Innerfilter som kloggar igen

#1 - 3 oktober 2008 07:22
Jag har ett Fluval 3+ innefilter till mitt 120-liters. Typ en gång i månaden, eller oftare, måste jag göra rent det för att cirkulationen blivit så dålig och vattnet knappt rör sig på ytan. Så har det aldrig varit förut, jag tycker det känns lite ofta! Någon som håller med? :confused:
Kan det bero på att jag sätter till för mycket filterbakterier (jag trodde det var bra med tillsats av såna då man byter vatten) eller att jag har börjat göda växterna mer på sistone?
#2 - 3 oktober 2008 07:44
Monily skrev:
Jag har ett Fluval 3+ innefilter till mitt 120-liters. Typ en gång i månaden, eller oftare, måste jag göra rent det för att cirkulationen blivit så dålig och vattnet knappt rör sig på ytan. Så har det aldrig varit förut, jag tycker det känns lite ofta! Någon som håller med? :confused:

Kan det bero på att jag sätter till för mycket filterbakterier (jag trodde det var bra med tillsats av såna då man byter vatten) eller att jag har börjat göda växterna mer på sistone?

varför tillsätta filterbakterier om karet är igång sedan länge ??

kostar bara pengar och gör inget.....

den vanligaste orsakerna till att filter kloggar igen är:

1) för mycket mat
2) för mycket fisk som producerar för mycket skit
3) kombination av båda

hur ser din besättning ut ?

.
#3 - 3 oktober 2008 07:50
läste just din profil

skulel tippa på att du har för hög belastning på karet med dom fiskarna du har.

några av dom blir ruggigt stora och passar inte alls i ett 120 liters.

där har du förmodligen anledningen till att det inte funkar som det ska.

läs gärna igenom artbeskrivningarna på de olika fiskarna......
#4 - 3 oktober 2008 10:01
Kan bero på att mattorna börjar bli lite för mjuka och då släpper de lite från sina hållare och trycks de emot varanndra och då blir det snabbt stopp!!! Lösning: placera en remsa filtermatta ex. 1x1x10cm eller en rörbit mitt mellan mattorna som hindrar dem från att åka ihop!
#5 - 3 oktober 2008 10:27
Hm, jag matar inte så mycket, de får lite mat varannan eller en gång per dag. Jag trodde inte att 2 ciklidpar var för mycket till ett 120-liters, men de skitar ju ner en del helt klart. "Städar" botten så gott det går då jag byter vatten en gång i veckan.

Bra tips att sätta något i mellan filterplattorna, det ska jag testa. Pumpen har ju några år på nacken så filtret börjar kanske tappa lite form!
#6 - 6 oktober 2008 21:25
Jag har haft samma bekymmer med min 3+ som bara var 6 mån men har fiskar som skitar ner rejält. Detta löste sig med att köpa blå filter matta (10ppm) dvs lite grövre ände vita original mattan (fick det rådet här på forumet). Har fått klarare vatten och mindre skit som virvlar runt efter grovfodret.

Annons