Innerfilter till sköldpadda?

#1 - 11 mars 2010 10:27
Hej, ska ta och köpa mig ett innerfilter. Har för tillfället ett hemmagjort 2000 l/h som har funkat hyffsat, men vattnet kräver grundligare filtrering inte bara mekanisk filtrering. Har kollat på:
[SIZE=4]Aquael TurboFilter 1100[/SIZE]
[ATTACH]28494[/ATTACH]

[SIZE=4]Aquael Uni Filter UV 1000 Power
[/SIZE][FONT=Verdana][SIZE=2][ATTACH]28495[/ATTACH]
[/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2]
Vilken är att föredra? Jag har även ett ytterfilter med Bio-bollar och filtermatts-kuber. Har haft bukvattenpest så jag har fått för mig att kemisk filtrering är att föredra.[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2]Har 7 st gurami och ~20 st neontetror och 1 [/SIZE][/FONT]Ancistrus [FONT=Verdana][SIZE=2]mal

/ Keso
[/SIZE][/FONT]
#2 - 11 mars 2010 10:54
Det lilla jag vet om sköldpaddor är att dom tydligen skiter som flodhästar så ditt ytterfilter borde vara nått i hästväg.

Förstår inte riktigt hur du menar när du skriver att du söker en kemisk filtrering framför den du har nu som du antagligen uppfattar som rent mekanisk, är det UVC rening så rekommenderar jag att du köper ett som du monterar på ytterfiltrets utgående slang.

Hade det inte varit för sköldpaddan så hade det väl fungerat alldeles utmärkt med det där 1 100 filtret.

Bland dina biobollar och filtermattekuber lever annars en massa filterbakterier som(förhoppningsvis)på ett alldeles ypperligt biokemiskt sätt tar hand om akvarievattnet.

Om det är bukvattusot du menar så har jag aldrig hört att det UVC ljus som används i akvariesamanhang skulle vara kraftigt nog att utplåna flagelatter.

Annons