ha i åtanke är ju sköldpaddans klor, den kan, om du har otur riva sönder dammduken. så om du kan så ha dubbla lager :)
#16 - 23 februari 2012 20:04
Tack för alla svar! Nu kommer det en bild på vad som har gjorts idag,
[ATTACH=CONFIG]51639[/ATTACH]
Lådan börjar ta form. Spånplattor på sidorna. Tyvärr mätte jag lite fel på sidorna som ännu inte är ditsatta, de får inte plats, så det ska sågas i morgon (3 cm :/)
#17 - 23 februari 2012 20:06
där får han de bra :D
#18 - 23 februari 2012 20:36
Ja, jag hoppas det, :)
#19 - 23 februari 2012 22:17
kommer bli super bra detta :).
#20 - 24 februari 2012 07:45
Donic, "super bra", har du fått för dig att Johan har problem med spriten?

Mer bilder på sköldpaddan vill vi se både för att avgöra sort (gulbukade och rödörade är samma art men det skadar inte att avgöra sorten ändå) och för att kolla på kön. För mig ger den ett intryck av hona men bilderna är inte nog bra för att säga nåt säkert. Det man tittar på är svansen, bukskölden och klorna och i alla fall klorna ser ju korta ut.

Fisk med sköldpaddor tycker jag inte är nån särskilt bra ide. Ofta blir de uppätna eller skadade. Det är bättre att försöka få tag på en kompis till paddan, konkurrens om mat mm stimulerar dem.

Att inreda med grus och växter osv är ju trevligt men som regel gör sköldpaddor skit av alla såna ambitioner, i alla fall när de blir större.

Sköldpaddor behöver uv och då uvb. Det räcker inte med en värmelampa utan det måste till nåt med rätt sorts uv också. Det finns lysrör eller lågenergivarianter i zoohandeln som fungerar. 2.0 är värdelöst i det här sammanhanget och 10.0 är att ta i. 5.0 blir lämpligt. Då lysrör och lågenergi inte ger särskilt mycket värme så får man ha en sån och en lampa som ger värme. Det finns typer som löser bägge i ett men de är dels dyra och dels så kraftiga att det riskerar att bli grillad padda.

Isbergsallad är inget lämpligt foder till några djur, det är mest bukfylla. Andra typer av sallad är betydligt bättre, det finns också andra grönsaker som är mer näringsrika. Äldre gulbukade/rödörade skall enligt litteraturen äta mest vegetabiliskt men tyvärr brukar inte paddorna ha läst det. De föredrar ofta räkor, fisk och liknande med det blir inte riktigt bra att ge dem enbart sånt. Vägrar de vegetabiliskt kan man göra räkmix med mycket grönsaker i, det brukar gå ner.
#21 - 24 februari 2012 09:34
Bygert skrev:

haha nej verkligen hmm många som anmärker på hur jag skriver på detta forumet vilket jag inte upplevt på andra forum :P. om det är humor eller ironi vet ja inte men...

jo fler bilder på sköldpaddan.

fiskar med sköldpaddor går visst min bryr sig inte ens om dom sen har jag lika många kvar som jag köpte för ett halv år sen för snabba och lite gömställen så går det :P. gäller i mitt fall neontetror.

jo men grus är bra också stimulerar till att gräva o fila ner sina klor lite dom m¨år bra av det samma på landdelen.

håller med med ljuset egenligen skulle jag köpt sådant för länge sedan... läste på man kunde köpa sådana lampor till lantbruk men dom e inte sådär jätte fina o hänga upp :P.

isbergssallad skrev jag för att man kan börja med något iaf eftersom dom kan vara kräsna i början! :). äpplen tycker dom inte om iaf det har jag provat men räkor o fiskbullar är dom förtjusta i. ej tillagade då...

du får prova dig lite fram.
#22 - 24 februari 2012 09:35

Haha, :P

Mer bilder på sköldpaddan vill vi se både för att avgöra sort (gulbukade och rödörade är samma art men det skadar inte att avgöra sorten ändå) och för att kolla på kön. För mig ger den ett intryck av hona men bilderna är inte nog bra för att säga nåt säkert. Det man tittar på är svansen, bukskölden och klorna och i alla fall klorna ser ju korta ut.

Ska ta en bild sen idag. :)

Fisk med sköldpaddor tycker jag inte är nån särskilt bra ide. Ofta blir de uppätna eller skadade. Det är bättre att försöka få tag på en kompis till paddan, konkurrens om mat mm stimulerar dem.

Det var ju tråkigt, hade ju varit kul med någon fisk i, :P Tänkte att man kanske kunde ha någon kinesisk algätare för de är ju snabbare än blixten, tåliga och städar ju dessutom.
Jag får se hur jag gör!

Sköldpaddor behöver uv och då uvb. Det räcker inte med en värmelampa utan det måste till nåt med rätt sorts uv också. Det finns lysrör eller lågenergivarianter i zoohandeln som fungerar. 2.0 är värdelöst i det här sammanhanget och 10.0 är att ta i. 5.0 blir lämpligt. Då lysrör och lågenergi inte ger särskilt mycket värme så får man ha en sån och en lampa som ger värme. Det finns typer som löser bägge i ett men de är dels dyra och dels så kraftiga att det riskerar att bli grillad padda.

Har köpt en uvb lampa 5.0, 26W.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3830&cat=742&page=1
Tänkte också ha en lysrörsramp över hela dammen för att lysa upp lite och får hitta något sätt att värma upp en plats lite extra.

Isbergsallad är inget lämpligt foder till några djur, det är mest bukfylla. Andra typer av sallad är betydligt bättre, det finns också andra grönsaker som är mer näringsrika. Äldre gulbukade/rödörade skall enligt litteraturen äta mest vegetabiliskt men tyvärr brukar inte paddorna ha läst det. De föredrar ofta räkor, fisk och liknande med det blir inte riktigt bra att ge dem enbart sånt. Vägrar de vegetabiliskt kan man göra räkmix med mycket grönsaker i, det brukar gå ner.

Lade ner en vattenormbunke som lite mat och den slank ner på någon minut utan problem, :P Testade också med olika sorters sallad så vegetabiliskt foder blir inga problem, :)

Tack så mycket för ditt svar! :)
#23 - 24 februari 2012 09:39
Såg precis att paddan hade några vita prickar på skalet, vad är det för något? Sjukdom? Går att skrapa bort prickarna med nageln så det kanske bara är smuts?
#24 - 24 februari 2012 16:08
Kom nu precis hem. Har handlat dammduk. bland annat. Fick alldeles för mycket, sa att jag ville ha 3 x 3 meter och när det skulle skäras till då ramlade allt ner. Han sa då att jag fick allt istället, så jag fick säkert uppemot 5 - 6 x 4 meter till priset av 3 x 3 meter, bra köp, :)

Rör och tätning till sumpen är också köpt.

Bilder:

[ATTACH=CONFIG]51662[/ATTACH]
Lådan är klar!

[ATTACH=CONFIG]51664[/ATTACH]
Dagens köp, :)

[ATTACH=CONFIG]51665[/ATTACH]
Kass bild på sköldpaddan.

Nu ska jag ta en liten paus och sen ska jag med hjälp av sandsäckar bygga lite höjder och land-del innan duken ska på.
Länka gärna bilder så man får lite inspiration, :)
#25 - 24 februari 2012 19:48
rätt säker på att de där är en gulbuk.

härligt bygge, kommer bli kanon de där å bra val me belysningen också.
#26 - 24 februari 2012 21:37
Tror ni det går att göra lite mer detaljerade former på dammduken senare med fogskum och spackel eller är det något som kommer sköldpaddan kommer ha sönder?
#27 - 24 februari 2012 22:20
Läst mig att att det är skalröta som den stackars paddan har. Ska tydligen behandlas med jodopax så får köpa det i morgon.

Någon som vet vad den svullna halsen kan vara?

#28 - 25 februari 2012 06:24
Johanadhoc skrev:
Tror ni det går att göra lite mer detaljerade former på dammduken senare med fogskum och spackel eller är det något som kommer sköldpaddan kommer ha sönder?

nja, inred hällre då med grenar å stenar istället, kommer troligtvis fungera bättre :)

det behöver ju inte vara skalröta bara för att det kanske påminner om det, kan ju vara te.x kalkbrist, minns att den ja hade kunde få lte vita prickar å så ifall han hade kalkbrist, men de åtgärdade vi med lite tillförsel av kalk så vart han genast finare i skalet.

men är du säker på skalröta så ska du ju naturligtvis behandla honom.
angående halsen så kan de kanske hänga ihop med rötan?
#29 - 25 februari 2012 06:54
MrH skrev:
nja, inred hällre då med grenar å stenar istället, kommer troligtvis fungera bättre :)

det behöver ju inte vara skalröta bara för att det kanske påminner om det, kan ju vara te.x kalkbrist, minns att den ja hade kunde få lte vita prickar å så ifall han hade kalkbrist, men de åtgärdade vi med lite tillförsel av kalk så vart han genast finare i skalet.

men är du säker på skalröta så ska du ju naturligtvis behandla honom.

Helt säker är jag ju inte, men jag tycker det påminner om det. Kan kanske också vara kalkbrist.

angående halsen så kan de kanske hänga ihop med rötan?

Jo kanske, och "förhoppningsvis" så att det inte är två sjukdomar.

Jag tar jodopax på skalet och ger honom extra kalk så ska det ju förhoppningsvis bli bättre.

Tack för svar!
#30 - 25 februari 2012 09:10
Vilket drömprojekt du har där! Skulle också vilja ha en sköldpadds damm :P
#31 - 25 februari 2012 09:50
rasermusen skrev:
Vilket drömprojekt du har där! Skulle också vilja ha en sköldpadds damm :P

Det är bara och börja bygga, :)

Dammduk är i nu och det är även vatten i som kommer stå tills i morgon. Åker också bort idag (kommer hem i morgon kväll) så tyvärr inga fler uppdateringar idag.

Ska också ut och leta lite roligheter, bark, grenar, stenar mm som man kan dekorera med!
Skulle vara jättetacksam för tips om landlevande växter som kan växa sig fast på grenar!
#32 - 25 februari 2012 09:54
någon klätterväxt kanske? nån ranka eller nått sånt. orkide? dom är väl typ sumpväxt å borde kunna få fästa på grenar. men vet inte säkert.
#33 - 25 februari 2012 09:57
Ska du ha en klätterväxt så blir nog gullranka bra då rötterna renar vattnet.
#34 - 27 februari 2012 10:58
Hej Johanadhoc. Läst din tråd med mycket nöje, och tänkte bidra med ett råd. Har du funderingar på sköldpaddan så skulle jag ställa dom till P-A Barkskog, han kan allt och lite till om dom, du hittar honom på http://skoldpaddsforum.se/ eller www.reptisite.se
Ser fram emot nästa uppdatering av bygget.
#35 - 27 februari 2012 12:25
Barkskog är en mycket trevlig och kunnig man men det är ju främst landsköldpaddor som han ägnar sig åt.

Som det ser ut på bilderna lär det vara en gulbuk, det stämmer bra med utseendet och det är också en vanlig sort. Inget jag sett på bilderna hittills säger annat än att det skulle vara en hona.

Vita prickar på skalet låter lite mysko, en bild kanske? Problem med skalet beror ofta på brist på bra solplats med uv, kalkbrist eller annan olämplig utfodring. Paddan ger dock så långt man kan se på bilderna ett vettigt intryck, på allvarligt misskötta djur kan man se deformerade skal.

När det gäller det där med växter osv, försök gärna men när det gäller allt som möjligen skulle gå att demolera så planera så det är lätt att lyfta bort om det inte funkar. När det gäller vad som är möjligt att demolera så räkna med att sköldpaddor har en långt större kapacitet på sånt än vad du tror. Vissa av mina skulle kunna få anställning på en rivningsfirma.
#36 - 27 februari 2012 17:40
Hej Johanadhoc. Läst din tråd med mycket nöje, och tänkte bidra med ett råd. Har du funderingar på sköldpaddan så skulle jag ställa dom till P-A Barkskog, han kan allt och lite till om dom, du hittar honom på http://skoldpaddsforum.se/ eller www.reptisite.se

Ser fram emot nästa uppdatering av bygget.

Hej!
Tack för tipset, :)

Vita prickar på skalet låter lite mysko, en bild kanske? Problem med skalet beror ofta på brist på bra solplats med uv, kalkbrist eller annan olämplig utfodring. Paddan ger dock så långt man kan se på bilderna ett vettigt intryck, på allvarligt misskötta djur kan man se deformerade skal.

Prickarna är nästan borta nu. Har behandlat skalet med Jodopax och han har också fått kalk så förhoppningsvis är han helt frisk snart!
Är nästan helt säker på att det är en hane och ska ta fler bilder på sköldpaddan senare!

Som jag sa innan så är dammduken i, ska dock rättas till mera.
Öppning till sumpen är också klar.

Bilder:

[ATTACH=CONFIG]51724[/ATTACH]
Här är öppningen och mycket silikon tog jag så detta ska nog hålla tätt.

[ATTACH=CONFIG]51725[/ATTACH]
Andra sidan där lite rör ska kopplas till sumpen senare, första delen är på nu!

[ATTACH=CONFIG]51726[/ATTACH]
Här ser man lite av land - delen. Den kommer att göras större senare!

[ATTACH=CONFIG]51727[/ATTACH]
Och till sist en helbild på dammen. I övermorgon, förhoppningsvis, så ska duken rättas till lite och sedan skäras.
#37 - 27 februari 2012 19:53
[QUOTE=Johanadhoc;1576966]Hej!
Tack för tipset, :)

Prickarna är nästan borta nu. Har behandlat skalet med Jodopax och han har också fått kalk så förhoppningsvis är han helt frisk snart!
Är nästan helt säker på att det är en hane och ska ta fler bilder på sköldpaddan senare!

Som jag sa innan så är dammduken i, ska dock rättas till mera.
Öppning till sumpen är också klar.

Bilder:

[ATTACH=CONFIG]51724[/ATTACH]
Här är öppningen och mycket silikon tog jag så detta ska nog hålla tätt.

[ATTACH=CONFIG]51725[/ATTACH]
Andra sidan där lite rör ska kopplas till sumpen senare, första delen är på nu!

[ATTACH=CONFIG]51726[/ATTACH]
Här ser man lite av land - delen. Den kommer att göras större senare!

[ATTACH=CONFIG]51727[/ATTACH]
Hej detta verkar spännande, men jag måste bara fråga en sak, är det pvc duk du använder och vanligt silikon??? vanligt silikon fäster inte på pvc plast om det nu är så så rekomenderar jag dej att använda Tec-7 det fäster på pvcduk... om det är gummiduk du använder så är det inga problem.. ville bara framhäva detta innan du får vattenläcka vid skarven... ett tips till föresten testfyll innan du skär duken[;)] i övrigt så önskar jag dej lycka till
#38 - 27 februari 2012 19:55
Hej detta verkar spännande, men jag måste bara fråga en sak, är det pvc duk du använder och vanligt silikon??? vanligt silikon fäster inte på pvc plast om det nu är så så rekomenderar jag dej att använda Tec-7 det fäster på pvcduk... om det är gummiduk du använder, så är det inga problem.. ville bara framhäva detta innan du får vattenläcka vid skarven... ett tips till föresten testfyll innan du skär duken[;)] i övrigt så önskar jag dej lycka till
#39 - 27 februari 2012 19:59
gonzo44 skrev:
Hej detta verkar spännande, men jag måste bara fråga en sak, är det pvc duk du använder och vanligt silikon??? vanligt silikon fäster inte på pvc plast om det nu är så så rekomenderar jag dej att använda Tec-7 det fäster på pvcduk... om det är gummiduk du använder, så är det inga problem.. ville bara framhäva detta innan du får vattenläcka vid skarven... ett tips till föresten testfyll innan du skär duken[;)] i övrigt så önskar jag dej lycka till

Det är gummiduk och inte PVC, :)
Det har också varit testfyllt utan och utan läckor!
Tack för ditt svar! :)
#40 - 27 februari 2012 20:23
Johanadhoc skrev:
Det är gummiduk och inte PVC, :)

Det har också varit testfyllt utan och utan läckor!

Tack för ditt svar! :)

aha ok gott;) då kan jag sova lugnt:D
vad har du tänkt för inredning....
#41 - 28 februari 2012 18:07
gonzo44 skrev:
aha ok gott;) då kan jag sova lugnt:D

vad har du tänkt för inredning....

Hehe, :)

Jag tänkte ha några större grenar/ stockar som man på vissa ställen bygger på lite (med hjälp av något, fogskum kanske) så att man får lite avsatser. Vissa för sköldpaddan och vissa till klängväxter som ska hänga ner över vattnet.

Bottenmaterialet i dammen blir blandat grus och sten.
#42 - 28 februari 2012 18:13
kanske att du kan ha stora bark/kork bitar längs kanten? det borde växterna kunna fästa i å de borde se ganska snyggt ut också.
#43 - 28 februari 2012 19:20
MrH skrev:
kanske att du kan ha stora bark/kork bitar längs kanten? det borde växterna kunna fästa i å de borde se ganska snyggt ut också.

Jo, det var en bra ide, ;)
Var ute i skogen i förrgår och hittade en stor ek gren som jag ska använda!

I morgon ska duken fixas till lite, skäras och sättas fast! Sen ska det äntligen inredas, :)

MrH, du gjorde väll en egen bakgrund innan? Spacklade du den och vilket spackel använde du i så fall?
Tänkte att jag skulle försöka med fogskum som jag spacklar rejält och sedan täcker med grus/ sten. Tycker det borde sitta hårt nog för att sköldpaddan inte ska kunna riva det, eller?
#44 - 28 februari 2012 19:25
mjo ja använde husfix, funkar kanon att arbeta med. dock så sket det ju sig då lacken å färgen inte gick ihop så allting släppte så de va bara å riva ur skiten tyvärr.

det låter som det kommer hålla allafall, annars kanske du an bygga med stora stenar å sånt, eller limma ihop stora stenar i en hög så kan han ju absolut inte riva det :)
#45 - 1 mars 2012 20:21
Uppdatering!

Har haft ganska mycket jobb med att skrubba bort mossa, lavar, bark och annat smuts från en stor stock som ska i! Ont i fingrarna nu, :P
Dammduken är tillrättad, fäst och tillskuren.
Nu är det bara att börja inreda och jobba med fogskum och spackel, :)

Här kommer bilder på arbetet:

[ATTACH=CONFIG]51820[/ATTACH]
Såhär ser dammen ut just nu. Kanterna på dammduken ska självklart fixas till!

[ATTACH=CONFIG]51821[/ATTACH]
Sumpen. Fick silikona om karet då det börjat läcka... men nu är det tätt, :)

[ATTACH=CONFIG]51822[/ATTACH]
Och en bild på hur det ser ut inne i dammen.

I morgon ska jag börja bygga med byggskum, rötter, grenar och stenar! :)

Tack för tipsen med växter också, kom gärna med fler!
#46 - 1 mars 2012 20:23
tjusigt :D
#47 - 2 mars 2012 15:02
MrH skrev:
tjusigt :D

Tack tack, :)

Liten uppdatering!
Ek grenen är nu skrubbad och klar och är i dammen. Nu väntar jag bara att få svar på vilket byggskum som ska användas.
Vissa innehåller ju tydligen gifter och annat skit.

I alla fall, här är bild på grenen:

[ATTACH=CONFIG]51841[/ATTACH]
Ser mest islängd ut på bilden men i verkligheten ser det mycket bättre ut, :P
#48 - 3 mars 2012 15:17
Nu ska jag iväg och skaffa mig en lysrörs ramp. Bilder när jag kommer tillbaka. Även hittat lösning till landdel så allt löste sig.
#49 - 3 mars 2012 15:21
Nu blev man ju nyfiken på den lösningen. :)
Får hålla mig tills du återkommer med lysrampen antar jag.
#50 - 3 mars 2012 17:57
AffeAlien skrev:
Nu blev man ju nyfiken på den lösningen. :)

Får hålla mig tills du återkommer med lysrampen antar jag.

Hehe, nu är jag tillbaka, :)

Hittade att de sålde "fogskum" speciellt tillämpad för dammar på dammbutiken.se, så jag har beställt två tuber därifrån.
Kommer väll förhoppningsvis i mitten av nästa vecka.
#51 - 3 mars 2012 18:00
Fräckt projekt! :)
#52 - 3 mars 2012 18:06
detta kommer bli bra! :)

hur ska du lösa UV ljus och värme lampa? de flästa UV lysrör har ett maxavstånd på ca 50cm så längre ifrån djuret än så kan du inte ha lysröret.
jag tror en keramisk sokel som hänger ner åvanifrån eller en som fästes på kanten av "terrariet" kan bli bra för värme lampan.
#53 - 3 mars 2012 18:20
freddi36 skrev:

hur ska du lösa UV ljus och värme lampa? de flästa UV lysrör har ett maxavstånd på ca 50cm så längre ifrån djuret än så kan du inte ha lysröret.

jag tror en keramisk sokel som hänger ner åvanifrån eller en som fästes på kanten av "terrariet" kan bli bra för värme lampan.

Lysrörsrampen kommer inte att ha UV ljus, denna finns bara för att lysa upp hela dammen mera. UV ljus och värmelampa kommer att hänga över landdelen med lagom avstånd.
#54 - 3 mars 2012 19:23
freddi36 skrev:

Hört talas om solen? Den är ju aningen längre bort än 50 cm och uv-ljuset tar sig hit alldeles utmärkt ändå. Det är inte så att det finns något maxavstånd för uv-lampor, de starkaste kan möjligen ha ett minavstånd. Det som händer är att ljuset blir svagare på längre avstånd men det är en ren utspädningseffekt.

Praktiskt under ett lysrör så kan man räkna med att dubbla avståndet är samma som halva effekten. Det är enkelt att kompensera, ett rör på 50 cm avstånd är alltså likvärdigt med två rör på 100 cm avstånd eller 4 rör på 200 cm avstånd. Det går också att kompensera genom att välja en lampa med mer uv, en 10.0 lampa på 100 cm avstånd är när det gäller uv (men inte nödvändigtvis när det gäller annat) likvärdig med en 5.0 lampa på 50 cm avstånd.

Det är alltså inga problem med att ha uv lampor på långt avstånd annat än att man får ha fler och det kostar elräkning.
#55 - 3 mars 2012 19:25
Byggskum kan säkert fungera för att modellera med men jag tvivlar på att det håller i direktkontakt med sköldpaddor. Jag tror det är en bra ide att täcka med ett lager cementbruk av nån typ, husfix eller nåt.
#56 - 3 mars 2012 19:33
Bygert skrev:
Hört talas om solen? Den är ju aningen längre bort än 50 cm och uv-ljuset tar sig hit alldeles utmärkt ändå. Det är inte så att det finns något maxavstånd för uv-lampor, de starkaste kan möjligen ha ett minavstånd. Det som händer är att ljuset blir svagare på längre avstånd men det är en ren utspädningseffekt.

Praktiskt under ett lysrör så kan man räkna med att dubbla avståndet är samma som halva effekten. Det är enkelt att kompensera, ett rör på 50 cm avstånd är alltså likvärdigt med två rör på 100 cm avstånd eller 4 rör på 200 cm avstånd. Det går också att kompensera genom att välja en lampa med mer uv, en 10.0 lampa på 100 cm avstånd är när det gäller uv (men inte nödvändigtvis när det gäller annat) likvärdig med en 5.0 lampa på 50 cm avstånd.

Det är alltså inga problem med att ha uv lampor på långt avstånd annat än att man får ha fler och det kostar elräkning.

sant. men för att göra så som du beskriver måste man veta det, vilket jag inte gjorde ;)
#57 - 3 mars 2012 20:37
Bygert skrev:

Praktiskt under ett lysrör så kan man räkna med att dubbla avståndet är samma som halva effekten.

Fast effekten avtar väl med kvadraten på avståndet, då borde en fördubbling av avståndet ge 4 gånger lägre effekt per ytenhet... i alla fall i min lilla teoretiska värld. [:o] Eller har jag missat något?
#58 - 3 mars 2012 21:13
SCB skrev:
Fast effekten avtar väl med kvadraten på avståndet, då borde en fördubbling av avståndet ge 4 gånger lägre effekt per ytenhet... i alla fall i min lilla teoretiska värld. [:o] Eller har jag missat något?

Jo, det är den normala regeln, ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Det som stökar till det är att den reglen gäller för en punktformig ljuskälla som sprider ljuset likformigt åt alla håll. Så ser det ju inte ut med våra ljuskällor, lysrör är ju t ex avlånga och lamporna brukar har reflektorer. Så jo, det är lite skillnad på teori och praktik i det här fallet. När jag mäter med ljusmätare under diverse terrarielampor så stämmer det rätt bra det där med halva ljuset på dubbla avtåndet.
#59 - 3 mars 2012 21:44
Tack för alla svar men som sagt, rampen kommer inte ha UV ljus.

Byggskum kan säkert fungera för att modellera med men jag tvivlar på att det håller i direktkontakt med sköldpaddor. Jag tror det är en bra ide att täcka med ett lager cementbruk av nån typ, husfix eller nåt.

Det är speciellt "fogskum" till dammar som används för att fylla ut luckor mellan stenar, på samma sätt ska det användas här så det blir, förhoppningsvis :P, inga problem!
#60 - 3 mars 2012 21:58
Frågan är ju, hur hårt blir skummet? Byggskum är ju rätt poröst och borde gå att riva sönder med klor. Att det funkar i dammar säger ju inte så mycket om den saken, guldfiskar har ju inte så mycket utrustning för att riva söner saker som en sköldpadda har.
#61 - 4 mars 2012 08:31
Bygert skrev:
Frågan är ju, hur hårt blir skummet? Byggskum är ju rätt poröst och borde gå att riva sönder med klor. Att det funkar i dammar säger ju inte så mycket om den saken, guldfiskar har ju inte så mycket utrustning för att riva söner saker som en sköldpadda har.

Det jag menade var att det används som "cement" för att fylla ut luckor mellan stenar som annars inte står stadigt. Jag tror knappast det går att giva sönder med klor (vet dock inte hur hårt det egentligen blir) men kommer ändå att täcka det med grus och sten så att paddan inte kommer åt skummet.
#62 - 6 mars 2012 14:17
Ska helt klart följas! kanske har missat detta då jag inte läst så mycket! Men har du tänkt köra separat landdel? Skulle vara riktigt fett med ngn typ av sandstrand o gräs typ, Har själv planer på att bygga något liknande, Tycker sköldpaddor är förjävla fräna djur. Har haft flera stycken genom åren! =) keep up the good work! \ Mvh
#63 - 8 mars 2012 15:46
Hej Johan! :)

Vilket fint exemplar av "Trachemys scripta scripta"/"Yellow Bellied Slider" du fått tag i! :)

Av plastrongen att döma, och det jag kan se av svansen, så ser du ut att ha fått tag i en hona. :) (fast det är svårt att säga helt säkert för jag ser inte svansen och kloaköppningen så tydligt på bilden.)

Killarnas plastrong/undersida är mer inåtvänd/konkav så att de ska komma åt vid parning. Den här ser ut att vara mer rak, vilket troligtvis tyder på att du har en tjej. Isåfall får du glädjas åt c:a 10cm mer sköldpadda i framtiden, för de blir uppåt 30cm! ;)

Ett annat ganska tydligt sätt att se om det rör sig om hane eller hona är svansen.

På den finns det två indikatorer på kön. Den ena är tjockleken. Den andra är placeringen av analöppningen/kloaköppningen.
Om svansen är mer avsmal så är det troligt att du har en flicka eftersom killarna har tjockare svans pga att penis går ut i den.
En annan sak du kan titta det på är om kloaköppningen är i direkt anslutning till skalkanten. Då är det ganska garanterat en tjej.
Killarna har nämligen kloaköppningen längre ut för att kunna använda svansen som hjälp att tillsammans med penis nå till honans kloaköppning bättre vid parning.

Så om du kan se något av dessa saker så vet du svaret på könet. ;)

MVH Pierre
#64 - 8 mars 2012 15:59
Ps. Kolla gärna in: http://www.austinsturtlepage.com/Care/cs-yellowbelly.htm

Här får man en väldigt bra översikt över det mesta man behöver veta om hur man tar hand om sin sköldpaddsort på bästa sätt! ;)

Såg förresten du frågade om rötter tidigare i inläggen. Mitt tips är mangroove rot. Den är riktigt fin. Men det har du säkert redan koll på! :) Ek är inte heller tokigt förresten! :D
#65 - 26 juli 2012 17:26
Hur går det med dammen? skullle varit kul att se någon bild :).
#66 - 26 juli 2012 18:24
Håller faktiskt på att göra iårdning den också. Den är dock tömd då paddan är ute på sommaren. Men självklart kan jag lägga ut bilder! :) Kommer några senare ikväll!

Kul att du tog upp tråden igen, :)
#67 - 27 juli 2012 07:54
Johanadhoc skrev:
Håller faktiskt på att göra iårdning den också. Den är dock tömd då paddan är ute på sommaren. Men självklart kan jag lägga ut bilder! :) Kommer några senare ikväll!

Kul att du tog upp tråden igen, :)

Blir så när sommaren kommer :p. Man Gör annat då och akvarierna bara tuffar på då :). Kollar in senare då :).
#68 - 26 juni 2014 22:19
Hej
Hur blev det med dammen igentligen? :)
#69 - 30 juni 2014 20:37
Hej

Hur blev det med dammen igentligen? :)

Hej Cumberland!
hehe, det var längesedan man skrev någonting här! Vet inte varför det blev så.
Jo det gick bra, dammen är igång och kör! Jag ska ta några bilder i morgon när ljuset är tänt så får du se hur det blev!
#70 - 6 juli 2014 14:57
Hur gick det med bilderna, är också nyfiken på slut resultatet :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
#71 - 6 juli 2014 16:01
Det blev lite problem med att ladda över dem till datorn, tror dock att jag löst det snart!
#72 - 7 juli 2014 21:44
Det går inte att få in bilderna från kameran så det får duga med mobilbilder sålänge, hoppas det duger! :)

http://i61.tinypic.com/34ytyxf.jpg
Helbild på dammen

http://i58.tinypic.com/2lm9v90.jpg
Solplats

http://i57.tinypic.com/2yzdhc6.jpg
Vattendel

http://i61.tinypic.com/2vwsk1d.jpg
Vattendel igen

http://i62.tinypic.com/2s19p9x.jpg
"Vattenfall", rinner hela tiden vatten från javaormbunken och ner längst roten

http://i62.tinypic.com/2wqqwir.jpg
Avokadoträd, trivdes tydligen bra där i, :)

Solplatsen värms upp med en värmematta och har UV lampa hängandes ovanför, syns dock ej på bilden.
över hela dammen hänger en lysrörsramp för att få lite mer ljus över allt, bara vanliga lysrör i denna!
Det ligger vanligtvis sand över värmeplattan så att den inte syns men just nu är inte paddan där så har inte lagt på något nytt.

Hoppas att dessa bilder duger så länge! :)
#73 - 8 juli 2014 04:41
Fräckt 😃

Skickat från min D6503 via Tapatalk
#74 - 8 juli 2014 08:38
Snyggt :)
#75 - 8 juli 2014 09:08
Jävligt kul att se någon som engagerar sig i en sköldpadda.. De flesta får det inte så bra :) trevligt bygge!

Hmmmm.. Avocado-träd you say..
#76 - 9 juli 2014 20:01
Det var en fin damm :).

Annons