Innerfilter - underhåll

#1 - 12 december 2006 21:43
Igår upptäckte jag att mitt innerfilter (Fluval 3 plus med skumplastfilter) hade slammat igen. Effekten var klart försämrad, och det finns en gul knapp som indikerar när det är stopp i filtret. Jag fick för första gången rengöra det magnetiska pumphuvudet, och sedan kramade jag ur filterkuddarna i en hink med akvarievatten. Eftersom jag sedan hällde ut denna hink med brunt vatten, så blev det ett litet vattenbyte i karet (1 hink). Sedan tillsatte jag Nitrivec. Är det "normalt" att filtret blivit så efter att det varit igång med fiskar i 7 veckor? :confused: Jag tyckte att det var väldigt mycket smuts i skumplastkuddarna. Kanske har jag matat lite för mycket, det kan ju hända en nybörjare.
I bruksanvisningen står det att man ska underhålla filtret varannan vecka. Här på Zoopet har jag läst att det bara är att "köra på" tills man märker att filtret får sämre effekt. En kompis säger att han brukar "slå ut" smutsen ur kudden, mot badkarskanten.
När behöver man köpa nya skumplastkuddar? :confused:
(Jag vet att det då blir som en nystart av karet, och att man kan försöka krama ur det gamla filtrets bakterier i det nya)
Kan någon ge tips på rutiner?
#2 - 12 december 2006 22:00
Var filtret nytt då du satte in det för 7 veckor sen? Verkar väldigt konstigt om det ska märkas sådan skillnad så fort. Jag hade ett liknande filter förut och det körde vi i ca 1 år utan minsta förändring alls.
#3 - 12 december 2006 22:08
sparven skrev:
Var filtret nytt då du satte in det för 7 veckor sen? Verkar väldigt konstigt om det ska märkas sådan skillnad så fort. Jag hade ett liknande filter förut och det körde vi i ca 1 år utan minsta förändring alls.

Ja det var helt nytt. Jag har bytt 20-30% av vattnet en gång i veckan.
Det är ju svårt att beskriva hur pass smutsigt filtret var, och jag är ju helt ny på det här. Men nu läste jag på Zoopet om innerfilter, och där står det ngt om att det är normalt att man rengör varje vecka. Ska jag göra det? Jag trodde att man då "störde" nyttobakterierna.
#4 - 12 december 2006 22:23
Rengör det bara om flödet börjar bli dåligt och helst då bara krama ur filtermassan i en skvätt gammalt akvarievatten.
#5 - 13 december 2006 05:18
sparven skrev:

Det står innerfilter! Och det låter helt normalt att det skall vara igensatt på 7 veckor mitt eget blir nog igensatt på 5 veckor och då har jag ett ytterfilter också det därimot går nog 7-8 månader
#6 - 13 december 2006 07:45
När behöver man köpa nya skumplastkuddar?

I princip aldrig. Det ska väl vara om dom är så gamla att dom börjar smulas sönder när man tar i dom :)
#7 - 13 december 2006 09:26
Tack för svaren! :)
Jag känner mig lugnare nu när jag vet att det verkar normalt.
Jag undrar om stoppet kanske berodde på pumphuvudet, och inte på filtret.
När jag sköljde pumpen så dök det upp en hyfsat stor snäcka, den kanske hade lyckats sätta sig i vägen på något sätt? Jag bara enstaka snäckor (än så länge) typiskt att den skulle krypa in där.
Det skadade nog inte att jag kramade ur filtret lite.
#8 - 13 december 2006 21:33
rengöring 1 gång i månaden är nog oftast ganska lagom för ett innerfilter och rengör man det i akvarievatten så byggs bakteriestammen upp igen på nåra dagar... många uppfattar att geggan som blir efter ett tag är jättebra men den reducerar antalet filterbakterier eftersom det blir syrefattigt...
#9 - 14 december 2006 05:51
heeke skrev:
I princip aldrig. Det ska väl vara om dom är så gamla att dom börjar smulas sönder när man tar i dom :)

Njae... det där vet jag inte om jag vill hålla med om, i så fall undrar jag varför det finns nya att köpa?
Jag tycker att man känner på skumgummit när det gjort sitt, även visuellt kan man se att det är klart final.
Om man rengör och man känner att det känns som gele´ sen när man sätter tillbaka det ser det klart tråkigt ut, det liksom svackar innåt på mitten.
Samt sätter igen väldigt fort igen, då är det dags att köpa nytt, och med tanke på kostnaden som är väldigt liten kan man ju fixa det.
Personligen tycker jag att ca 2 år är nåt som jag märkt som en magisk gräns, numera byter jag unefär vart år, åtminstone de i små filtrena.
Den blå lite grovkorniga mattan man själv klipper till verkar vara MYCKET längre livslängd på, där kanske vi pratar typ smulas sönder innan det är dags.
#10 - 14 december 2006 12:48
Ceci skrev:
I bruksanvisningen står det att man ska underhålla filtret varannan vecka. När behöver man köpa nya skumplastkuddar? :confused:

(Jag vet att det då blir som en nystart av karet, och att man kan försöka krama ur det gamla filtrets bakterier i det nya)

Kan någon ge tips på rutiner?

Jag gör rent mitt filter (på samma sätt som du) ung. var 6:e vecka.
Varannan vecka låter på tok för ofta.....
Du har ju redan fått reda på om/när det är dax att köpa nytt, men jag vill komma med ett litet tips:
- kör en ny filterkudde parallellt med en gammal när du köpt nya.
Sätt inte i helt nya tillsammans - för DÅ blir det som en nystart...:p

Annons