Igår upptäckte jag att mitt innerfilter (Fluval 3 plus med skumplastfilter) hade slammat igen. Effekten var klart försämrad, och det finns en gul knapp som indikerar när det är stopp i filtret. Jag fick för första gången rengöra det magnetiska pumphuvudet, och sedan kramade jag ur filterkuddarna i en hink med akvarievatten. Eftersom jag sedan hällde ut denna hink med brunt vatten, så blev det ett litet vattenbyte i karet (1 hink). Sedan tillsatte jag Nitrivec. Är det "normalt" att filtret blivit så efter att det varit igång med fiskar i 7 veckor? :confused: Jag tyckte att det var väldigt mycket smuts i skumplastkuddarna. Kanske har jag matat lite för mycket, det kan ju hända en nybörjare.
I bruksanvisningen står det att man ska underhålla filtret varannan vecka. Här på Zoopet har jag läst att det bara är att "köra på" tills man märker att filtret får sämre effekt. En kompis säger att han brukar "slå ut" smutsen ur kudden, mot badkarskanten.
När behöver man köpa nya skumplastkuddar? :confused:
(Jag vet att det då blir som en nystart av karet, och att man kan försöka krama ur det gamla filtrets bakterier i det nya)
Kan någon ge tips på rutiner?