Innerfilter till 45 lit

#1 - 21 juli 2003 11:21
Har ett 45 lit akvarium som just nu står tomt men ska sättas upp till hösten igen, i detta har jag ett Fluval 1+ innerfilter som jag är hyfsat nöjd med, låg ljudnivå bl a.

Men jag funderar på att byta till en Eheim Aquaball 2208, http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1998, eftersom jag vill ha möjligheten att kunna ställa in utflödesstrålen samt att jag fick göra rent Fluval filtret stup i kvarten för att det inte skulle bli igensatt och därmed minskad effekt (hade endast 5 fiskar i akvariet när det var igång).

Är det någon som har erfarenhet av Eheim Aquaball, bra/dåligt? Kan det passa i mitt akvarium med tanke på genomströmningen, 480 l/t? Mer info finns på www.eheim.com
#2 - 21 juli 2003 11:41
jag har en eheim aquaball 1212, bara pumphuvudet asså och jag tycker att det fungerar bra.
#3 - 21 juli 2003 12:14
Har haft samma problem med mitt Fluval 1+. Löste det genom att knöka in en filterpatron till Eheim 2252 istället för de där små rackarna som tillhör Fluvalen. Numera behöver jag inte göra rent det mer än en gång per månad och det är betydligt bättre flås i pumpen. Fast du kan förståss fortfarande inte ställa utblåset som du vill ;O) Å andra sidan går allt att lösa... slang o kort strilrör kanske?
#4 - 21 juli 2003 12:29
Hallå där!
Har ett 2212 som jag är mycket nöjd med!Varför?Jo,b.l.a. därför att:
Tyst
Pumphuvudet går att rikta åt vilket håll som helst
Bra rengörande effekt då filterbehållarna är slitsade runt om
Lätt att göra ren

Ett kanonfilter!
/MICKE
#5 - 21 juli 2003 12:51
Låter bra att den är tyst då jag har akvariet i sovrummet som jag delar med min än så länge ointresserade sambo... (snart så ska han nog vara intresserad, pratar redan om att köpa en fisk att ha i mitt kar [:)] ).

Filtret ser väldigt trevlig ut ur rengöringssynpunkt, har ett Eheim 2008 i mitt 100 lit som jag är väldigt nöjd med. Får se om budgeten nu efter sommaren kan innehålla ett filter annars så ska jag fundera på klaras tips.
#6 - 21 juli 2003 20:37
Har en "Aquael Fan 1" i mitt 45-liters kar. Har gjort rent den 2 gånger sen i januari. Den kostade 160:- och är helt tyst,reglerbart/riktbart flöde och du kan koppla till en luftdiffusor som medföljer. Det är garanti på den också. Är jättenöjd hittills. Dessutom är den lätt att plocka isär och göra rent.
#7 - 21 juli 2003 22:03
har också en aquael fan 1 & tycker inte om den..den "läcker" lite här & var, drar inte bara in genom filtret & sprutar ut vatten lite här & där... men den fyller ju sin funktion i ett litet kar..kostade 105 kr här i GBG =)
#8 - 22 juli 2003 06:28
Hittar inte så mycket info om "Aguael Fan 1" däremot hittade jag ett annat innerfilter från Tetratec http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1033 Är det någon som har prövat den? bra/dåligt?

Annons