Inner eller ytterfilter?

#1 - 24 januari 2007 22:00
Funderar lite över olika filter.
Har ett 150 liters kar med några guldfiskar i.
Det sitter för tillfället ett innerfilter av märket aquael fan 3. 700 liter i timmen.
Men fick några lådor med gammla grejer av en polares farsa, däribland några ytterfilter.
Grejorna har en del år på nacken men ett par av dom funkade fint när ja prova dom.
Pumpar ca 700 l/h dom oxå och har ca 4 liters utrymme för filtermaterial.
Så frågan är då om jag ska sätta fart på ett av dom nygammla ytterfiltrena eller köra på med mitt aquael, eller kanske båda?? löser co2 med innerfiltret för tillfället.
Vad ska jag isf ha i filtret? fick me makaroner och nån slags filter vadd???
MVH Björnsitsen
#2 - 25 januari 2007 19:59
Ingen som har ett bra råd till mig???
#3 - 25 januari 2007 21:23
I med det bästa ytterfiltret! Mer filteryta är alltid bra.
Om det är en fin vit vadd du fick med så är det antagligen perlonvadd som har en förmåga att tjocka ihop ganska fort. Köp blå filtermatta och kombinera med makaronerna t.ex.
Själv har jag 4l Ehfimec (makaroner) och 8l Eheim substrat pro (kulor, biofilter) samt 1,5l matta, funkar bra.

Viktigast är dock att du kollar slangarna och packningarna noga. Har det legat länge kan de ha torkat sönder. De ska kännas mjuka och flexibla, inte så dyra att byta. Betydligt dyrare att få vattnet på golvet.

Behöver du mer ytrörelse så kan du ju komplettera med innerfiltret.

Vad heter filtrena du fick?

Mvh micke
#4 - 25 januari 2007 21:56
Ett var eheim ett sacem och ett hette nuova.
Det sista har jag aldrig hört talas om men verkar frächast och störst, tror det blir det om jag ska byta.
Kanske skulle köpa lite grövre filterduk och köra med makaronerna jag redan har.
Slangarna måste jag byta för dom var hårda.
Ä lite nervös för vattenläckor, gammal parkett å övervåning i hyreshus:)
#5 - 26 januari 2007 10:43
Har bestämmt mig för att starta upp ett av filtrena.Nuovafiltret.
Eheim pumpen funka inge bra å fästena var trasiga till sacemfiltret.
Ska köpa filtermatta och använda makaronerna.
Till filtret följde det med ett strilrör som är ca 50 cm långt och ett utblås som ser ut som ett dushmunstycke, vilket är bäst och hur ska dom placeras?
Har 2 sacempumpar över nu går det inte sätta endast pumpen och ha ett utrymme bakom bakgrunden med filtermatta?
Tacksam för svar MVH Björnsitsen

Annons