Innerfilter i 720 liter. Svartvatten.

#1 - 10 november 2011 09:09
Jag har konstaterat att jag måste byta ut min Powerhead i 720 liters akvariumet. Ena rotorn (säger man så) har gått av, och pumpens instabilitet orsakar vibrationer i ramen.

Jag tänkte köpa ett vanligt innerfilter, jag vill inte ha ytterfilter då jag har mycket dålig erfarenhet av dessa [:o]. Jag håller på att bygga upp en sk. svartvattenbiotop i det karet, med Scalarena som huvudinvånare. Och de vill ju inte heller ha så strömt vatten. Jag har även 6 små Chokladciklider, ett stort stm med kardinalteror (ska fylla på med mer) och så går "ingångsfiskarna kvar där just nu. (Svärdbärare, Sorgmantlar, Svart fantom och Zebrafiskar) De får gå där tills de trillar av efter som, ska inte fylla på de stimmen mer.

Vilket innerfilter skulle vara effektivast i det karet ?? Hoppas att någon här inne kan hjälpa mej.
#2 - 10 november 2011 10:16
Hej! Ja när vi snackar så här stora kar finns det nog bara ett innerfilter, eheim 2252 med 2 extra filtermoduler, går väl loss på en 1500:- Men jag vet ingen annan pump...

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/innerfilter-eheim-c-49_32_33_250?osCsid=1eb43ac6ca41ccbe9724569bade21cc7

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-paabyggnadssatser-c-49_32_62_87_418?osCsid=1eb43ac6ca41ccbe9724569bade21cc7
#3 - 10 november 2011 14:33
Jag har fått en UNIFilter. 1000UV, den drar 1000 liter i timmen ??? Kan inte den fungera ?? Den här är alldeles ny, aldrig använd...Och om det längre fram skulle behövas om man kan ställa in en till likadan eller något svagare ??? Som stödpump
#4 - 10 november 2011 17:21
Får jag föreslå att du bygger dig ett hamburgerfilter istället om du vill få vettig filtrering utan ytterfilter, då köper du ju bara lös filtermatta och en bra pumpskalle som ger lagom flöde
#5 - 10 november 2011 19:03
ciklidtok skrev:
Jag har fått en UNIFilter. 1000UV, den drar 1000 liter i timmen ??? Kan inte den fungera ?? Den här är alldeles ny, aldrig använd...Och om det längre fram skulle behövas om man kan ställa in en till likadan eller något svagare ??? Som stödpump
Unifilter har en extremt liten filtermassa. Jag körde 1000 modellen som stödfilter i ett 150Liters förut och det vart inte storm av den i det lilla karet så den i ett 720 är som ett skämt! Eheim 2252 är visserligen bara 200L/tim mer enligt vad tillverkarna uppger med det är extrem skillnad i trycket!
#6 - 10 november 2011 20:20
åheim skrev:
Unifilter har en extremt liten filtermassa. Jag körde 1000 modellen som stödfilter i ett 150Liters förut och det vart inte storm av den i det lilla karet så den i ett 720 är som ett skämt! Eheim 2252 är visserligen bara 200L/tim mer enligt vad tillverkarna uppger med det är extrem skillnad i trycket!

Unifilter tappar tryck efter filtermassan, Eheimen har samma tryck konstant, men sen drar den 26w också.
#7 - 10 november 2011 20:45
joelvuo skrev:
Unifilter tappar tryck efter filtermassan, Eheimen har samma tryck konstant, men sen drar den 26w också.
28w;)
#8 - 11 november 2011 21:30
Jag har ju en filtermatta i karet, den som tillhör Powerheaden....Skulle den kunna fungera med en annan pumpskalle ?? Om det nu bara är filtermassan som är kass i UNI-filter, så kanske jag skulle kunna ta skallen på den pumpen och koppla till mattan ?? Flödet är rätt så bra faktiskt, kollade igår.
#9 - 11 november 2011 23:10
Nu vet jag ju inte vad du har för filtermatta men det låter annars som en bra ide om du kan pussla ihop dom :)
#10 - 11 november 2011 23:17
Fuzzop skrev:
Nu vet jag ju inte vad du har för filtermatta men det låter annars som en bra ide om du kan pussla ihop dom :)

Filtermattan står upprest i filterkammaren. Innan jag fick tag på den här pumen jag har nu, så var den kopplad till en Powerhead. En pumpskalle, kopplad på ett rör som stog bakom filtermattan. Utblåset var instoppad i ett hål jag har gjort i mattan ....Nu lät det rörigt, men jag hoppas ni fattar nånting av vad jag menar .......[:o] Om det skulle underlätta så kan jag försöka att knäppa ett kort under morrondagen, så ni kan se vad jag försöker förklara ...[:o]
#11 - 12 november 2011 13:34
Det du beskriver låter precis som ett hamburgerfilter vilket är vad jag föreslog från början så det kan nog bli riktigt bra :)
men knäpp gärna ett kort iaf.
#12 - 13 november 2011 13:43
[ATTACH=CONFIG]49180[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49181[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49182[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49183[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49184[/ATTACH]

Bild 1 : Filterkammaren med matta.
Bild 2: Pumpskallen ( som stog i karet innan) kopplad till röret.
Bild 3: Endast pumpskallen
Bild 4: Innerfiltret som sitter i akvariumet just nu.
Bild 5: Knäppte ett kort på karet som helhet också, som ni ser så fungerar filtrering och rening bra endå ;) Men det ksadar ju inte att reningen är så bra som den kan bli, och ned större(mer filtermaterila så blir det ju bättre, även fast pumpskallen inte är jättestor. Jag har fått för mej att det är filtermaterialet som avgör, och inte själva pumpskallen ....Rätta mej gärna om jag har fel [:o]
#13 - 13 november 2011 16:47
Det hemmagjorda filtret är ett bra filter och ett unifilter kan inte ersätta ett så bra filter, som du säger är det filtermaterialet och inte pumpen som är avgörande, fast den måste förstås ge ett bra flöde! (hur har fiskarna tagit sig in bakom mattan förresten?)
Du kan sätta unifiltret bakom mattan så funkar det bra;)
#14 - 13 november 2011 19:35
Då var det som jag trodde då :) Men då ska jag pyssla ihop det så jag kan sätta ner Unifiltret bakom mattan :) Jag tycker att flödet är helt okej, men det räcker ju inte hela vägen bort till andra önden, så för att det inte ska bli stillastående i den änden, har jag löst det med syrestenar som pumpar upp luftbubblor som ger ytrörelse, när de träffar ytan och spricker

Det är ett hål i mattan, som de älskar att simma ut och in ur ;) De simmar in där och kollar runt ett tag, så simmar de ut igen :) De är inte dumma inte, så de hittar tillbaka till hålet i mattan :D

Tusen tack för snabba svar :)
#15 - 13 november 2011 19:53
Köp ett nytt powerhead istället ;)
#16 - 13 november 2011 20:10
Har du ett så stort hål i mattan så funkar det inte fullt ut så det tycker jag du ska täta!
#17 - 13 november 2011 22:54
DRD: Problemet är att en powerhead , av den typ jag hade, är alldeles för stark. Fiskarna spolas tvärs genom akvariumet och slår i väggen på andra sidan, om de kommer för nära utblåset [:o]

Åheim: Jag tänkte försöka täta hålet med filtermaterial, har sånt liggandes, annars så blir hålet för stort för pumpen ;) Tänkte fixa det under morrondagen :)
#18 - 14 november 2011 06:33
en eheim compact pump kanske kan va något? det är ju ställbart flöde på dom, plus att dom är väldigt små å lätta att placera.
kolla på pwss, finns 3 olika storlekar har ja för mig.
#19 - 14 november 2011 07:01
köp en pumpskalle som pumpar 2000 l/h, och koppla det på strilrör som går utmed hela karets långsida.

2000 är ju trots allt inte mer än ~3 ggr karets volym, jag hade oftast 5-6 ggr vattnets volym, kopplade

till strilrör och det mådde inga skalarer illa av, inte ens deras yngel märkte av någon större ström i karet.
#20 - 14 november 2011 19:38
Kensa skrev:
köp en pumpskalle som pumpar 2000 l/h, och koppla det på strilrör som går utmed hela karets långsida.

2000 är ju trots allt inte mer än ~3 ggr karets volym, jag hade oftast 5-6 ggr vattnets volym, kopplade

till strilrör och det mådde inga skalarer illa av, inte ens deras yngel märkte av någon större ström i karet.

Det har inte jag tänkt på. Det ska jag fundera riktigt noga över, det kanske är den bästa lösningen. Handlaren kan få tag på en ny rotor till pumpskallen jag har, fick reda på det idag. Jag undrar om jag skla be honom ta hem den, och det måste ju på något vis gå att få tag på strilrör till den skallen jag har ??? OJ vad mycket billigare det skulle bli för mej ;)

Annons