Innan jag börjar tänka på resten!

#1 - 15 september 2003 11:38
Hej på er och era fiskar! Nu har jag bestämt mig för att skaffa mig ett akvarium, jag är just nu i övertalningsfasen. Men innan jag bestämmer storlek, som förövrigt ska vara över 100 L, fiskar o.s.v. så vill jag veta vad allt är!

Vad är pump, och vad används den till och vad gör den?
Vad är filter, och vad används den till och vad gör den?
Vad är doppcärmare, och vad används den till och vad gör den?

Tacksam för svar! Jag tycker förövrigt att det verkar tuffare med ett biotop akvarium, med växter och fiskar från en världsdel, en ett sällskapsakvarium med blandat.
#2 - 15 september 2003 11:45
Hej!
Doppvärmaren används till att värma upp vattnet i akvariet så det håller en jämn temperatur. Pumpen pumpar runt vattnet i akvariet, och kör det genom ett filter som rengör det. Filtret består av något svampmaterial.

En kort beskrivning på vad sakerna är till för. Lycka till med akvariet!
#3 - 15 september 2003 11:51
Okej! Men något filter har jag inte sett i något akvarium? Hur ofta byter man det då?

Går vidare: Vad är lämpligaste storleken för en nybörjare? Som vill ha mycket fisk i akvariumet. Jag var aktiv här på forumet förut, men då tog jag aldrig reda på vad det egentligen var, men jag visste väl på ett ungefär, då var jag känd som Bakfenan. Någon som om någon kommer ihåg mig är väl mrsonk. Men iallafall, jag vill ha mycket fisk, dock inte fisksoppa. Därför passar ett stim.
#4 - 15 september 2003 11:54
Svar på frågorna finns om du kollar i Zoopet´s artiklar, men lite kortfattat:

1o2/ I ett akvarium i den storlek du antyder är det troligen smidigast att ha en kombination av filter och pump dvs ett "Innerfilter". Ett innerfiter innehåller någon typ av filtermaterial som renar vattnet mekaniskt dvs tar bort partiklar, samtidigt sker det i filtret en viss nedbrytning av smutsen, dvs biologisk filtrering. I filtret sitter en pump som cikulerar vattnet samtidigt som det renas.
3/En doppvärmare används för att värma upp vattnet till önskad temperatur, de är idag i regel termostatstyrda. Lämplig temperatur för de vanligaste fiskarna är 24-27°C
#5 - 15 september 2003 11:55
OOOOPS, för långsam [:)]
#6 - 15 september 2003 11:56
Filtret sitter inne i pumpen oftast, så det syns oftast inte. Man får rengöra filtret med jämna mellanrum.
#7 - 15 september 2003 11:57
Jag var ju oxå för långsam nu!
#8 - 15 september 2003 12:01
en lämplig nybörjar storlek är väl runt 150-200liter. köper man mindre så är det lättare att göra misstag och om man börjar fastna riktigt så dröjer det inte länge förräns man köper större om man bara börjar med ett 50liters "nybörjarset". Det är visserligen dyrare med ett större akvarium, som tur är så kan man få tillbaks pengarna när man säljer akvariet.

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium --> här hittar du det mesta, annars så finns där länkar till de andra artiklarna om filter osv.

hoppas att du startar med hobbyn, vi kanske t.o.m. kan hoppas på att du börjar med Ciklider, extremt vackra firrar med fina färger och roligt beteende.

#9 - 15 september 2003 12:21
Jag har snabbläst över det nu. Fick inte en större överblick en vad jag redan hade så jag antar väl att jag vet.

Jag är väldigt fascinerad över ciklider , främst för att dom tar hand om ungarna. Munruvare främst. Men det är väl inte så bra, då jag inte kan ha 100 ciklider i ett (jag säger sällskapsakvarium då jag ska ha flera olika sorters fiskar).
#10 - 15 september 2003 12:49
Eller vad säger ni?
#11 - 16 september 2003 08:18
100 ciklider!!! Då behöver du 1000 liter minst. Det finns ciklider som passar i ett nybörjarakvarium. Jag tänker främst på palettciklid och scalare. Om du vill ha en munruvande ciklid så kan du kanske prova egyptisk munruvar. Jag tror att dom skulle funka i ett mindre sällskapsakvarium, men du får fråga fler mina erfarenheter är begränsade.
MVH
Magnus
#12 - 16 september 2003 09:19
Några tips från mig är:
1. Sök på Coronas inlägg och läs dem, Corona har nyss startat ett nytt akvarium med vår hjälp.
2. Gå till Zoopets fiskarkiv och sök på fiskar från Sydamerika, tror det kan vara en passande biotop för dig, där finns många lätta fiskar både ciklider och tetror. Om inte Sydamerika är något så kan du söka på Asien, några Guramis, rasboror och Kuhliålar kanske???
#13 - 16 september 2003 09:39
ta ut den och kolla bara... sen rengör man den
#14 - 16 september 2003 09:58
Jag har själv fastnat för tetror för det finns många tetror som är lätta samtidigt som det är ofta är stimfiskar. Har som exempel svart fantomtetra vilket är en mycket fin fisk om man får den att trivas då hanarna blir riktigt svarta inte så färglös som på bilden här på zoopet. En annan sak är att tetror är mycket lätta att få tag på för de flesta djuraffärer har tetror, guppy, svärdbärare och platty.
#15 - 16 september 2003 10:37
JetLi! Förmodar att ditt inlägg är hur ofta man byter filter. Till dig men framför allt till Gäddan kommer en lite mera utförlig förklaring. Man byter bara filter när materialet är utnött, oftast med flera års mellanrum. Rengör filtermaterialet gör man endast när pumpen börjar pumpa sämre, annars är det bara bra med lite skit i pumpen.
#16 - 16 september 2003 11:24
...och när man rengör filtret är den bra att krama ur skumgummit i en hink med akvarievattnet för att behålla den nyttiga bakteriefloran så intakt som möjligt. Alltså inte under kranen, då kan nebrytningsbakterierna förstöras alltför mycket och balansen rubbas.
#17 - 16 september 2003 11:35
Tack alie, glömde helt bort det!!!

Annons