Innerfilter

#1 - 6 maj 2008 12:49
Jag undrar om mitt innerfilter är för klent?

Jag köpte mitt 150l akvarium begagnat och fick med ett EHEIM innerfilter, bruksanvisningen jag fick med gäller för 2008,2010 och 2012-filter så är någon av dom. Filtret är ca 5år gammalt.

Hur mycket ska vattnet röra sig från utblåset på filtret?

Om jag skulle köpa ett nytt innerfilter för hur många liter ska det vara för? Har hört att det ska vara för mera lite än vad man har.
Vilka märken rekomenderar ni, som är prisvärda och bra för den som inte har så mycket pengar?
Guest
#2 - 6 maj 2008 13:17
Kapaciteten på filtret har lite med att göra vilken typ av fiskar, filtermaterial och kar du har.
Men ca 5-10 gånger akvarievolymen brukar funka bra.
Alltså du bör ha en pump som klarar 750-1500L/H.
Kapaciteten står alltid på pumpen, hittar du inget där?
Hur ser filtermaterialet ut?
(Eheim är ett bra märke)
#3 - 6 maj 2008 13:29
Filtermaterialet är sådant vanligt mjukt svampigt man kan krama ur.
#4 - 6 maj 2008 13:33
Pickup filtret är suveränt då impellern sitter i botten och trycker vattnet upp igenom filtermediet, otroligt lättservat och populärt filter om man vill ha ett innerfilter i ex ett paludarium, frågan är som sagt om det är en 8, 10 eller modell 12, själv har jag en 10'a (beräknat upp till 160 liters akvarium) som jag använder för att starta upp akvarier genom att låta den samköra i ett ordinarie ett par veckor innan den går i ett som nystartar.

Beroende på antal och vilka fiskar som du tänker köra så kom ihåg att det är ok sprutt på vattnet men filtret är för litet för att köra många fiskar som skitar ner en massa..
Guest
#5 - 6 maj 2008 13:36
Ser den ut att vara i bra skick då?

Mitt råd är att skippa denna patron och göra en egen patron av grov filtermatta i två sektioner, som du kan skölja ur dom växelvis.
(ev även med en bit vit filtervadd med)
Det kommer bli bättre kultur och bättre drag i pumpen då.
#6 - 6 maj 2008 13:40
Pilla inte på filterpatronen utan kör bara igång filtret..

Skojar inte när jag säger att filtret är lättservat, eftersom filtrets överdel är gjord för att vara ovan vattenytan så poppar du bara locket och plockar upp behållaren med filterpatronen, häll ur i vasken och krama ur patronen när du märker att den går slött.
#7 - 6 maj 2008 13:43
Pilla inte på filterpatronen utan kör bara igång filtret..

Skojar inte när jag säger att filtret är lättservat, eftersom filtrets överdel är gjord för att vara ovan vattenytan så poppar du bara locket och plockar upp behållaren med filterpatronen, häll ur i vasken och krama ur patronen när du märker att den går slött.
#8 - 6 maj 2008 13:47
Aha ok...mitt akvarium är under uppstart, har gått 14 dagar sedan jag startade det. Har än så länge endast 3 platys.

Tänkte sen när akvariet har kommit igång lite ha några malar och ett gäng tetror. Detta innebär att jag kan köra med detta filter tills jag ska köper mera fiskar och då köpa ett nytt?

[SIZE=4][SIZE=3]Vad rekomenderar ni för märken[SIZE=4]???[/SIZE][/SIZE] [/SIZE]

Skulle tex Eheim 2212 Aquaball vara för klen?
Står att det är för 100-200l men pumpar endast 220-650l/h.
Eller kanske aquael3 som ska vara för 150-200l pumpar 700l/h.
Fluval4 ska vara för 130 - 215 liter och pumpar 1000l/h är detta bättre i sånna fall?
#9 - 6 maj 2008 14:11
Hur långt är förresten ditt filter? Mitt är ca 27 cm, är ditt längre?
#10 - 6 maj 2008 15:31
27cm högt så måste det vara 2012.an du har och den har tillräcklig cirk. till 150L om du ska ha ett sällskapskar men som med alla innerfilter så är det den lilla filtermassan som är otillräcklig om du ska ha stora eller lite flera fiskar...
#11 - 6 maj 2008 17:19
Vilket fart ska det vara från vattnet vid utblåset?

vilka märken kan ni rekomendera?
#12 - 6 maj 2008 19:36
Ju högre genomströmmning ett filter har desto bättre, kraften i utblåset på ett eheim pickupfilter regleras genom att höja alt sänka utblåset.

Fundera på vilka fiskar du vill ha först sen kan du fundera på om du nöjer dig med innerfiltret eller inte..

Kollade kartongen till mitt 2010 och maxblås är 500 liter per timme.
#13 - 6 maj 2008 19:44
Om du vill ha modell eheim med rotorn i botten så köp vitakraft, det är billigare och det är eheim som tillverkar dem.

Annons