innerfilter med uv ljus,nåt att ha??

#1 - 9 juli 2007 14:29
Ser att Flodströms har innerfilter med uv dioder.
Har någon någon uppfattning om dessa,fungerar dom??
Eller skall man satsa på ett "riktigt" uvfilter??
http://www.akvarieshopen.com/aquael-uni-filter-1000-1000-p-2788.html

Dessa uvfilter på denna sida som skall kopplas på pump,kan man skarva in dessa på slangen från ytterfiltret??det skall väl inte gå nämnvärt tungt genom dessa filter??
Har inte riktigt förstått hur dom menar,tycker det är lite overkill att behöva in med en pump till,vill ju ha lugnt i diskusbaljan.

lennart
#2 - 9 juli 2007 14:56
Dizkus kör med två aquael uv innerfilter i sina kar sen tror jag han bara har svampfilter.
Fast han byter ju mycket vatten som du vet.
Han köpte ett av mig som jag hade i en discus balja och dom har bra lugnt flöde fastän de är innerfilter.
grejen är att när dioden är slut efter ca 1 år så går dom inte att byta utan då får man köpa ny pump eller köra den som ett vanligt innerfilter.

Vanliga uv-c filter kopplar du på slangarna till ett vanligt ytterfilter.
Du ska ha ett så långsamt flöde igeonom uv-c filtret som det bara går.
Deltec 25w passar utmärkt på xp3 slangarna.
#3 - 9 juli 2007 21:37
lelle sätt på större fenor på platt fiskarna dina så dom står emot strömvirvlarna i baljan.nej jag har lagt ner innerfilter grejen.verkar vara hokus pokus i detta.en köpgrej bara.
#4 - 10 juli 2007 16:59
loomis skrev:
lelle sätt på större fenor på platt fiskarna dina så dom står emot strömvirvlarna i baljan.nej jag har lagt ner innerfilter grejen.verkar vara hokus pokus i detta.en köpgrej bara.

Du har inte testat det och svara som du gör?
Snacka oseriöst svar!
#5 - 10 juli 2007 19:08
ne men det intryck man får så av alla som skriver om dom så verkar det vara mest en köpe grej. med tanke på att det ska vara runt 1000l/tim då är det bra fart i det å hinner dom stackars dioderna göra nytta då?????men du verkar ju ha bra svar innan för västen så fram med dom så man får reda på fakta....
#6 - 10 juli 2007 19:31
Vilken våglängd har UV-dioderna, framgår det någonstans? Har inte sett denna konstruktion men arbetat mycket med UV i mitt yrke. För att vara dödande måste våglängden vara 254 nanometer (optium om jag kommer ihåg rätt 254,6 nm) UV-C har svårt att tränga långt ner i vatten, oftast brukar man arbeta med tunna spalter (max 3-4 cm från strålningskällan) och partiklar över 5 my påverkar resultate snabbt i en negativ riktning.

[QUOTE=Ioomis]verkar vara hokus pokus i detta.en köpgrej bara.
[/QUOTE]

Tills jag fått annan information - försökte hitta någon information om dessa filter på internet - fann nada - så håller jag med Ioomis. Någon som har någon länk till tillverkare eller annat material om dessa "diod-UV"

MVH Lasse
#7 - 10 juli 2007 21:05
Själv har jag aquael unifilter (innerfilter) med uv-dioder och jag tror att detta är ett skämt och inte har nån inverkan alls på vattnet utan bara nåt för att locka kunder med[:o] Däremot tror jag mer på deras ytterfilter med uv-ljus!
#8 - 10 juli 2007 21:42
Kanske lite i utkanten av ämnet, men...
Om du ska köpa av Flodströms gör du klokt i att kolla att alla grejer du beställer finns i lager.
Jag väntade i evighet på mina grejer (ca 1 månad, vilket jag inte accepterar i webshoparnas tidevarv).
De var inte heller snabba att svara på mina frågande mail. Tredje gången fick jag svar.

Annons