Innerfilter funderingar

#1 - 24 september 2010 12:42
Hej, har tänkt köpa mig ett nytt innerfilter till mitt 500L.

Jag funderade på denna: http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_4/innerfilter_12/unifilter_1000_uv_50-1000l_h_1847.html

Men det står att det är till ett akvarium på 250-350L
Akvariebutiken sa att en pump ska pumpa akvariets volym 2 gånger i timmen, denna pumpar just 1000L/h.

vad tror ni?
vad har lysdioderna för fördel? eller är det bara snyggheten? =P

hoppas på snabbt svar, ska nämligen beställa det helst idag.
#2 - 24 september 2010 12:53
Det är lite väl litet. Vattnet ska cirkulera helst mer än 2ggr/h, beroende på hur stor fiskbelastning du har. Men jag skulle ha köpt ett större filter.
#3 - 24 september 2010 12:55
jag skulel hellre satsat på ett ytterfilter. vet itne om det finns innerfilter som klarar 1500L
större filter yta. vad har du i karet?

nja man bruklar tillomed säga att det ska minst pumpa 3 ggr akvariets volym. så i ditt fall minst 1500L.

dioderna är nog tillför att att döda infusorier. men jag tror inte det funkar så bra på dom.

om du nu absolut måste ha innerfilter hade jag satsat på två sånna här
http://www.pwss.se/product.php?productid=590&cat=620&page=1
#4 - 24 september 2010 12:55
Okej, tack för svar =) ska kolla vad som finns.
#5 - 24 september 2010 12:56
Jo, innerfilter är ett måste faktiskt, har tagit bort ytterfiltret jag hade. *kollar länken*
#6 - 24 september 2010 12:58
Här hittade jag ett till. inte lika snyggt dock..
pumpar 2000l/h

http://www.akvarieshopen.com/amtop-innerfilter-at2000-2000-lh-p-130.html
#7 - 24 september 2010 13:04
varför tog du bort det??

du bör nog ha minst innerfilter isåfall. ett räcker inte.

vad har du i karet?
#8 - 24 september 2010 13:04
hannesc skrev:
jag skulel hellre satsat på ett ytterfilter. vet itne om det finns innerfilter som klarar 1500L

större filter yta. vad har du i karet?

nja man bruklar tillomed säga att det ska minst pumpa 3 ggr akvariets volym. så i ditt fall minst 1500L.

dioderna är nog tillför att att döda infusorier. men jag tror inte det funkar så bra på dom.

om du nu absolut måste ha innerfilter hade jag satsat på två sånna här

http://www.pwss.se/product.php?productid=590&cat=620&page=1

vad är det som gör att dom skiljer så i pris?
Den du länkar är otroligt mycket dyrare än den jag länkade om nu sist, den pumpar iaf 2000l/h

Samma det jag har i akvariet nu, pumpar också runt 2000l/h, det filtret gör en jäkla ström i akvariet.
nackdelen med den är att den är lite lös innuti =P
#9 - 24 september 2010 13:06
för att jag kommer skaffa fåglar, det ytterfiltret var för mindre akvarium också, men med den + innerfiltret jag hade så fungerade det bra.
har inget bra täckglas så jag kan inte ha nått som går in och ut från akvariet med risk att fåglarna ska kunna komma mellan.

fiskarna jag har i karet är: pilnäbb, 3praktbotior, ett gäng platys, 5 zebrafiskar, 2pansarmalar (långsträckt), gurami (två nu, resten har tyvärr gått bort funderar på att lämna in dom två till akvarieutiken) silverhaj och siamesiska algätare
#10 - 24 september 2010 13:18
Hursom så får det bli ett filter nu iaf, detta akvarium har klarat sig på skiten som sitter i det nu, då är den sämre rent filtermässigt =O

Så får man spara till ett till filter senare =)

tack ändå för svaren, det som sitter i måste bort XD
#11 - 24 september 2010 13:20
det är ett bra filter. eheim är kända för sin kvalitet. AM-TOP är rätt omdiskuterat för att vara rätt låg med kvaliteten. Unifilter är väl sådär det med tycker jag.

det är inte strömmen man är ute efter utan filtreringsförmågan. om filtret klarar hålla karet i balans. desto strörre filteryta desto bättre.

du kan väl gå till glasmästaren o få tillskurna glas så du kan få ner slangarna o sen ändå täcker karet.
#12 - 24 september 2010 13:21
frågan är väl hur bra det har varit. du nämde döda fiskar. varför måste det som är i bort nu då? kan du inte köra med båda??
#13 - 24 september 2010 13:41
Grejen är att jag köpte ytterfiltret begagnat, med den tror jag att det kom en bakterie också, köttätande bakterie vilket tog många av mina fiskar, speciellt guramisarna, jag medicinerade kraftigt för att få bort det, sänkte vattenståndet och hade det så ett tag,
då strök det med ytterligare några fiskar, men nu är det friskt har varit det i några månader, jag säger att det är friskt för en av mina fiskar hade nyligen ett sår, det har läkt utan större problem, läkte otroligt fort.
guramisarna som är kvar har inte fått några sår och då var det dom som var extra utsatta. har inte tänkt att skaffa fler guramis heller, hört att dom ska vara fler än två för att trivas som bäst.

Det är inte därför jag tar bort ytterfiltret, för det borde vara friskt nu också med tanke på att akvariet blev friskt med ytterfiltret igång, det är för att det är mycket för liten och har tänkt sälja den till någon som har ett akvarium som passar den bättre.
Sen innerfiltret jag har är nöd och näppe den huvudtaget fungerar, visst kan jag ha den kvar tills den går i bitar, men den behöver ju alla tider hjälp av ett nytt ^^

glas för det akvariet ville jag helst inte ha pga att skulle den råka glida ur mitt grepp kanske den far ner, splittras i tusen bitar och rätt ner i akvariet, har ett "täckglas" av plast nu som bara ligger där, som är lätt att skära i själv, men vill inte ha stora många hål i det med tanke på fåglarna sedan, har tänkt göra det ännu fågelsäkrare, för det är lätt att sätta fast gångjärn vikter mm mm vad man nu vill än på ett glas..

då kör jag hellre två innerfilter så småningom, ett nu.. ett till senare då pengarna finns =)
#14 - 24 september 2010 13:48
ytterfiltret heter fluval 104, liten en.. står ingenstans hur mycket den pumpar, men jag misstänker att den är för liten
Bilagor:
#15 - 24 september 2010 14:09
allt går att googla ;)

svara mer sen. måste hem från jobbet nu :D

men del lät ju intressant allt det där. :)
#16 - 24 september 2010 19:51
Googla om ytterfiltret? gjorde det och det är till ett 100l =P

Annons