Vad är det bästa att ha om man vill ha det bästa vatten?
alger,fisktrivsel,rengöringsintervall,klarhet på vatten mm.
har man ett väl inkört kar så brukar inte ett filterbyte medföra några problem eftersom det finns nedbrytningsbakterier i gruset och inredning! annars tillsätt nitrivec i ett par veckor:)Mella skrev:Tack.jag tittar på ett fluval två plus,en fråga,om man mister bakteriekulturen
hur får man snabt tillbaka den igen?ja tänkte på pumpbytet.
ansjo skrev:Jag har innerfilter i ett par kar, och det får rengöras ungefär en gång i månaden. Fördelen med Fluvals filter är att dessa är 2-delade och jag rengör bara den ena sidan var gång, och har på så sätt en väl fungerande bakteriekultur hela tiden. Byta filtermaterialet har jag aldrig gjort, utan det håller väldigt länge.
Ytterfilter rengörs kanske en gång per år, lite beroende på fisklasten i karet och hur fort det tappar flödet. Ytterfilter är även dyrare än innerfilter i inköp, men som sagt mindre jobb med rengörning.
matlo skrev:det är en fluval fx5 det är ändå ett stort filter, då har du tur om du behöver rengöra en gång per år....
Jag vet att "Påffar" skitar ner , men att behöva rengöra en gång i månaden låter ju jobbigt. Ändå så är det ju ett stort filter du använder. Mitt ytterfilter jag kör till mina Malawi har jag gjort rent en gång på ett år, har bara behövt rengöra silen vid insuget;). Du får skaffa ett dammfilter till påffarna på 20-30l volym:D:D.matlo skrev:"Ytterfilter rengörs kanske en gång per år" :O :O mitt ytterfilter till 1000L där 10påfågel ciklider bor rengörs en gång i månaden..... det är en fluval fx5 det är ändå ett stort filter, då har du tur om du behöver rengöra en gång per år....
Maffia666 skrev:Jag vet att "Påffar" skitar ner , men att behöva rengöra en gång i månaden låter ju jobbigt. Ändå så är det ju ett stort filter du använder. Mitt ytterfilter jag kör till mina Malawi har jag gjort rent en gång på ett år, har bara behövt rengöra silen vid insuget;). Du får skaffa ett dammfilter till påffarna på 20-30l volym:D:D.
Hur går det med 2000l tanken?
Det var ett bra tips ska prova på min Fluval 2+.:)albjohn skrev:Fluval 2+ är ett bra filter men det går att göra ännu bättre genom att öka filtermassans volym.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
albjohn skrev:Fluval 2+ är ett bra filter men det går att göra ännu bättre genom att öka filtermassans volym.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883