Innerfilter till 70 liter. Vad ska man köpa?

#1 - 16 augusti 2013 05:50
Funderar på innerfilter till ställningen 3*70 liter

Karen kommer att befolkas som följer:

* 1 kampfisk hane. Eventuellt nåt litet fredligt stim och något på botten.
* Körsbärsräkor
* Ett par ancistrus

Till både 120 och 150 karen har vi Eheim aquaball som vi är nöjda med, men de kostar ju nästan 500;-/st
Såg på PWSS att de hade bra pris på Aquael Fan filtren. Är dessa bra?
Man får väl vad man betalar för, men om jag inte vill betala mer än nödvändigt för en bra pump, vad ska jag köpa?
#2 - 16 augusti 2013 18:18
Ja dem är riktigt bra tycker jag, absolut inget "kinafilter".
#3 - 16 augusti 2013 18:38
Googlade lite och såg att de var både räk- och yngelsäkra om man tog bort plastkåpan.

Frågan är om det blir lite "overkill" att stoppa i en Aquael Fan 3+i ett 70 liters?
Men de är ju justerbara. Ligger gärna i överkant på pumpar och filter.
Tycker rekommendationerna på pumparna är i underkant. Filtret som följde med 120 literspaketet vi köpte sitter nu i en 54 och är alldeles lagom där.
#4 - 16 augusti 2013 18:49
Att htta innerfilter till små kar är svårt, speciellt om dom som hos oss enbart används för yngel. Om dom blir små så sätter dom igen lätt, jag kör numera enbart med svampfilter och luftpum till dess att ynglen närmar sig 30mm.

annars så gillar jag aqua novas filter väldigt mycket.
#5 - 16 augusti 2013 18:52
HelenLind skrev:
Googlade lite och såg att de var både räk- och yngelsäkra om man tog bort plastkåpan.

Frågan är om det blir lite "overkill" att stoppa i en Aquael Fan 3+i ett 70 liters?

Men de är ju justerbara. Ligger gärna i överkant på pumpar och filter.

Tycker rekommendationerna på pumparna är i underkant. Filtret som följde med 120 literspaketet vi köpte sitter nu i en 54 och är alldeles lagom där.
Dem går väldigt fint att strypa nästan helt. 3.an behöver 28cm på höjden.
#6 - 16 augusti 2013 19:31
Karen är ca 65*40*40(yttermått). Va visst inte 70 liter(säljarens uppgift). Ca 90-100 var dem ju :D

Eftersom fan 3 är justerbar så får det nog bli den. Då kan jag ju anpassa den efter invånarna och är inte låst om karen byter invånare.

Annons