Jag har 16 liter 10ppm filtermatta i mitt 300 liters. Detta är klart onödigt mycket, men jag behövde en bred kammare att sätta pumpar, doppvärmare och vågmaskin i (jag vet; vågmaskin är inte nödvändigt, men kul!)
Om det passar i karet i övrigt kan du sätta 10 cm filtermatta i ett eller två hörn. På det sättet kan du få 6 liter för varje 10 cm i bredd. Det är jättesvårt att säga hur mycket som är det minsta, men jag gissar på 15 cm bred, vill du vara säker på att inte behöva tvätta filter på 2 år så kör med 20 cm på varje sida. Filtermattan kostar en del, men det är onödigt att snåla om man har plats. Det blir i vilket fall mycket billigare än ett ytterfilter.
Vad det gäller cirkulationen så beror det ganska så mycket på vilka fiskar och vilka växter. Minimum för att filtermattan inte skall riskera att bli syrefri är ca 20 ggr så mycket som sin volym i timmen. DVS på ett 20 cm brett filter (12 liter) minst 240 liter i timmen. Dom flesta vill dock ha mer för fiskarnas och väternas skull. Någon övregräns finns nog inte, så länge fiskarna inte måste simma som tokar. Sydamerikanska ciklider? Om du menar diskus,svalare och dvärgciklider så trivs dom i lite svagare ström. I sådanna fall skulle jag inte ha mer än 1000 liter i timmen och ett bra strilrör.
MVH
Magnus