innehåll i jord

#1 - 27 september 2005 10:06
vid en visit hos den lokala (välförsedda) handelsträdgården så tittade jag efter vilken jord jag skall ha i ett växtakvarium. men jag är inte riktigt säker på vad det skall vara i den. att det inte skall vara kompost i jorden har jag läst någonstans i en tråd, men övriga beståndsdelar som lera, sand, torv osv?kommer leran att tvättas bort när man lakar ur jorden(och är därmed onödig) och kan sanden lika gärna tillsättas efter eget tycke?
hur är det med jord avsedd för vattenväxter? handelsträdgården hade jord för dammar, men PH-värdet på dessa tyckte jag var ruskigt lågt, (5,5 -6 och 6-7). spelar det angivna ph-väret någon roll, och bör man dessutom tillsätta kalk i jorden?
#2 - 27 september 2005 10:12
Om du lakar ur jorden så kommer sanden lägga sig på bottnen av hinken, så den räknas bort, dvs sand behövs inte. Lera kommer också lakas bort. Allt utom torv är väl egentligen onödigt, men en gnutta labil kompost blir det ju alltid som bakterierna kommer kunna käka upp snabbt.

pH-värdet spelar ingen roll vad jag vet, torv som torv. Det sänker pH:t helt enkelt, inte mycket man kan göra åt det.

Ang. calcium brukar Diana Walstad rekommendera att man sprinklar lite Dolomit ovanpå jorden innan man toppar med gruset.
#3 - 27 september 2005 12:02
alltså är sand och lera i sig onödiga för jordbottnen? (hellre övertydlig än otydlig).
Hur är det med näring, skall det vara näringsfattig jord(kaktusjord t.ex) som man "gödslar" själv(med fiskbajs eller bottengödning) eller går det bra med vanlig, näringsrik jord?

vad innebär labil kompost?
#4 - 27 september 2005 12:10
Om du lakar ur den (dekanterar hinken med vatten+jord ett par gånger varje dag i en vecka med luftpumpscirkulation) spelar inte gödningsinnehållet någon roll. Allt ammonium kommer bakterierna ha omvandlat till nitrat.

Om du vill kan du laka ur med PMDD-gött vatten så jorden får precis samma näringsnivåer som du kommer köra i akvariet.

Näringsrik jord brukar ha väldigt hög andel kompost, vilket man ska undvika.

Kompost är labil och bryts ner lätt (tar mycket syre) jämfört med torv som är nästan färdignedbruten och som bakterier får jobba lite hårdare med (tar inte så mycket syre).
#5 - 27 september 2005 12:56
skall man PMDD:a vattnet vid varje vattenbyte, eller räcker det med sista eller så?
kommer inte den gödningen att läcka ut ur jorden till vattnet väldigt lätt, eller binds näringen mer stabilt till jorden?
tanken är tänkt att bara ha växter som tar näring ur jorden, och innebär inte en massa näring i vattnet då att algerna får fritt spelrum?
#6 - 27 september 2005 13:02


skall man PMDD:a vattnet vid varje vattenbyte, eller räcker det med sista eller så?


Kör du med CO2 och mycket ljus skulle det väl räcka typ en månad kanske och sedan blir det du helt beroende av PMDD.

Det är således bättre att bara köra den PMDD-gödda jordbottnen som backup för att få lite svängrum med vattengödningen.



kommer inte den gödningen att läcka ut ur jorden till vattnet väldigt lätt, eller binds näringen mer stabilt till jorden?


Katjonutbytesförmågan är bra i jorden, dvs den håller inne näringen och släpper ut den till rötterna.



tanken är tänkt att bara ha växter som tar näring ur jorden, och innebär inte en massa näring i vattnet då att algerna får fritt spelrum?


Alger klarar ca 100-200 ggr lägre näringsnivåer än växter, så innan du näringsbegränsat alger har växterna dött för länge sen. Växterna innehåller biljontals med celler jämfört med några få hos alger. Alger behöver bara omätbara spår av näring (räcker att du eller fisk andas på/i akvariet) medans växterna behöver en strid ström av näringsämnen, gärna direkt in i bladen där den behövs mest.

Anledningen att man kan göda så friskt med PMDD i vattnet är att det inte innehåller ammonium. Det är ammonium som är signalämne för alger att börja blomma. Dom "känner" om det är någon konkurrens genom ammoniumnivåerna och är det låga stabila ammoniumnivåer pga glada växter som får PMDD+CO2 så kommer algerna att ligga och lurpassa eftersom det inte är någon idé att blomma om det inte finns tillgång till lättillgängligt kväve från ammonium.
#7 - 27 september 2005 16:35
"skall man PMDD:a vattnet vid varje vattenbyte, eller räcker det med sista eller så?"
var otydlig kanske, menade vid urlakningen av jorden, skall man PMDD:a det vattnet varje gång man byter det, eller räcker det med sista gången?

"Alger klarar ca 100-200 ggr lägre näringsnivåer än växter, så innan du näringsbegränsat alger har växterna dött för länge sen". Så att försöka med bottengödning i syfte att sabba för algerna är dömt att misslyckas?
#8 - 27 september 2005 16:41


menade vid urlakningen av jorden, skall man PMDD:a det vattnet varje gång man byter det,


Jupp.



Så att försöka med bottengödning i syfte att sabba för algerna är dömt att misslyckas?


Helt klart.
#9 - 27 september 2005 16:47
kan växter som tar upp näring via rötterna, tillgodogöra sig PMDD i vattnet?

var får man (enkelt) tag på dolomit förresten?
#10 - 27 september 2005 17:15


kan växter som tar upp näring via rötterna, tillgodogöra sig PMDD i vattnet?


Ja och ja =)



var får man (enkelt) tag på dolomit förresten?


Jag köpte en säck på "Plantagen" här i Linköping.
#11 - 27 september 2005 19:39
ok. tack så mycket för hjälpen.
#12 - 29 september 2005 22:52
nu har jag varit och handlat jord, kommer inte ihåg märkets namn såhär på rak arm, men den bestod av(ungefär) 40%höghumifierad torv, 50%låghumifierad torv 5%sand och 5% kompost.
när jag pratade med mannen på handelsträdgården, så sa han att jag lika gärna kunde använda vanlig trädgårdstorv om jag inte ville ha lera, sand och annat, stämmer det? om nu den ideala jorden egentligen bara består av torv i olika förmultningsstadier så borde det ju gå lika bra med torv? eller?
#13 - 30 september 2005 09:05
Japp.
#14 - 30 september 2005 10:20
okej, varför pratar man då om att ha jord i akvariet, borde man inte, i rimlighetens namn, prata om torv istället?
#15 - 2 oktober 2005 19:27
Du kan fråga Diana Walstad, jordgudinnan, på Aquabotanics forum.
#16 - 2 oktober 2005 23:30
ph't krashar väl TOTALT om man lägger i en massa torv istället för jord ?
Bilagor:
#17 - 3 oktober 2005 05:46
Nee.. Torv ger en annan typ av buffert, vissa torvtyper buffrar visserligen väldigt lågt men någon krash är det inte att tala om.
Dessutom är ju jord mestandels en massa torv.
#18 - 3 oktober 2005 08:43
Vad jag har läst av Dianas inlägg så gillar hon den extra komposten i blomjord för att det producerar en massa co2. Om man lägger i co2 så kanske torv är bättre?
#19 - 3 oktober 2005 09:59
Japp. Barr (CO2+vattengödning) brukar rekommendera torv eller leonardit som är ganska färdignedbrutna material som bakterier får jobba hårdare med (lägre CO2-produktion). Walstad vill ha lite kompost med, iofs tror jag den blir förbrukad rätt snabbt men då är det meningen att den höga fisklasten ska ha börjat bidra med kompost.











Annons