Innerfilter bakom BTN Slimline bakgrund.

#1 - 1 september 2014 20:25
Halloj !

Nu är det dags att dra igång ett 220 liters kar för lite Malawi-ciklider.
(115 X 45 X 45 cm ) och jag är i stort sett nybörjare på det här.

Köpte idag 3 st BTN Slimline-bakgrunder, filtermaterial och "pumphuvud"
i en av västsveriges större akvarie-affärer,

Tanken är att bygga ett filterhörn bakom slimline-en
med "filtersvamp" i storleken ca 10 X 10 X 40cm. ( skulle räcka gott enl butiken )

Ett elrör (som jag brorrar fullt med hål ) sticks igenom hela svampens längd och
pumphuvudet sätts i toppen av detta rör, så man får ett jämnt flöde/sug igenom svampen.

Men jag har också sett att många bara verkar ha satt pumpen innanför/bakom filtermassan,
( utan detta rör för jämnt flöde genom filtret )

Finns det något som talar för och emot dessa sätt ? Tycker det känns mest logiskt att försöka få ett jämnt flöde/sug igenom hela filtret, men det kanske inte har så stor betydelse i sista ändan ändå ?

MVH
Martin
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 september 2014 07:17
Om det skall bli effektivare med ett elrör i mitten så krävs det att det är öppet runt om filtermatteenheten.
Om filtermattebiten är instängd i ett hörn så kommer ändå vattnet bara att komma in från de öppna sidorna och då går det bara fram till röret som är i mitten - dvs bara halva svampen utnyttnas.
#3 - 2 september 2014 09:43
Ja det e klart att det blir så, ( ibland går hissen inte ändå upp när man fastnar i grubblandet)

Kan jag tjäna på att sätta elröret bakom svampen i filterhörnet
och borra det fullt med hål på den sidan som blir emot svampen. För att försöka jämna ut
födet något.

Eller är det helt enkelt bäst sätta pumhuvudet fritt bakom för att inte tappa mer effekt än nödvändigt ?

MVH
Martin
#4 - 2 september 2014 10:14
Ja det e klart att det blir så, ( ibland går hissen inte ändå upp när man fastnar i grubblandet)

Kan jag tjäna på att sätta elröret bakom svampen i filterhörnet
och borra det fullt med hål på den sidan som blir emot svampen. För att försöka jämna ut
födet något.

Eller är det helt enkelt bäst sätta pumhuvudet fritt bakom för att inte tappa mer effekt än nödvändigt ?

MVH
Martin
#5 - 2 september 2014 10:23
Varför ha en stor svampbit istället för massa kuber? Kuberna gör ju att vattnet går enklare vägar när en kub blir mättad på skit i väntan på nedbrytning?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 september 2014 10:31
Jag tror nog att en placering som på BTN-hemsidan är väldigt bra och funkar utmärkt i alla lägen
#7 - 2 september 2014 10:33
Du menar den ? Trodde trådägaren tänkte köra hela. Missförstod då.
#8 - 2 september 2014 19:09
... Och jag trodde att det bara handlade om ett hörn gjort av slimline....? Om det är ett hörn det handlar om skulle jag sätta raster så långt ner som möjligt och fylla hörnet med filterkuber och en pump ovanpå.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 2 september 2014 20:07
åheim skrev:
... Och jag trodde att det bara handlade om ett hörn gjort av slimline....? Om det är ett hörn det handlar om skulle jag sätta raster så långt ner som möjligt och fylla hörnet med filterkuber och en pump ovanpå.

Fast då funkar det inte enligt systemet på BTN-hemsidan utan det krävs ytterligare en mindre BTN-bit
#10 - 2 september 2014 22:26
Fast då funkar det inte enligt systemet på BTN-hemsidan utan det krävs ytterligare en mindre BTN-bit

Jag hade från början tänkt mig att göra ganska precis på detta sättet http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml
, men också sågat ett antal horisontella spår i ovankanten så man får ett insug/sil från ytvattnet ( likt insugen i Juwels innerfilter, ett uppe, ett nere ) Och åt detta hållet får det nog bli.

Tanken är ju också att placera doppvärmaren innanför filtret.

Men med risk att bli tjatig, men även denna fundering dök upp lite grann.

Skulle jag då såga denna övre sil / insug i filterhörnets framsida , mot det inre utrymmet där doppvärmaren sitter , (där det inte finns något filtermaterial) så får jag ju insug till filtret från båda håll. Kanske skulle man i detta fall kunna använda principen med elröret igenom filtret, pumphuvud på toppen och utnyttja hela filtret.

Problemet blir dock kanske att detta insug inte blir lika stort som de andra, eller trycker vattnet på tillräckligt av
"eget tryck" / "egen kraft" så suget blir någorlunda detsamma även denna väg in i filtret.

Hoppas ni förstod tanken.
Martin
#11 - 2 september 2014 22:54
martin1984 skrev:
Jag hade från början tänkt mig att göra ganska precis på detta sättet http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml

, men också sågat ett antal horisontella spår i ovankanten så man får ett insug/sil från ytvattnet ( likt insugen i Juwels innerfilter, ett uppe, ett nere ) Och åt detta hållet får det nog bli.

Tanken är ju också att placera doppvärmaren innanför filtret.

Men med risk att bli tjatig, men även denna fundering dök upp lite grann.

Skulle jag då såga denna övre sil / insug i filterhörnets framsida , mot det inre utrymmet där doppvärmaren sitter , (där det inte finns något filtermaterial) så får jag ju insug till filtret från båda håll. Kanske skulle man i detta fall kunna använda principen med elröret igenom filtret, pumphuvud på toppen och utnyttja hela filtret.

Problemet blir dock kanske att detta insug inte blir lika stort som de andra, eller trycker vattnet på tillräckligt av

"eget tryck" / "egen kraft" så suget blir någorlunda detsamma även denna väg in i filtret.

Hoppas ni förstod tanken.

Martin

Om jag har ett kar på 250liter som är 55cm högt och vill köra med omlott principen på btn hemsida. Hur bred/tjock måste filter svampen vara för att räcka för biologisk filtrering?
#12 - 6 september 2014 19:25
RickardK82 skrev:
Om jag har ett kar på 250liter som är 55cm högt och vill köra med omlott principen på btn hemsida. Hur bred/tjock måste filter svampen vara för att räcka för biologisk filtrering?
I ett kar på 250L så vill du nog ha en pump på 1000L/tim och då är den lite större och du blir tvungen att sätta den ena slimlinen 8-10cm ut och det tror jag inte blir snyggt. Jag kör slimline i ett 70cm djupt kar och bara 30cm högt och där finns det ju plats att sätta hela bakgrunden en bit ut från glaset utan att det ser platt ut när man tittar in i det. Men i ett kar med standardmått skulle jag välja en annan filterlösning. Tex dela av ena gaveln eller ställa ett droppfilter ovanpå akvariet.
#13 - 7 september 2014 10:56
Han hade 3st slimline och tänker att det räcker till att kapa till bitar till ett filterhörn...?

Annons