Inner/ytterfilter?

#1 - 8 september 2007 18:36
Vad är det bästa att ha om man vill ha det bästa vatten?
alger,fisktrivsel,rengöringsintervall,klarhet på vatten mm.
#2 - 8 september 2007 19:06
Ytterfilter
#3 - 8 september 2007 19:12
Det beror mycket på vad det är för fisk du har i karet och hur många, hur stort kar, vad för typ av kar (växtkar,ciklidkar,osv) och vad det får kosta.
Det är både lätt och inte att svara på de frågorna du har, men om man ska dra ett genomsnitt på för- respektive nackdelar så vinner ytterfiltret ganska solklart.
#4 - 8 september 2007 19:33
Jag har ett 60 kar + ca 20 individer neoner+sorgmantel ock en mal
#5 - 8 september 2007 19:40
Då har du nackdelen att karet är litet och ett innerfilter tar plats, men ett ytterfilter till ett 60-liters kar är inte så lätt heller.
Med de fiskarna du har och den storleken på kar, skulle jag personligen sätta in ett innerfilter, typ Fluval 2 plus: http://www.pwss.se/product.php?productid=592&cat=621&page=1
#6 - 8 september 2007 19:44
Tackar för det,underhåll,filtetvätt/rengöring/intervall/byte filtermatr
kontra ytterfilter?
#7 - 8 september 2007 19:54
Jag har innerfilter i ett par kar, och det får rengöras ungefär en gång i månaden. Fördelen med Fluvals filter är att dessa är 2-delade och jag rengör bara den ena sidan var gång, och har på så sätt en väl fungerande bakteriekultur hela tiden. Byta filtermaterialet har jag aldrig gjort, utan det håller väldigt länge.
Ytterfilter rengörs kanske en gång per år, lite beroende på fisklasten i karet och hur fort det tappar flödet. Ytterfilter är även dyrare än innerfilter i inköp, men som sagt mindre jobb med rengörning.
#8 - 8 september 2007 20:05
Tack.jag tittar på ett fluval två plus,en fråga,om man mister bakteriekulturen
hur får man snabt tillbaka den igen?ja tänkte på pumpbytet.
#9 - 8 september 2007 20:14
Mella skrev:

har man ett väl inkört kar så brukar inte ett filterbyte medföra några problem eftersom det finns nedbrytningsbakterier i gruset och inredning! annars tillsätt nitrivec i ett par veckor:)
#10 - 9 september 2007 17:54
Mella skrev:

Krama ur det gammla filtret i en hink och skölj det nya filtermatrialet i den...
#11 - 9 september 2007 18:17
Zigismund skrev:
Krama ur det gammla filtret i en hink och skölj det nya filtermatrialet i den...

Tack,Den va bra har inte tänkt så,ja då bör det inte bli ngt problem
Bilagor:
#12 - 9 september 2007 20:30
Det gör ingen större skillnad om du kramar ut ditt filter i en spann med akvarievatten eller direkt under en rinnande kran;).
#13 - 9 september 2007 20:51
ansjo skrev:
Jag har innerfilter i ett par kar, och det får rengöras ungefär en gång i månaden. Fördelen med Fluvals filter är att dessa är 2-delade och jag rengör bara den ena sidan var gång, och har på så sätt en väl fungerande bakteriekultur hela tiden. Byta filtermaterialet har jag aldrig gjort, utan det håller väldigt länge.

Ytterfilter rengörs kanske en gång per år, lite beroende på fisklasten i karet och hur fort det tappar flödet. Ytterfilter är även dyrare än innerfilter i inköp, men som sagt mindre jobb med rengörning.

"Ytterfilter rengörs kanske en gång per år" :O :O mitt ytterfilter till 1000L där 10påfågel ciklider bor rengörs en gång i månaden..... det är en fluval fx5 det är ändå ett stort filter, då har du tur om du behöver rengöra en gång per år....
#14 - 10 september 2007 05:36
Fluval 2+ är relativt bra...mitt som jag kör med är lite kruxigt...svårt att lossa filterkorgen ner till utan att ta till våld(kniv).

Detta i sin tur har gjort att jag kör med Aquael Fan1 i mitt minsta akvarie.
Min fluval ligger som reserv utifall att jag skulle behöva ha lite mera flås i något akvarie.
Hydor Crystal 1 K20 Duo är också bra alternativ.
Rena Filstar IV2 likaså.
Tetratec IN 600 plus super bra innefilter...
Bilagor:
#15 - 10 september 2007 08:13
matlo skrev:
det är en fluval fx5 det är ändå ett stort filter, då har du tur om du behöver rengöra en gång per år....

Ganska tråkigt jobb du har framför dig såpass ofta;).
Jag kör med Eheim filter och personligen tycker jag dessa funkar bra. Jag vet en del som har mycket emot dessa filter och gärna talar om det med, men de funkar hos mig iaf.
Sedan beror det givetvis på fisklasten, vattenbyten, matning mm hur ofta ett filter behövs rengöras, men vid normalfall är det inte oftare än max 2 ggr per år.
Maffia666
#16 - 10 september 2007 10:16
matlo skrev:
"Ytterfilter rengörs kanske en gång per år" :O :O mitt ytterfilter till 1000L där 10påfågel ciklider bor rengörs en gång i månaden..... det är en fluval fx5 det är ändå ett stort filter, då har du tur om du behöver rengöra en gång per år....
Jag vet att "Påffar" skitar ner , men att behöva rengöra en gång i månaden låter ju jobbigt. Ändå så är det ju ett stort filter du använder. Mitt ytterfilter jag kör till mina Malawi har jag gjort rent en gång på ett år, har bara behövt rengöra silen vid insuget;). Du får skaffa ett dammfilter till påffarna på 20-30l volym:D:D.
Hur går det med 2000l tanken?
#17 - 12 september 2007 21:49
Maffia666 skrev:
Jag vet att "Påffar" skitar ner , men att behöva rengöra en gång i månaden låter ju jobbigt. Ändå så är det ju ett stort filter du använder. Mitt ytterfilter jag kör till mina Malawi har jag gjort rent en gång på ett år, har bara behövt rengöra silen vid insuget;). Du får skaffa ett dammfilter till påffarna på 20-30l volym:D:D.

Hur går det med 2000l tanken?

tjena, "men att behöva rengöra en gång i månaden låter ju jobbigt" jo det är klart, men har man djur så måste man, sen är dom fullvuxna runt 30-35cm och jag matar dom 3gånger i veckan, sen hälften av all mat jag ger åker ut igenom gälarna på dom, som tur är gå det en 30cm+ pleccomal på bottnen (har för mig att det är en sådan sort) som rensar upp nästan allt, tycker mest att han slöar hela dagarna. Och jo jag har tänkt på ett sådant damm filter ;) frågan är bara om vattnet inte blir för strömt hos dom, då man behöver en rättså kraftig pump till en så stor filtermassa, enligt affären. Gillar när vattnet är lungt.. och det går prima med 2000L ända tills jag bestämde mig för att bygga ny bakgrund, så nu har påfåglarna fått lite nytt sällskap i akvariumet, 3jättegurami och en arowana. Bara tillfälligt då, max 2veckor. Som tur är, är inte jätte guramiserna fullvuxna ;) eller arowanan (puuuhh)
cheers.
#18 - 13 september 2007 02:33
Jag har ett Fluval 3+ tror jag och då när jag rengör filtret (umgefär varannan vecka) så sköljer jag båda filterna och så vit jag kan se så händer inget märkvärdigt med bio/bakterie-kulturen.
#19 - 13 september 2007 05:07
Fluval 2+ är ett bra filter men det går att göra ännu bättre genom att öka filtermassans volym.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
Maffia666
#20 - 13 september 2007 08:57
albjohn skrev:
Fluval 2+ är ett bra filter men det går att göra ännu bättre genom att öka filtermassans volym.

Det var ett bra tips ska prova på min Fluval 2+.:)
#21 - 13 september 2007 11:43
Varför inte ha ett på hängsfilter utanför akvariet?
Funkar super bra enligt mig...optimar rening och optimal luftning.
Kan även vara lika stor som en kortsida och man använder en sifon pump till att få upp vattnet till behållaren...
Den behöver dessutom inte vara sluten utan man har full koll på hur pass skitigt filtret är.
Gör en box i trä och låt ena sidan vara av glas...
Jag har en box(påhängsfilter) som är 20högt, längd 15 samt 50djup.
Alltså 15liter filtervolym.
Då har jag samma typ av filter som i ett innefilter men även fack för biologisk filter material och kemisk.
Även min värmare fick plats.
Funkar med både cirkulationspump eller sifonpump.
Dessutom så passar det samtliga akvarier med djupet 50 och minimum 20högt.
Har du dessutom en kraftig sifon/luftpump som du kan ställa in luftmängden på så klarar filtret lätt 40--600liter med svag genomströmning.
#22 - 13 september 2007 11:51
kan du fixa bild på din filterlösning:)
#23 - 13 september 2007 13:17
Håller faktiskt på att bygga några nu som blir klara till söndag.
Kommer lägga in lite bilder och information samt vilka material jag använder på min passagen hemsida.
#24 - 13 september 2007 15:30
albjohn skrev:

Har nu bytt till ett Fluval 2+,hur menar du att öka filtermassan? isåfall hur
jag ser ju att det är rätt glest imellan hålen i filtret om du förstår va jag menar
att det måste ju åka igenom en massa och ut i karet igen(bra tryck i ett sådant här litet filter)
#25 - 13 oktober 2007 20:52
volym

Maffia666 skrev:
Det var ett bra tips ska prova på min Fluval 2+.:)

om man ökar på filtermassan kan det inte bli för tungt för motorn(rotorn)då?:)
#26 - 13 oktober 2007 21:29
firefox75 skrev:
Håller faktiskt på att bygga några nu som blir klara till söndag.

Kommer lägga in lite bilder och information samt vilka material jag använder på min passagen hemsida.

Adress till sidan?

Annons