dELIRiUM2009 skrev:är det någon i detta avlånga land som kan hjälpa mig med innermåttet på ett på ett 720 liters akvastabil måttet 2000x60x60 är väl som jag misstänker yttermått eller? :confused:
drd skrev:Ta bort 10 eller 12 mm på alla mått så e de klart men vet man inte hur man räknar ut det så är det ju inte så lätt ändå ;)
Och jag har helt glömt bort vilken formel man använder :D
Ta 1990*590*590 för att räkna på 10 mm glas och det är då 692,719 liter när man tagit bort 3 nollor oxå ;)
jenmad skrev:Hm, de flesta akvarier jag har sett har glas både fram och bak och till höger och vänster så jag skulle nog ta bort 2 * 10 på längden och bredden, alltså 1980 * 580 * 590 (eftersom botten troligen bara finns nertill) :d Och sen är ju frågan hur högt upp man fyller akvariet - ända upp till allra översta kanten är ju rätt ovanligt.
Fast sen återstår ju frågan varför Delirium vill veta detta - kanske inte alls för att få reda på exakt antal liter utan för något helt annat?
Hälsningar
Jennifer
simonsaysbaka skrev:
ett tidsfördrivande test om man vill veta exakta liter så häller man i en liter åt gången och räknar :), jag hade att 150x45x45 på 303 liter, jag testade och hälla i en liter i taget och fick det till 293 liter när det var fullt.
Johanski skrev:...[:-124]
dELIRiUM2009 skrev:tänkte kapa till min bakgrund och lacka innan jag får hem akvariet
Ett tips, använd en tumstock eller annat lämpligt mätverktyg nästa gång. ;)SimonSaysBaka skrev:Jepp, vet inte hur jag orkade :( Tog sjukt länge, det är alltid kul att veta exakta liter, fast om jag varit smartare så hade jag kunnat använda en tio liters hink och räkna 10 liter åt gången :)
heeke skrev:Ett tips, använd en tumstock eller annat lämpligt mätverktyg nästa gång. ;)
Som du förstår så finns det ett mätfel någonstans, alternativt att karet inte är 90grader i hörnen, eller att det inte stog vågrätt så du kunde fylla hela volymen med vatten ;)SimonSaysBaka skrev:Jo jag gjorde det och fick det till 150x45x45 jag mäter alltid inner måttet :) men det slutade ändå med 293 liter :D
Nebbiolo skrev:Hej, det måste ju vara innermåtten som du anger, om karet ska innehålla 720 liter. 1 kubikdecimeter är 1 liter, om du alltså räknar dina mått som dm, alltså 20x6x6 så blir det 720.
heeke skrev:Som du förstår så finns det ett mätfel någonstans, alternativt att karet inte är 90grader i hörnen, eller att det inte stog vågrätt så du kunde fylla hela volymen med vatten ;)