Innerfilter (Fan-2 plus) läcker i plasthölje

#1 - 9 juni 2007 11:39
En del vattnet som pumpas igenom åker inte ut genom utblåset utan silar ut i kanten av det rundade plasthöljet som sitter på toppen. Egentligen en relativt liten del, så det vanliga utblåset har bra fart.

Detta borde väl egentligen inte påverka pumpens funktionalitet nämnvärt, men kan det ända vara bra att silicon-täta fast locket? Kanske tappar man lite av pumpens tryck, om inte allt vatten tar vägen ut genom "pipen"..

Jag läste någonstans om nån manöver där man vrider plastöljet 90 grader, men jag lyckas inte alls ta bort eller "vrida dit" höljet. Det enda jag kan är att rikta åt vilket håll strålen pekar.

Jag läste också att det tydligen kan vara relativt vanligt att höljet lossnar helt.
#2 - 9 juni 2007 15:27
En del vattnet som pumpas igenom åker inte ut genom utblåset utan silar ut i kanten av det rundade plasthöljet som sitter på toppen. Egentligen en relativt liten del, så det vanliga utblåset har bra fart.

Detta borde väl egentligen inte påverka pumpens funktionalitet nämnvärt, men kan det ända vara bra att silicon-täta fast locket? Kanske tappar man lite av pumpens tryck, om inte allt vatten tar vägen ut genom "pipen"..

Jag läste någonstans om nån manöver där man vrider plastöljet 90 grader, men jag lyckas inte alls ta bort eller "vrida dit" höljet. Det enda jag kan är att rikta åt vilket håll strålen pekar.

Jag läste också att det tydligen kan vara relativt vanligt att höljet lossnar helt.
det har ingen betydelse för filtrets funktion för vattnet som åker ut där är också filtrerat! Den nya versionen av AE fan filtrena är förbättrade och där sitter inte impellern under kåpan utan i stället på undersidan av pumpen... och kåpan är tät och kan inte tas dän och läcker heller inte in luft ifall den hamnar ovanför ytan! dessa filter heter fan 1, 2, 3 plus! själv har jag bara dessa nuförtiden och den gamla modellen är skrotat för jag tyckte det handlade om så lite pengar och så är de så pass mycket bättre;) på den sitter flödesregulatorn på toppen och det är toppen:)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-innerfilter-fan2-plus-p-172?osCsid=6a79164778addebcbba8f6c4dbfbbba9
#3 - 9 juni 2007 19:17
Mm ok, men det är 2+ som jag har... Alltså ska inte kåpan läcka vatten egentligen?
#4 - 9 juni 2007 21:41
ok! kan det vara så att du förskt få bort kåpan och då skadat den så att det börjat läcka.... mina är fullkomligt täta iallafall:)

Annons