Innerfiltret/pumpen tappades i golvet -HJÄLP!!!

#1 - 30 november 2010 18:24
Som sagt, råkade tappa pumpen idag vid vattenbytet, så nu har inte fiskarna något syre... Djuraffärerna har stängt.

Har haft i det antal syretabletter som det ska vara till antalet liter, men hur länge kommer dom att kunna producera syre? Har nämligen inte så många till.

Tror ni att fiskarna kommer att dö i natt ? :(

Finns det något annat jag kan göra tills imorrn..?

Föresten är det själva "huven" på pumpen som har gått i tusen bitar. Det är en Aquael FAN-2... Vågar man stoppa ner den i vattnet och sätta i sladden ändå för att se om det kan bli lite cirkulation på ytan?

Tack på förhand.
#2 - 30 november 2010 18:27
har ingen aning om man vågar stoppa ner pumpen eller inte,

men det borde väl räcka med att byta rejält med vatten efter dom har somnat,
och sedan byta lite när de vaknar, sedan banka på dörren till butiken när de öppnar.

.
#3 - 30 november 2010 18:32
Vad är huven för något, är det behållaren runt filterkuddarna där nere eller är det ovandelen där motor och impellern sitter?
#4 - 30 november 2010 18:36
Jag skulle inte vara så orolig. Haft strömavbrott i typ 15 timmar utan några direkta åtgärder.
#5 - 30 november 2010 18:36
Det är liksom "topp-locket", delen allra längst upp där man sätter fast slangen. Nu är propellern längst upp utan sin "huv".
#6 - 30 november 2010 18:46
Det är liksom "topp-locket", delen allra längst upp där man sätter fast slangen. Nu är propellern längst upp utan sin "huv".
Tja du kan ju prova, den vispar väl iallafall runt vattnet litegrann... annars klarar sig fiskarna tills du har fixat en ny pump i morgon!
#7 - 30 november 2010 18:46
Sitter propellern upp på din jag har en typ likadan och min propeller är ner på min(tror det finns olika sorter)
#8 - 30 november 2010 19:01
solis skrev:
Sitter propellern upp på din jag har en typ likadan och min propeller är ner på min(tror det finns olika sorter)
Ja den nya heter "plus" och den har impellern i botten!
#9 - 30 november 2010 19:54
Det är löst nu! Hann köpa en precis innan zoomarknaden stängde.
Lika bra, den här är så tyst :)

Tack för alla svar!

Annons