Innerfilter

#1 - 8 februari 2006 23:39
Hej!
Ska precis skaffa mig ett nytt innerfilter eftersom det jag har nu är något underdimensionerat. Ytterfilter är tyvärr inte aktuellt pga akvariets placering mm. Skulle dock behöva lite hjälp med att avgöra skillnaden mellan olika filter som till synes verkar ha t.ex. samma kapacitet, men har extrema skillnader.

Just nu kollar jag på dessa filter:

1200 l/h, 28W, 850 kr, Eheim 2252
1200 l/h, 16W, 695 kr, Blumodular 03
1000 l/h, 11W, 485 kr, Fluval 4
1000 l/h, 25W, 195 kr, AmTop AT-1000F

Vore oerhört tacksam om någon kunde kommentera skillnader, för- och nackdelar med de olika osv. Hur kan det skilja så mycket i pris för ett till synes likvärdigt filter?!? (hittade priser och fakta på nätet)

Vilket bör man välja?

Oerhört tacksam för lite vägledning i djungeln!
#2 - 8 februari 2006 23:58
det blir enklare och avgöra vad som passar dig bäst om vi vet va du har för volym på ditt akvarium. Jag har själv en Fluval 4 i mitt 320liters, och den funkar hur bra som helst, kostar 350 kr på pwss och är knäpptyst (om den sätts fast på bästa sätt) 485 kr låter väldigt dyrt för en Fluval 4. Att den dessutom är klart bäst på att spruta vatten per watt talar också för Fluval 4
#3 - 9 februari 2006 00:23
Jag kör en Fluval 4+ bland annat
Hejnöjd ... dock kunde filterdelen va större

Eheim är ju en klass för sig ... helt underbara ... dock dyrare
#4 - 9 februari 2006 08:14
Hej,

Akvariet är på knappt 200 liter och jag hade tänkt mig en filterkapacitet på ca 1000 l/h.

Det var faktiskt en Fluval 4 och inte en 4+ som jag hade tittat på. Det är väl "förra modellen" om jag fattat rätt. Kanske verkar konstigt. Dock kommer pumpen vara placerad bakom en fast monterad bakgrund och utblås kommer ske via en slang genom ett hål i bakgrunden. Därför måste väl utblåsmunstycket vara runt för att en slang ska kunna fästas, och det är det väl inte på Fluval 4+?

Spontant vill man ju tro att ett dyrare filter är ett bättre filter. Men hur kan t.ex. Eheim ha avsevärt mycket högre energiförbrukning än Fluval som ändå har ungefär samma utblåskapacitet. Har Eheim en mera korkad energiförbrukande konstruktion?!? Eller är det mer än bara ublåskapacitet man bör titta på?

Kan man kanske tänka som så att eftersom Eheim har samma utblåsström men mycket högre effekt så måste motståndet i filtermaterialet var mer och därför filtrerar det bättre?

Någon som har erfarenhet av Am-Top och Blumodular?

Tacksam för hjälp, vägledning och kommentarer!
#5 - 9 februari 2006 10:22
Det är väl helt enkelt en annan kvalitétskänsla på Eheims. Inte så "plastig" som fluval. Filtret håller väl även något högre klass, bättre på att samla upp småpartiklar etc kan jag tänka mig...
Fluval är nog ändå bäst för sitt pris. Jag bryr mig då inte om kvalitétskänsla på ett innerfilter, huvudsaken det håller! :)
AmTop var ju visserligen billigast, men fick inte en endaste träff på google på "AmTop AT-1000F" Då känns det lite som grisen i säcken o köpa den, men många verkar vara nöjda med sina AmTops...
#6 - 9 februari 2006 10:27
och ett HETT tips är annonsavdelningen här på zoopet..*harkel*
#7 - 9 februari 2006 10:53
[QUOTE=isolapojken]Hej,

Akvariet är på knappt 200 liter och jag hade tänkt mig en filterkapacitet på ca 1000 l/h.

Det var faktiskt en Fluval 4 och inte en 4+ som jag hade tittat på. Det är väl "förra modellen" om jag fattat rätt. Kanske verkar konstigt. Dock kommer pumpen vara placerad bakom en fast monterad bakgrund och utblås kommer ske via en slang genom ett hål i bakgrunden. Därför måste väl utblåsmunstycket vara runt för att en slang ska kunna fästas, och det är det väl inte på Fluval 4+?

Spontant vill man ju tro att ett dyrare filter är ett bättre filter. Men hur kan t.ex. Eheim ha avsevärt mycket högre energiförbrukning än Fluval som ändå har ungefär samma utblåskapacitet. Har Eheim en mera korkad energiförbrukande konstruktion?!? Eller är det mer än bara ublåskapacitet man bör titta på?

Kan man kanske tänka som så att eftersom Eheim har samma utblåsström men mycket högre effekt så måste motståndet i filtermaterialet var mer och därför filtrerar det bättre?

Någon som har erfarenhet av Am-Top och Blumodular?

Tacksam för hjälp, vägledning och kommentarer![/QUOTE]

Hej,
sifferexercisen vad gäller Fluval 4+ kontra Eheim 2252 är inget at bry sig om. Jag har lång erfarenhet av båda filtren och kan bara konstatera att: Eheimen pumpar mer vatten än Fluval, och den gör det alltid det vill säga den knorrar aldrig. Den har alltså en betydligt starkare motor. Eftersom du nämner "korkad konstruktion" så rekommenderar jag att titta in i en Fluval 4+ och konstatera att den är ju helt felbyggd, det går ju aldrig få nån form av biologi en sådan. Samtidigt nämner du att det är en gammal Fluval 4 du har på gång, då är det tummen upp, den är buggd som ett filter, den har väl centrum insug i rund filtermassa.

När det gäller 2252 och Fluval 4+, så skall det inte ens jämföras, de är två skilda saker. Det spelar ingen roll om man får 3 Fluvaler för samma pris som 2252. 2252 är det bästa innerfiltret. Det finns säkert innerfilter som kan aspirera på att vara lika bra som 2252 men det är då inte Fluval 4+. Jag ser den som en ren cirkulationspump om den inte modifieras.

Mvh Jari
#8 - 9 februari 2006 10:56
[quote=isolapojken]Hej,

Därför måste väl utblåsmunstycket vara runt för att en slang ska kunna fästas, och det är det väl inte på Fluval 4+?[/quote]

Jag har monterat slang på det ovala utblåset på min 4+, hittar du bara en slang med lämplig diameter är det inga broblem att sätta dit den, dock blir det svårt om du har tänkt använda en slangklämma eller liknande.

/J
#9 - 9 februari 2006 11:26
Även jag har slang på utblåset på min fluval4+ 13mm tror jag att jag kör med
Även till luftfentilen har jag 10cm slang sitter

Och den fungerar utmärkt som biologiskt filter kanske du som gjorde fel
#10 - 9 februari 2006 13:36
[quote=Jodahl] dock blir det svårt om du har tänkt använda en slangklämma eller liknande.[/quote]

buntband kanske funkar
#11 - 10 februari 2006 07:08
Hej,

Utifrån era kommentarer har jag nu bestämt mig och slängt iväg en beställnig på en Eheim 2252. Det verkar som de flesta var överens om att det var det bästa valet, möjligen med reservation för priset, men att den är lite dyrare har man ju glömt bort om någon vecka.

Tack för hjälpen!
#12 - 10 februari 2006 07:37
Sedan kan man, om man tycker att två filtersektioner är för lite, köpa till ytterligare sektioner.
#13 - 10 februari 2006 08:05
Fluval 4+

275 kr för ett Fluval 4+ på Herkules Zoo i Göteborg....
#14 - 10 februari 2006 08:36
Vill du ha bäst så köper du dig ett eheim. 2252 är ett riktigt kraftpaket skulle utan tvivel funka bra som massage jet i badkaret. Fluval är väll en bra lösning det också men det är ju hellt klart inte samma kännsla. Mercedes och skåda vi jämför , båda bra bilar som håller bra fast merc är ju en klass för sig.

/Baggen
#15 - 11 februari 2006 14:13
tummen upp för eheim... MEN jag tror det blir tok för strömmt i ditt kar som är under 200L med ett 2252!
#16 - 11 februari 2006 15:01
Håller med sunkan, jag kör Eheim 2048 i mitt 170L och det är gränsfall även med moddade strilrör.
#17 - 11 februari 2006 23:15
[quote=isolapojken]Därför måste väl utblåsmunstycket vara runt för att en slang ska kunna fästas, och det är det väl inte på Fluval 4+?[/quote]

Jag har en Fluval 4+. Fick med nån liten blå sak att sätta på utblåsmunstycket och den var oval i änden den skulle sättas fast och rund i andra.
#18 - 13 februari 2006 15:55
Hmmm, nu blev jag lite tveksam. Kanske skulle ändra sig till en något mindre pump. Jag har gärna ganska strömt i akvariet, eller i alla fall bra cirkulation. Men jag vill ju inte ha en fors där allt blåser runt såklart.

Enligt flera av er verkar ju Fluvalen pumpa mindre än Eheimen oavsett vad specifikationen säger. Ska man ta en sån istället då? Och därmed spara lite pengar.

Eller bör man hålla sig till eheim men gå ner i storlek och kapacitet?

Tidigare har jag bland annat haft ett Rena filter på 500 liter/h till ett 100 liters akvarium, och det tyckte jag var helt klart undermåligt. Det kan ju dock bero på att det inte var nån bra filtermodell.

Så en mindre Eheim eller en t.ex. Fluval med samma angivna kapacitet?
#19 - 13 februari 2006 16:04
[QUOTE=hfh75]275 kr för ett Fluval 4+ på Herkules Zoo i Göteborg....[/QUOTE]

ja just det

Annons