Vet att det ser lite scattered ut men tänkte ha höga växter till höger.. Kanske nån längst bak i vänster. Mest så tetrorna ska kunna stimma lite.
Konstruktiv kritik mottages mer än gärna!
KTMsmurf skrev:Ser ut såhär just nu..
![]()
Vet att det ser lite scattered ut men tänkte ha höga växter till höger.. Kanske nån längst bak i vänster. Mest så tetrorna ska kunna stimma lite.
Eftersom stenen går i samma ton som bakgrunden skulle det nog vara snyggt om de placerades så de utgick från bakgrunden och ut i karet. i övrigt en lite krånglig sten att aquascapa med även om den är snygg :)KTMsmurf skrev:Ser ut såhär just nu..
![]()
gullefjun skrev:Nejdå, det låter inte alls tråkigt, jag gillar också, att ha det ganska så lugnt i mina kar:).
Bestäm dig först för vilken fiskart du tänker ha - sen, innan du köper dom inreder du utifrån deras behov.
Jag, som har sydamerikanska dvärciklider har inredning, som består av lite stenar, mycket smårötter men även några större som ligger lite huller om buller. Sen en hel del växter och eklöv - dvärgciklider gillar, att smyga omkring bland växter, löv och "pinnar", dessutom blir det en massa gömställen.
Stenar, kan du plocka i naturen - du behöver inte köpa dyra stenar som jag ser att du har gjort:).
Fyll inte hela karet, innan du har planterat växterna - dom har en förmåga att kunna sticka upp till ytan annars:).
Lycka till,
//Inger
KTMsmurf skrev:Jag var nog lite lat med stenarna.. när jag köpte gruset så fick jag 20kg av den sorten av sten.. den är vit med med röda instlag när den blir blöt.
Ska smyga ner till Ströms på tisdag efter jobbet och handla på mig lite växter, plantera och fylla akvariet med vatten :)
gullefjun skrev:Kör ut till affärerna i Birsta i stället, där har du ett mycket större och billigare utbud av växter.
Kolla även på Zoopets växtarkiv(eller vad det kallas) - där ser du vilka vattenförhållanden olika växter kräver.
Det blir lätt när man handlar, att man ofta köper dom snyggaste växterna som oftast kräver lite speciella förhållanden. Tro mig, jag har spenderat en "förmögenhet" på fel växter:D.
//Inger
KTMsmurf skrev:Inger,
har du något bra tips på växter att börja med? :)
Fungerar ArkenZoo i Birsta? Det har iaf alltid sett fräscht ut där när jag kollat växter etc..
KTMsmurf skrev:En början iaf :)
Nu ska bara Ingers Hornsärv ner också :)
Tack så himla mycket för dem! :))
Väldigt roligt också att se hur ett riktigt akvarium ska se ut! Säger bara wow! Mycket imponerande kar!
gullefjun skrev:Halloj!
Det börjar redan se bättre ut nu med lite grönt:).
Jag personligen skulle ha plockat bort lite stenar och ersatt dom med rötter i stället. Kanske planterat lite cryptocoryner här och var mellan rötterna - och framför (så att den inte syns) din sambos favoritstensgubbe där till höger:D.
Jag tror, att växterna till höger är Hygrophila polysperma - dom blir höga, så kanske du skulle flytta dom i bakkant och plantera dom i små grupper en bit från varann.
//Inger
KTMsmurf skrev:Inger,
Tänkte fixa mer höga växter imorrn ej i kruka och de låga du tipsade om tidigare :)
Några tips på höga växter som inte bara är vassblad men ändå tåliga?
Ser på vassbladen att de har lite hål var stans... Något jag behöver oroa mig för? :/
(Tror jag övertänker nu stället bara för att köra igång :) )
ansjo skrev:Inger har gett många bra tips nu, och jag kan bara inflika att ta det lugnt med karet och låt både det och växterna komma igång så ser du snart vad som funkar och inte:).
Vill du ha Svampbobs hus i karet är det klart du ska ha det, fiskarna bryr sig inte;. En sak jag tänkte på, har du kollat om stenarna innehåller kalk?
KTMsmurf skrev:Kan bara hålla med. :) många bra tips och råd från Inger!
Stenarna kommer från Gibbon och heter Deko Sten Landscape Rock.
Står inget speciellt om den. De brukar ju skriva om det är pH höjande etc...
Tänkte köpa några fler växter idag och lite sugen på att introducera 4-5 st Pristella tetror idag också för att komma igång och låta dem bo en 3-7 dar innan 4-5 fler Pristella flyttat in :)
Sista fråga sen är det slutfrågat i denna tråd ;)
Ok att peta ner fisk redan nu? Enligt Zoo handlarn var det ok iaf eftersom vattenberedningen hälldes i igår.
KTMsmurf skrev:Nitrivec är det ja :) 7 kapsyler enligt instruktion.
Evigt tacksam för dina svar Inger!! :)