Innefilter

#1 - 23 december 2005 20:17
Jag hade tänkt kompletera mitt yttefilter med ett extra innefilter.Är det någon som har erfarenheter från fluval 4..Är det tyst det är prio nr 1 för mig..Eller tycker vi jag ska köpa ett annat? I så fall vilket?.Kör just nu ett eheim 2028 till min 540 tank..Vill ju inte lägga en hel förmögenhet på ett innefilter..Fast som sagt är ju ljudnivån viktig för mig.
#2 - 23 december 2005 20:21
[QUOTE=zeke66]Jag hade tänkt kompletera mitt yttefilter med ett extra innefilter.Är det någon som har erfarenheter från fluval 4..Är det tyst det är prio nr 1 för mig..Eller tycker vi jag ska köpa ett annat? I så fall vilket?.Kör just nu ett eheim 2028 till min 540 tank..Vill ju inte lägga en hel förmögenhet på ett innefilter..Fast som sagt är ju ljudnivån viktig för mig.[/QUOTE]

Fluval 4+ är tyst som natten. så enligt mig ett bra köp :)
#3 - 23 december 2005 20:25
Ja kostar ju bara 350 på pwss =)
#4 - 23 december 2005 20:43
Helt tyst är mitt med men har byt ut orginal filtermedia till blå filtermatta som jag har skurit i passande bitar kostar bara 275 kr ordinarie 315 kr på Herkules Zoo i Göteborg...
#5 - 23 december 2005 21:00
jag skulle nog till och med kunna rekommendera ett till ytterfilter annars :) en fluval 404 är billig, dem har slutat tillvärkas, så det är bara till att hålla utkik efter utreade ex.

annars har jag en Aquael fan 4 eller nått liknande, funkar kanon, tyst och har aldrig haft problem med att få igång det efter vattenbyte som med andra lite äldre hydro.
#6 - 23 december 2005 21:01
Filter

Då du redan har ett ytterfilter kanske man inte behöver så himla stort som 4 +...
Pröva med 2 +. Den är precis lika bra fast med mindre kapacitet. Eller Aqua-El Fan-2 eller Fan-3. Ehiem Aquaball? Lycka till!:)
#7 - 23 december 2005 21:03
jeg kører også med en fluval4 som inderfilter med blå svamp og den hører jeg aldrig så gør du bare det

hilsen poul
#8 - 23 december 2005 21:43
>_<

jag kan säga som så, att till ett 540l kar, så hade jag lätt skaffat mig 2 ytterfilter. med ett "utblås" i varje hörna. För mycket filtervolym kan jag inte se, eller med andra ord. så mycket filtervolym så blir det mindre regöring, plus BÄTTRE. Jag har vänner som har 375 liters kar, som jag, med 2 ytterfilter. Jag har själv en fluval 404 och en aquael fan 4 i mitt kar, så att man får maximal cirkulation, men när jag har råd blir det ett fint o dyrt Eheim.

MEN om man nu inte är ett dugg intresserad av ett till ytterfilter så rekommenderar jag en cirkulaitons pump med ett aquaclear filter. har man ett sådant så har man ett KRISTALL klart vatten. det är ett filter jag ska införskaffa mig. får man lite grumligt vatten så löser just detta filter det problemet. Dessutom går det om man inte har tummen mitt i hand att få det filtret på ett ytterfilters insug.

Men om man inte heller vill det, så rekommederar jag ett Aquael Fan 4, för det är den enda pumpen jag har erfarenhet av, bortsätt från hydro som har problem med start efter vattenbyte. Den är tyst och har flödeskontroll.
#9 - 24 december 2005 00:46
Men om jag tex skulle köpa ett Fluval 404 så får jag inte för mycket snurr i burken då jag vill ha mycket växter i ochså??? Eller ska jag gå ner på Fluval 304
#10 - 24 december 2005 23:07
Hur stor var tanken som du skall sätta ett extra filter i? Men jag har läst att det finns rätt många som kör med dubbla ytterfiltrar, för att rubba balansen minimalt om man gör en filterstädning.
#11 - 25 december 2005 08:59
Tanken är på 540 liter..Det ända som jag tycker är jobbigt med att skaffa ett till ytterfilter är att nu är hålen perfekt uppskurna på täckglaset på akvariumet för ut och inlopp..Jag har ju redan fått fixa ett stort hål för eheim mataren i mitten på burken.Så om jag ska ha ett till ytter filter så blir det till att skära upp kanterna med =(..Men på frågan igen om jag skaffar ett ytterfilter till igen ett fluval 304 eller 404 blir det inte för mycket snurr i burken för växterna..
#12 - 25 december 2005 18:06
Det tror jag knappast att det blir. men om det nu skulle bli det, så finns det flödeskontroll på dem, så är det bara tilla tt minska ner den juh. så köp dig en 404a o minska flödet, skillanden på 403 o 404 är ju flödet OCH FILETVOLYMEN.

O det e så, att du kan rengöra ena filtret ena månaden o andra filtret andra, eller 2månader mellan varje, så blir det rengjort i varje pump var 4e månad.
Det är ett bra pris på fluvalen så det skulle jag utan tvekan slått till på!
#13 - 25 december 2005 19:04
Okej om jag bestämmer mig för ett 404 kan jag köra detta som filter matrial Coralife Bio-balls...I hela filtret och hur många liter av det går det i filtret? I mitt 2028 har jag keramikrör och eheim efisubstrat..Eller vad skulle ni rekomendera för filter material i det? alltså i 404an..Många puckade frågor men vill ju inte köpa fel..
#14 - 25 december 2005 19:08
själv hade jag nog kört biobollar i botten och haft lite blå filtermatta längst upp för att ta den minsta skiten så vattnet blir riktigt klart.
#15 - 25 december 2005 22:12
ok tack för alla kanon svar =) Menar du att jagska skära den i typ kuber då..Filtermattan alltså..
#16 - 25 december 2005 22:22
[QUOTE=zeke66]Menar du att jagska skära den i typ kuber då..Filtermattan alltså..[/QUOTE]

bra fråga nästa.

en del väljer att skära i kuber men själv hade jag nog försökt få 2 bitar i ungefär samma storlek som filtret för då kan man rengöra dom växelvis.

den som ligger neråt blir mest skiten och om man då rengör den och lägger den andra längst ner och den ren längst upp stör man bakteriefloran minst.

ett mekaniskt filter blir alltid ett biologiskt filter om det lmnas ifred.
#17 - 26 december 2005 00:49
nu tycker jag du krånglar till det lite, om du har läst hela tråden så rekommenderar vi ett till ytterfilter för att han ska slippa att rubba på bakteriefloran o sånt, så han rengör ett filter varannan gång.

på mitt fluval så kör jag först det filtret som följer med, sen de 3 andra lagrena har jag mackisar, o till sista en fiin filtermatta som tar det där finare skiten. Funkar über kanon! Annars finns det ju grymt många olika varianter att köra med. Man kan ju testa sig fram annars, funkar fint att ha det som följer med pumpen också.
#18 - 28 december 2005 22:00
MEn funkar det inte med det filtermaterial som öljer med filtret, (Makaroner och aktivt kol)?
#19 - 28 december 2005 22:02
makaroner funkar men aktivt kol kan i värsta fall orsaka fiskdöd om det används fel.
aktivt kol suger upp diverse skit å gifter men efter ett tag blir det mättat och då börjar det släppa ifrån sej en massa skit med allt vad det innebär.

enda gången jag ser orsak till att använda aktivt kol är dels efter vissa mediciner och om det skulle komma ner nåt olämpligt i vattnet.

makaroner tar bara grovt så fin skit kan åka igenom.

Annons