Innan jag fyller vatten - Rio 180

#1 - 4 november 2012 13:51
Ser ut såhär just nu..

Vet att det ser lite scattered ut men tänkte ha höga växter till höger.. Kanske nån längst bak i vänster. Mest så tetrorna ska kunna stimma lite.
Konstruktiv kritik mottages mer än gärna!
#2 - 4 november 2012 14:01
KTMsmurf skrev:
Ser ut såhär just nu..

Vet att det ser lite scattered ut men tänkte ha höga växter till höger.. Kanske nån längst bak i vänster. Mest så tetrorna ska kunna stimma lite.

Vad ska du ha för fiskar mer än tetror?

//Inger
#3 - 4 november 2012 14:04
Bra fråga.. inte riktigt bestämt mig än.. tänkte oss kanske ett eller två par av några som är lite fredlig men lite större.. med större menar jag 5-8cm.
Låter tråkigt?

Antalet tetror: 20-30st när alla väl kommit i var tanken iaf.
#4 - 4 november 2012 15:47
Nejdå, det låter inte alls tråkigt, jag gillar också, att ha det ganska så lugnt i mina kar:).

Bestäm dig först för vilken fiskart du tänker ha - sen, innan du köper dom inreder du utifrån deras behov.
Jag, som har sydamerikanska dvärciklider har inredning, som består av lite stenar, mycket smårötter men även några större som ligger lite huller om buller. Sen en hel del växter och eklöv - dvärgciklider gillar, att smyga omkring bland växter, löv och "pinnar", dessutom blir det en massa gömställen.

Stenar, kan du plocka i naturen - du behöver inte köpa dyra stenar som jag ser att du har gjort:).
Fyll inte hela karet, innan du har planterat växterna - dom har en förmåga att kunna sticka upp till ytan annars:).
Lycka till,

//Inger
#5 - 4 november 2012 16:20
KTMsmurf skrev:
Ser ut såhär just nu..

Eftersom stenen går i samma ton som bakgrunden skulle det nog vara snyggt om de placerades så de utgick från bakgrunden och ut i karet. i övrigt en lite krånglig sten att aquascapa med även om den är snygg :)
#6 - 4 november 2012 22:42
gullefjun skrev:
Nejdå, det låter inte alls tråkigt, jag gillar också, att ha det ganska så lugnt i mina kar:).

Bestäm dig först för vilken fiskart du tänker ha - sen, innan du köper dom inreder du utifrån deras behov.

Jag, som har sydamerikanska dvärciklider har inredning, som består av lite stenar, mycket smårötter men även några större som ligger lite huller om buller. Sen en hel del växter och eklöv - dvärgciklider gillar, att smyga omkring bland växter, löv och "pinnar", dessutom blir det en massa gömställen.

Stenar, kan du plocka i naturen - du behöver inte köpa dyra stenar som jag ser att du har gjort:).

Fyll inte hela karet, innan du har planterat växterna - dom har en förmåga att kunna sticka upp till ytan annars:).

Lycka till,

//Inger

Jag var nog lite lat med stenarna.. när jag köpte gruset så fick jag 20kg av den sorten av sten.. den är vit med med röda instlag när den blir blöt.
Ska smyga ner till Ströms på tisdag efter jobbet och handla på mig lite växter, plantera och fylla akvariet med vatten :)
#7 - 5 november 2012 08:31
KTMsmurf skrev:
Jag var nog lite lat med stenarna.. när jag köpte gruset så fick jag 20kg av den sorten av sten.. den är vit med med röda instlag när den blir blöt.

Ska smyga ner till Ströms på tisdag efter jobbet och handla på mig lite växter, plantera och fylla akvariet med vatten :)

Kör ut till affärerna i Birsta i stället, där har du ett mycket större och billigare utbud av växter.
Kolla även på Zoopets växtarkiv(eller vad det kallas) - där ser du vilka vattenförhållanden olika växter kräver.

Det blir lätt när man handlar, att man ofta köper dom snyggaste växterna som oftast kräver lite speciella förhållanden. Tro mig, jag har spenderat en "förmögenhet" på fel växter:D.

//Inger
#8 - 6 november 2012 07:33
gullefjun skrev:
Kör ut till affärerna i Birsta i stället, där har du ett mycket större och billigare utbud av växter.

Kolla även på Zoopets växtarkiv(eller vad det kallas) - där ser du vilka vattenförhållanden olika växter kräver.

Det blir lätt när man handlar, att man ofta köper dom snyggaste växterna som oftast kräver lite speciella förhållanden. Tro mig, jag har spenderat en "förmögenhet" på fel växter:D.

//Inger

Inger,

har du något bra tips på växter att börja med? :)
Fungerar ArkenZoo i Birsta? Det har iaf alltid sett fräscht ut där när jag kollat växter etc..
#9 - 6 november 2012 08:24
KTMsmurf skrev:
Inger,

har du något bra tips på växter att börja med? :)

Fungerar ArkenZoo i Birsta? Det har iaf alltid sett fräscht ut där när jag kollat växter etc..

Jadå, Arken fungerar bra - sen har du Djurmagazinet i östra Birsta.
Jag har dessa växter i mina kar: Cryptocoryne, anubias, javaormbuske, windelöv (finns hos Ströms) vallisneria och hornsärv (dom har jag bara flytande på ytan.

Sen om du vill, kan du svänga förbi mig så får du lite hornsärv - dom är bra att ha i nystartade kar. PM:a mig i så fall:).

//Inger
#10 - 6 november 2012 20:23

En början iaf :)

Nu ska bara Ingers Hornsärv ner också :)
Tack så himla mycket för dem! :))
Väldigt roligt också att se hur ett riktigt akvarium ska se ut! Säger bara wow! Mycket imponerande kar!

#11 - 7 november 2012 06:51
KTMsmurf skrev:
En början iaf :)

Nu ska bara Ingers Hornsärv ner också :)

Tack så himla mycket för dem! :))

Väldigt roligt också att se hur ett riktigt akvarium ska se ut! Säger bara wow! Mycket imponerande kar!

Halloj!

Det börjar redan se bättre ut nu med lite grönt:).

Jag personligen skulle ha plockat bort lite stenar och ersatt dom med rötter i stället. Kanske planterat lite cryptocoryner här och var mellan rötterna - och framför (så att den inte syns) din sambos favoritstensgubbe där till höger:D.
Jag tror, att växterna till höger är Hygrophila polysperma - dom blir höga, så kanske du skulle flytta dom i bakkant och plantera dom i små grupper en bit från varann.

//Inger
#12 - 7 november 2012 14:20
gullefjun skrev:
Halloj!

Det börjar redan se bättre ut nu med lite grönt:).

Jag personligen skulle ha plockat bort lite stenar och ersatt dom med rötter i stället. Kanske planterat lite cryptocoryner här och var mellan rötterna - och framför (så att den inte syns) din sambos favoritstensgubbe där till höger:D.

Jag tror, att växterna till höger är Hygrophila polysperma - dom blir höga, så kanske du skulle flytta dom i bakkant och plantera dom i små grupper en bit från varann.

//Inger

Tack för råden :) Alltid lika välkommet!
Jag ska kika och se om jag hittar någon större rot eller sten som kanske är lite mer ihålig så fiskarna har någonstans att gömma sig framöver. Jag misstänker att akvariet kommer vara ett arbete under konstant konstruktion :)

Vattnet är iaf hyffsat klart.. bilden är tagen typ 5 min efter att det var fyllt till mellan min/max ränderna. Lyckades tvätta gruset ganska ok :D
#13 - 9 november 2012 20:29
Sakta men säkert.. två steg framåt ett steg bakåt..

Tog bort de två växterna som stod i mitten då jag såg att de hade nå slembollar på sig som var ljusprickiga innuti.
(första jag tänker är ägg av något slag)
Kanske därför jag fick två för en på Arken.. hmm..
Köpt och hällt i vattenberedning idag iaf och tror jag bestämt mig för fisk.

Pristella tetror (mellan)
Någon Gurami (hög) vet inte vilken än..
Boliviansk fjärilsciklid ett par (låg)

Jag ska i med fler höga växter till höger, som en liten skog, och sedan en större rot eller större hålig sten till höger. så att det finns lite gömställen.

Det enda jag oroar mig för är om fjärilscikliderna blir arg på mig för att jag inte har sand som bottenmaterial utan lite grövre och inte helt mjukrunt grus.

KAnske tänker för mycket på fiskens liv.. men fasiken.. de ska ju trivas någorlunda iaf.
Skulle jag gjort det rätt hade akvariet varit mörkare och mer dunkelt men jag gillar ljust och får väl tumma på något iaf.
#14 - 9 november 2012 20:44
[QUOTE=KTMsmurf;1619743]Sakta men säkert.. två steg framåt ett steg bakåt..

Tog bort de två växterna som stod i mitten då jag såg att de hade nå slembollar på sig som var ljusprickiga innuti.
(första jag tänker är ägg av något slag)
Kanske därför jag fick två för en på Arken.. hmm..
Köpt och hällt i vattenberedning idag iaf och tror jag bestämt mig för fisk.

Pristella tetror (mellan)
Någon Gurami (hög) vet inte vilken än..
Boliviansk fjärilsciklid ett par (låg)

Jag ska i med fler höga växter till höger, som en liten skog, och sedan en större rot eller större hålig sten till höger. så att det finns lite gömställen.

Det enda jag oroar mig för är om fjärilscikliderna blir arg på mig för att jag inte har sand som bottenmaterial utan lite grövre och inte helt mjukrunt grus.

KAnske tänker för mycket på fiskens liv.. men fasiken.. de ska ju trivas någorlunda iaf.
Skulle jag gjort det rätt hade akvariet varit mörkare och mer dunkelt men jag gillar ljust och får väl tumma på något iaf.[/QUOTE

Du behöver inte oroa dig för gruset du har ang. bolivianerna:).
Om du köper lite rötter, och lägger lite "huller om buller", så blir det naturliga håligheter för fiskarna. Du behöver inte köpa "färdig" sten med hål i.

//Inger
#15 - 9 november 2012 20:50

Inger,

Tänkte fixa mer höga växter imorrn ej i kruka och de låga du tipsade om tidigare :)
Några tips på höga växter som inte bara är vassblad men ändå tåliga?

Ser på vassbladen att de har lite hål var stans... Något jag behöver oroa mig för? :/

(Tror jag övertänker nu stället bara för att köra igång :) )
#16 - 9 november 2012 21:00
Tycker inte roten passar in i temat med stenarna. Inte heller Voodoo huvudet. Kan bli jävligt snyggt utan dem tror jag.
#17 - 9 november 2012 21:03
KTMsmurf skrev:
Inger,

Tänkte fixa mer höga växter imorrn ej i kruka och de låga du tipsade om tidigare :)

Några tips på höga växter som inte bara är vassblad men ändå tåliga?

Ser på vassbladen att de har lite hål var stans... Något jag behöver oroa mig för? :/

(Tror jag övertänker nu stället bara för att köra igång :) )

Jag antar, att "vassväxterna" du nämner är vallisneria - låt dom vara, och klipp bort det fula! Plantera dom i bakgrund och längs sidorna. Så småningom kommer dom att föröka sig med sidoskott:).
Sen kan dom där "vassväxterna" kanske inte vara vallisneria, utan någon annan växt, som inte lämpar sig i akvariet. En bild på dom kanske!

//Inger
#18 - 9 november 2012 21:11

Bild på vassen :)
#19 - 10 november 2012 07:07
KTMsmurf skrev:
Bild på vassen :)

Japp, det är vallisneria:).

//Inger
#20 - 10 november 2012 09:03
Inger har gett många bra tips nu, och jag kan bara inflika att ta det lugnt med karet och låt både det och växterna komma igång så ser du snart vad som funkar och inte:).
Vill du ha Svampbobs hus i karet är det klart du ska ha det, fiskarna bryr sig inte;. En sak jag tänkte på, har du kollat om stenarna innehåller kalk?
#21 - 10 november 2012 09:21

ansjo skrev:
Inger har gett många bra tips nu, och jag kan bara inflika att ta det lugnt med karet och låt både det och växterna komma igång så ser du snart vad som funkar och inte:).

Vill du ha Svampbobs hus i karet är det klart du ska ha det, fiskarna bryr sig inte;. En sak jag tänkte på, har du kollat om stenarna innehåller kalk?

Kan bara hålla med. :) många bra tips och råd från Inger!
Stenarna kommer från Gibbon och heter Deko Sten Landscape Rock.
Står inget speciellt om den. De brukar ju skriva om det är pH höjande etc...

Tänkte köpa några fler växter idag och lite sugen på att introducera 4-5 st Pristella tetror idag också för att komma igång och låta dem bo en 3-7 dar innan 4-5 fler Pristella flyttat in :)

Sista fråga sen är det slutfrågat i denna tråd ;)

Ok att peta ner fisk redan nu? Enligt Zoo handlarn var det ok iaf eftersom vattenberedningen hälldes i igår.
#22 - 10 november 2012 09:43
KTMsmurf skrev:
Kan bara hålla med. :) många bra tips och råd från Inger!

Stenarna kommer från Gibbon och heter Deko Sten Landscape Rock.

Står inget speciellt om den. De brukar ju skriva om det är pH höjande etc...

Tänkte köpa några fler växter idag och lite sugen på att introducera 4-5 st Pristella tetror idag också för att komma igång och låta dem bo en 3-7 dar innan 4-5 fler Pristella flyttat in :)

Sista fråga sen är det slutfrågat i denna tråd ;)

Ok att peta ner fisk redan nu? Enligt Zoo handlarn var det ok iaf eftersom vattenberedningen hälldes i igår.

Om det bakteriekultur typ Nitrivec du har tippat i, så är det ok med några fiskar idag:).

Sen kan jag lova dig, att det inte kommer att vara din sista fråga - själv frågar jag och tjatar på mest hela tiden;). Hur ska vi annars lära oss:).

//Inger
#23 - 10 november 2012 09:45

Nitrivec är det ja :) 7 kapsyler enligt instruktion.
Evigt tacksam för dina svar Inger!! :)
#24 - 10 november 2012 10:01
KTMsmurf skrev:
Nitrivec är det ja :) 7 kapsyler enligt instruktion.

Evigt tacksam för dina svar Inger!! :)

Svarade dig lite luddigt där[:o].
Med nitrivec får du igång bakteriekulturen snabbare - än om du skulle ha startat upp karet med några fiskar + en liten mängd mat dom första veckorna.

//Inger
#25 - 10 november 2012 10:05

:D

De hade något sv*ndyrt medel på arken för 489:- som man kunde använda om man skulle ha "alla" fiskar i samtidigt. Kändes väldigt riskabelt och onödigt dyrt.. Skynda långsamt som Skalman säger :)

När jag såg Pristella Tetrorna igår på Ströms kändes de rätt på en gång av någon anledning.. Lite större än Neoner och väldigt vackra.
#26 - 10 november 2012 10:31
Du kan lugnt släppa i 10-15 Pristellor idag, mata försiktigt den första månaden så är det lugnt:).
Även om det inte står vad stenen innehåller, så är det ändå risk att den kan höja pH:t. Du får helt enkelt testa den, ta en torr sten som du droppar ättika på. Börjar det bubbla är den kalkhaltig:).
#27 - 10 november 2012 13:30
Det skulle vara kul att veta Patrik, vad ni har för PH-värde i Nolby. Jag tror att vi, som bor i Sundsvallsdistriktet ligger ganska så högt.

//Inger
#28 - 10 november 2012 13:38

Bra fråga... Måste kolla upp det!
Liten uppdatering nu...
#29 - 10 november 2012 13:56
Är det Pristellorna? Kul, skulle faktiskt kunna tänka mig ett gäng av dessa själv:)!
#30 - 10 november 2012 14:00

Japp.. 5st stackare som får vara försökskaniner...

4 verkar hålla ihop bra.. Hmm..

Kan man ha för strömt i akvariet?
#31 - 10 november 2012 14:02
Nä, då får du ha ett flöde på flera tusen liter i minuten...:p Om det är fiskarna du tänker på.
#32 - 10 november 2012 14:03

Oki :)
#33 - 10 november 2012 14:13
Tänk, att jag skulle vilja plocka bort dina fina stenar, och lägga dit ett fåtal plattare gråa naturstenar i stället:).
Ser att du köpt cryptisar, bli nu inte förvånad om dom liksom börjar förtvina och smälta ner - dom gör så ibland, men dom kommer igen:).

Ett blilligare tips ang. köp av växter. Du kan kolla Tradera eller lägga in en annons här på Zoopet. Lite dum årstid nu förstås, när det börjar bli minusgrader.

//Inger
#34 - 10 november 2012 14:19

Inger.. Kanske tar mitt sunda förnuft till fånga snart och gör det :D

Nu är Pristellorna i vattnet.. 180liter för sig själva :D
#35 - 10 november 2012 15:28
Du kan ju liksom dölja din sambos favvosten med en växt - så finns den ju kvar ändå;).

//Inger

Annons