Jag har ett väl inkört 110-liters-akvarium med en Project Sigma 2+, dvs, ett pumphuvud med två stora filterpatroner på. Filterpatronerna är inte täckta av något yttre plasthölje. Det hela ser ut som den högra på bilden nedan.
Pumpen har mycket bra "sprutt" och är lätt att justera flödet på, men problemen nu är:
1. Hela filterytan börjar täckas av tofsalger (jag kör ej med co2 men de gynnas när jag byter vatten verkar det som. Inget att göra åt. Växterna växer bra med pmdd.)
2. Filtersvamparna börjar bli rätt gamla och "porösa"
3. Pumpen har börjat låta mycket, impellern är kanske sliten.
Jag funderar alltså på att köpa ett nytt innerfilter, men mitt problem är att inget av de "vanliga" märkena ger mig lika mycket filteryta som jag har nu, eftersom de har ett plasthölje utanför filterpatronerna. Men samtidigt ogillar jag att ha det "öppet" som nu, eftersom det kommer en massa alger och allt "skit" fastnar på utsidan...
Akvariet är bara 32 cm från sanden och uppåt så ett jättestort filter får heller inte plats. Ändå vill jag inte investera i ett ytterfilter för detta akvarium, då vi inte ska ha det i all evighet (jag vill ha större senare).
Kort sagt: Vilket innerfilter har mest filteryta för pengarna, och bra "sprutt", men är ändå ganska litet? Gör tofsalgerna som täcker filterytan nu någon skada för filtreringen? Wahh, vad svårt detta är! Tacksam för tips... :)
Fiskbestånd: 18 neontetror, 3 små pansarmalar, 1 ancistrus, 2 kuhli, fyra små platyhonor. (För mycket bottenfisk men vi var tvungna att avveckla vårt mindre akvarium för en tid framåt.)