Innerfilter

#1 - 18 augusti 2003 11:01
Är det någon som har egna erfarenheter av Eheims innerfilter ur "Powerline"serien (2048 & 2252) och "Aquaball"serien (2210 & 2212) ?
Vilka fördelar resp. nackdelar har de jämfört med varandra förutom möjligheten att använda olika filtermedia, reglera flödet, rikta strålen på Aquaball.
Har de samma tryck i strålen som Powerline-filtren ?
Är de lika robusta ?
Jag tycker de ser lite "leksaksaktiga" ut, men eftersom jag inte haft dom själv är det kanske bara fördomar :)
#2 - 18 augusti 2003 11:45
Jag har själv aldrig haft något "Powerline" filter, men jag har ett Aquaball och är MYCKET nöjd med det. Eftersom det akvariet den är i står i sovrummet krävs det att det är ett tyst filter, och det kan jag garantera att det är.
Det enda negativa med filtret är den lilla "diffusorgrejen" som sitter på utblåset. Om man vill ha mycket ytrörelse måste man rikta pumpen mycket "snett uppåt", vilket i sin tur innebär att pumpen måste sitta lågt i akvariet (sitter i ett 85 liters). I övrigt är jag som sagt mycket nöjd med kapacitet och ljudnivå.
#3 - 18 augusti 2003 13:47
Jag kör ett 15 år gamalt EHEIM 2207 filter och det fungerar utmärkt och är helt ljudlöst.

EHEIM = kvalité
#4 - 18 augusti 2003 13:52
Akvariet som jag håller på och planerar för är på lite drygt 200 liter och skall stå i dagrummet på en psykavdelning.
Som huvudfilter kommer jag (troligen) att ha ett 2217 och hade tänkt ha ett 2252, ev. 2048 alt. något Fluval, 3 el 4+ som topping.
Är lite i valet och kvalet, prinsessan av burundi och Alt. calvus eller några malawi, golden, jacobfreibergi och något mer.
Iofs kanske sällskapsstuket vore enklare för folk i allmänhet att tycka är fint, men eftersom det är jag som skall ha det och har inte fått riktig kläm på det här med vattenkemi för växter och inte vill hålla på och plocka bort plantor som dör och kostar pengar att ersätta blir det ciklider [;)]
#5 - 18 augusti 2003 14:03
Satsa på Tanganyika, det är ju lite mer rogivande än Malawi, inte full speta hela tiden!
#6 - 18 augusti 2003 14:18
Det är svårt det här med fiskar, vad man än väljer så finns alltid ett annat val att man skulle kunna göra [:)]
#7 - 18 augusti 2003 15:24
Jag har både Fluval 4+ och Eheim 2252 och skulle vilja påstå att det är två skilda saker.

2252 an tycker jag måste vara ett av dom bästa innerfilter som finns, dess svampar är ju supereffektiva och kan slagga igen fullständigt utan att pumpen ger alltför mycket vika.

Dessutom finns möjlighet att utöka med fler filterkassetter.

Fluval 4an kan möjligtvis användas som komplement till något annat som cirkulation, någon biologi är ju inte mycket tal om här.

Har precis köpt filter ppi 10 och ska se om det går att förbättra Fluvalen med det.

Jag rekommenderar verkligen 2252! när det gäller innerfilter.

Mvh Jari
#8 - 18 augusti 2003 15:44
<font color="red">Eheims ytter- och innerfilter verkar vara mycekt pålitliga, jag har till och med hört folk som anväder 40åriga filter. Själv skall jag anväda ett 13 år gamalt ytter filter och jag har hört att det tydligen skall vara mycket bra !

Länge leve Gunther Eheim, grundaren av Eheim, år 1949 !</font id="red">
#9 - 18 augusti 2003 16:34
Jodå, 2252:ans förträfflighet kan jag skriva under på, har ett själv som jag haft i 12-13 år och när jag blev vid det så var det inte nytt.
Huvudfiltret skall ju vara ett biologskt fullt tillräckligt filter så detta skall huvudsakligen fungera som cirkulationspump och smutssil.
Kvalitén på Eheimen är odiskutabel, nu blir dock priset en mer vägande faktor.
#10 - 18 augusti 2003 16:51
Ursprungligen skickat av Karon

Jodå, 2252:ans förträfflighet kan jag skriva under på, har ett själv som jag haft i 12-13 år och när jag blev vid det så var det inte nytt.

Huvudfiltret skall ju vara ett biologskt fullt tillräckligt filter så detta skall huvudsakligen fungera som cirkulationspump och smutssil.

Kvalitén på Eheimen är odiskutabel, nu blir dock priset en mer vägande faktor.

Ok , nu har jag läst hela tråden [;)].

Kanske Fuval 4 är diskretare eller rent av Fluval 2+, den är ju diskret, du vill ju fylla karet med annat än pumpar.

Aquael har väl innerfilter som är rätt vettiga och billiga.
http://www.aquael.com.pl/en/akwarystyka/filtryw.php?id=15

Mvh Jari

Annons