Innefilter

#1 - 28 september 2010 19:39
Om man ska ha ett 100 liters akvarie med så kallat vanliga fiskar som guldfiskar och guppys. räcker det med en inefilterpump på 800 liter i timmen eller behöver man mer pumpar eller liknande .. ex luftpumpar med mera?
#2 - 28 september 2010 19:45
Hej och välkommen!

Jag har detta till mitt 105 liters :
http://www.pwss.se/product.php?productid=8224&cat=621&page=1

Men skulle gärna ta 4.an men det får inte plats på höjden.
Detta funkar bra men tänk ju större filteryta och liter/timme desto bättre. :)
#3 - 28 september 2010 21:35
700 liter i timmen eller mer bör du ha. Beroende lite på fiskar också. Några luftbubblor är inte nödvändigt, så länge det är rörelse på ytan så syresätts vattnet. Tänkt på att ha mycket filtermassa som Pia säger så akvarier får en stabil bakteriekultur.
#4 - 29 september 2010 04:44
Sedan bör man kanske se över blandningen.....guldfiskar + guppies....njau...inte helt lyckat kanske....

se artbeskrivningarna.....

.
#5 - 29 september 2010 05:36
Som kensa säger bör du nog se över fiskvalet men annars är pumpkraften optimal för dom flesta 100l akvarier.
#6 - 29 september 2010 07:02
Hej och välkommen till forumet.
100 liter är på tok för litet till guldfiskar, de behöver större akvarium. De kommer snabbt bli större och då kommer nästan garanterat guppyna åka in i munnen på dem. Lite trist.......
I mitt 96 liters har jag Fluval 3+ och det funkar bra. Vill man ha ett större så kan man lägga filtret ner.
#7 - 29 september 2010 07:42
Kör du guppies och guldfiskar så slipper du ju i alla fall mata guldfiskarna:) då dom kommer äta guppisarna:)
Bilagor:
#8 - 29 september 2010 14:50
innefilter

okej ... det är inte så att det ska vara guldfiskar eller guppys i ;) tog det bara som ett exempel. det är så att jag håller på med kallvattenfiskar men undrar vad som man behöver till de så kallade vanliga fiskarna. hjälper en kompis.
I mitt kallvatten har jag en fluval 2 som ska passa 90 liter pluss en skummare och fiskarna mår perfekt.

Annons