Innerfilter bakom BTN Slimline bakgrund.

#1 - 1 september 2014 20:25
Halloj !

Nu är det dags att dra igång ett 220 liters kar för lite Malawi-ciklider.
(115 X 45 X 45 cm ) och jag är i stort sett nybörjare på det här.

Köpte idag 3 st BTN Slimline-bakgrunder, filtermaterial och "pumphuvud"
i en av västsveriges större akvarie-affärer,

Tanken är att bygga ett filterhörn bakom slimline-en
med "filtersvamp" i storleken ca 10 X 10 X 40cm. ( skulle räcka gott enl butiken )

Ett elrör (som jag brorrar fullt med hål ) sticks igenom hela svampens längd och
pumphuvudet sätts i toppen av detta rör, så man får ett jämnt flöde/sug igenom svampen.

Men jag har också sett att många bara verkar ha satt pumpen innanför/bakom filtermassan,
( utan detta rör för jämnt flöde genom filtret )

Finns det något som talar för och emot dessa sätt ? Tycker det känns mest logiskt att försöka få ett jämnt flöde/sug igenom hela filtret, men det kanske inte har så stor betydelse i sista ändan ändå ?

MVH
Martin
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 september 2014 07:17
Om det skall bli effektivare med ett elrör i mitten så krävs det att det är öppet runt om filtermatteenheten.
Om filtermattebiten är instängd i ett hörn så kommer ändå vattnet bara att komma in från de öppna sidorna och då går det bara fram till röret som är i mitten - dvs bara halva svampen utnyttnas.
#3 - 2 september 2014 09:43
Ja det e klart att det blir så, ( ibland går hissen inte ändå upp när man fastnar i grubblandet)

Kan jag tjäna på att sätta elröret bakom svampen i filterhörnet
och borra det fullt med hål på den sidan som blir emot svampen. För att försöka jämna ut
födet något.

Eller är det helt enkelt bäst sätta pumhuvudet fritt bakom för att inte tappa mer effekt än nödvändigt ?

MVH
Martin
#4 - 2 september 2014 10:14
Ja det e klart att det blir så, ( ibland går hissen inte ändå upp när man fastnar i grubblandet)

Kan jag tjäna på att sätta elröret bakom svampen i filterhörnet