innerfilter - pump?

#1 - 10 juli 2008 16:48
enligt många här behöver jag en pump till min 45 liter akvarium. nu finns bara en kampfisk där men malar ska i snarast.

gick till 2 olika akvarium butiker och båda säger att jag inte behöver en pump eftersom jag redan har en innerfilter. jag fattar ingenting. vad gör pumpen och vad gör filtret (förutom det uppenbara att filtrera vattnet).
#2 - 10 juli 2008 17:34
fitrering och cirkulation bör man ha i alla akvarium för att rena och syresätta vattnet och ett innerfilter utför båda delarna! en cirkulationspump är just bara en pump som cirkulerar vattnet för att syresätta akvariet och dessa är endast ett komplement till den ordinarie filtreringen men kan också användas till att driva tex sumpfilter, hörnfilter mm..
#3 - 10 juli 2008 20:07
åheim skrev:
fitrering och cirkulation bör man ha i alla akvarium för att rena och syresätta vattnet och ett innerfilter utför båda delarna! en cirkulationspump är just bara en pump som cirkulerar vattnet för att syresätta akvariet och dessa är endast ett komplement till den ordinarie filtreringen men kan också användas till att driva tex sumpfilter, hörnfilter mm..

så du menar att jag har båda delarna? har en Elite mini innerfilter som filtrerar och får vattnet att "rotera". räcker det?
#4 - 10 juli 2008 20:28
Du har ett litet innerfilter med tillhörande skumpatron där ett par olika bakterietyper som bryter ner akvarievattnets onyttigheter bor, innerfiltret består alltså av en liten motor som driver en impeller som suger akvarievattnet genom skumpatronen.

Se till att innerfiltret sitter monterat högt upp i akvariet så att du får en bra ytvattencirkulation.
#5 - 10 juli 2008 20:51
Det är så högt upp monterad som den kan vara och det blir små "vågor" i vattnet av bubblorna den får ur sig.

Jepp, har en sån där skumpatron. :)

Annons