Inlägg i fel kategori raderas

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 19 februari 2004 11:34
Under de senaste dagarna har det varit närmast en explosion i inlägg som skrivs i fel kategori.
Felen är ofta minst sagt uppenbara - rubriken kan lyda "Fråga om malar" och frågan ställs på afrikanska ciklider, "Växtproblem" kan hamna på malar etc. etc.
Har försökt att vara hygglig och flyttat felaktigt inlagda inlägg, men det har bara lett till att man då helt struntar i var man lägger sitt inlägg och ännu mer inlägg hamnar fel.
Därför kommer jag nu återigen att vara mycket strikt en period och radera SAMTLIGA inlägg som läggs in fel, även om det innebär att en massa svar också då kan komma att raderas. Lägg därför inte ner något jobb på att svara på frågor som ligger i fel kategori - dina svar kommer också att raderas.
Om man inte vet var ett inlägg skall läggas in så finns det en kategori som heter "Vilken kategori" där man kan skriva sin fråga.
#2 - 19 februari 2004 11:36
Det vart väl bra ett tag efter det förra inlägget om att du raderar väl??
Tobbe
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 19 februari 2004 11:42
Det vart väl bra ett tag efter det förra inlägget om att du raderar väl??

Ja det funkade hyfsat några veckor sedan förra omgångens kampanj - det verkar som om man måste vara "stenhård" under en period och radera ALLT för att forumdeltagarna (bara vissa - de allra flesta sköter sig naturligtvis, men med mer än 500 inlägg om dan räcker det ju med att 5% hamnar fel) skall lära sig, men minnet är kort och nya deltagare tillkommer och efter en tid krävs det att man är elak igen för att det skall funka.
#4 - 19 februari 2004 12:09
Hjälp!Nu känner jag mig som en "inläggs-skurk"...Jag är ny här och inte är jag någon expert på det här med akvarium heller så det är väl kanske inte alltid man har prickat rätt med sina inlägg.[:-118]Nu förstår jag varför jag fick för mig att ett av mina inlägg hade flyttat på sig.[:-91]För övrigt tycker jag det är en bra regel...
P.S.Vilket himla bra och jättekul forum det här är!!!!/ [:-8]
#5 - 19 februari 2004 12:35
Ett förslag igen.

Här kommer lite förslag som jag har uppmärksamma tidigare, men inte fått någon respons på.

Färgkoda upp de olika forumen och ge dem ikoner. Tex: övrigt får brun färg, fiskar får blå färg med fiskikon mm.

Så då man skriver ett inlägg i ett fiskforum så blir "ramen" blå och man får en fiskikon tex.

På samma sätt så återkommer dessa färgkodningar även på framsidan där man har en liten "ikon" för varje inlägg i listan så man vet om det är ett inlägg under en fisktråd, eller under tex "övrigt" osv.

Mvh Fredrik
#6 - 19 februari 2004 12:39
fast då blir det himla fult med en massa färger å iconer.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 februari 2004 13:05
Färgkoda upp de olika forumen och ge dem ikoner

Jag tror inte att det handlar om att det inte är tydligt utmärkt eller inte - ställer man en fråga om vilka malawi man skall ha på "Akvarier och tillbehör" eller frågar om majsormar på "Smådjur" då handlar det snarare om att man struntar i var man lägger in sina frågor.
Visst en del frågor är det tveksamt i vilken kategori det kan höra - men där flyttar jag dom också, det är inte om detta som det handlar, utan om de som struntar i vilken kategori deras inlägg hamnar.
#8 - 19 februari 2004 13:53
Ursprungligen skickat av orm

fast då blir det himla fult med en massa färger å iconer.

Det behöver det inte nödvändigtvis bli :)
Går att lösa på snygga och bra sätt också.

Är det fult med färger och ikoner på de ikoner som finns redan?

Mvh Fredrik
#9 - 19 februari 2004 13:58
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Jag tror inte att det handlar om att det inte är tydligt utmärkt eller inte - ställer man en fråga om vilka malawi man skall ha på "Akvarier och tillbehör" eller frågar om majsormar på "Smådjur" då handlar det snarare om att man struntar i var man lägger in sina frågor.

Visst en del frågor är det tveksamt i vilken kategori det kan höra - men där flyttar jag dom också, det är inte om detta som det handlar, utan om de som struntar i vilken kategori deras inlägg hamnar.

Har Ni kanske tänkt på att man kanske kommer på en fråga då man är i ett forum så vill man skriva ett inlägg redan där. Tex jag läser om majsormen som åt upp min sork och vill skriva ett inlägg om min Majsorm och så klickar jag på ikonen "skriv inlägg". Och då hamnar det automatiskt i "smågnagarforumet" tex?

Tror inte att många på pin kin skriver inlägg i fel forum. Det är dessa som man inte kan förhindra.
Snarare så ska man se det som så att folk skriver inlägg i fel forum pga att forumet / informationen / enkelheten brister.

Ett annat exempel på en störande sak är t.ex att man inte direkt kan gå till sin egen sida, utan måste först söka åt sig själv, gå in på profilen och sen kolla vilka inlägg som jag senast lagt in för att följa mina debatter (om de inte finns på framsidan).

Mvh Fredrik
#10 - 19 februari 2004 14:00
jag har ingen lust att starta nån design-diskussion här. Det ser fint ut som det gör nu, du har dock en tendens att överdesigna å göra saker plottrigt å jobbigt och så vill jag absolut inte ha det här om jag slipper. Jag tror som Kjell att det beror på att folk helt enkelt är lata och inte bryr sig. Inga färgscheman å iconer i världen kan avhjälpa det.
#11 - 19 februari 2004 14:12
Tycker att det är en bra grej... är man väldigt osäker så får man väl lägga det i övrigt kategorin om man inte tycker att det stämmer in på något..vilket det oftast gör! ;) färger är ju pedagogiskt men jobbigt att sitta och se på... gillar det som det är nu :)
#12 - 19 februari 2004 14:22
Ursprungligen skickat av orm

jag har ingen lust att starta nån design-diskussion här.

Då bör du nog inte skriva här heller ;)
Iom att du svarar så startar du en diskussion.

Personligen så upplever jag det hela lite väl negativt tänkt av dig Orm. Skulle gärna vilja du uttryckte dig lite närmare då du säger att mina designer är plottriga :) Vore intressant höra vad som du ser är plottrigt med dem.

Färgscheman, ikoner och designa om och bygga om forumet skulle avhjälpa mycket, men inte allt.

Detta är förslag på hur man ska göra det ännu enklare, inte svårare, plottrigare och obekvämare.

Fler åsikter emottages.

Mvh Fredrik
#13 - 19 februari 2004 14:25
En annan sak som jag ska lägga till här;
Upplever det lite underligt att man kan ställa sig tvärkritisk och dra i handbromsen innan man ens sett hur det kan fungera och se ut? :)

Men jag mottager gärna kritik, konstruktiv sådan.

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 19 februari 2004 14:34
Har Ni kanske tänkt på att man kanske kommer på en fråga då man är i ett forum så vill man skriva ett inlägg redan där. Tex jag läser om majsormen som åt upp min sork och vill skriva ett inlägg om min Majsorm och så klickar jag på ikonen "skriv inlägg". Och då hamnar det automatiskt i "smågnagarforumet" tex?

Antar att du menar - "Nytt ämne"-ikonen, men du har en poäng där jag skall kolla med Christian om man istället kan hamna på huvudsidan då eller om man helt skall ta bort den ikonen.

Ett annat exempel på en störande sak är t.ex att man inte direkt kan gå till sin egen sida, utan måste först söka åt sig själv, gå in på profilen och sen kolla vilka inlägg som jag senast lagt in för att följa mina debatter (om de inte finns på framsidan).

Hur skall man göra det enklare då - medlemsarkivet är kopplat till forumet så att man måste gå in där är inte något att göra åt.

är man väldigt osäker så får man väl lägga det i övrigt kategorin om man inte tycker att det stämmer in på något..vilket det oftast gör

NEJ OCH ÅTER NEJ, "Övrigt-kategorierna" och "Mitt första akvarium" fungerar idag som sopstationer där man lägger sina inlägg även om de inte borde ligga där. Där läggs en hiskelig massa inlägg in som skulle få mycket bättre svar om de las in under rätt kategori och de frågor som verkligen skall läggas in på dessa kategorier försvinner i mängden bland alla som inte hör hit - det finns ju också flera olika "Övrigt-kategorier.
Nej vet man inte var ett inlägg hör hemma så lägg in det på <b>"Vilken kategori" </b>- detta är den enda avdelning i forumet som jag prenumererar på och därför får jag ett mail så fort någon fråga ställts där och sedan flyttar jag på det.

#15 - 19 februari 2004 14:59
Jag menade det inte som att det skulle funka som en slasktratt... utan mer som att det som inte passar in.. som det ska funka helt enkelt... jag skrev ju "om man inte tycker att det stämmer in på något..vilket det oftast gör!" :)
#16 - 19 februari 2004 21:37
Jag förstår Kjells resonemang fullt ut! Klart att han inte har tid att flytta på felplacerade inlägg. Jag tror att den hårda vägen är det enda som fungerar, då lär man sig.
#17 - 20 februari 2004 20:53
Ursprungligen skickat av Jerpan

Jag förstår Kjells resonemang fullt ut! Klart att han inte har tid att flytta på felplacerade inlägg. Jag tror att den hårda vägen är det enda som fungerar, då lär man sig.

Personligen tror jag på lösningen att man tar i med hårdhandskarna på dem som medvetet väljer fel forum, eller inte orkar lägga i rätt forum. Sen gör man det enkelt och "felsäkert" för folk att inte kunna lägga inlägg i fel forum av misstag =)

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 24 februari 2004 07:03
Detta känns dumt men om man skriver ett inlägg om en fisk och inte vet vilken kategori den ska vara i kan man väl ha övriga fiskar eller?

Nej, antingen så tar man reda på till vilken kategori den fisk man frågar om hör - i ditt fall var det inte alltför svårt.
Om man inte vill/eller klarar av detta så lägger man in frågan på "Vilken kategori".
På "Övriga fiskar" ställer man frågor om fiskar som inte hör hemma i någon kategori eller kanske ibland väldigt allmäna fiskfrågor.
#19 - 24 februari 2004 07:33
Hej,

Har en fråga gällande detta. För ett bra tag sedan råkade jag skriva en sjukdomsfråga under en fiskkategori. När jag upptäckte detta så ville jag flytta min fråga, men hittade ingen funktion för det. Finns det ingen eller var det jag som letade dålig? Är det meningen att man ska radera sitt inlägg och skriva det på nytt under rätt kategori? Eller hur ska man gå till väga när man upptäckt sitt misstag?

Hälsningar
Linn
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 24 februari 2004 08:01
så ville jag flytta min fråga, men hittade ingen funktion för det. Finns det ingen eller var det jag som letade dålig? Är det meningen att man ska radera sitt inlägg och skriva det på nytt under rätt kategori?

Det inlägg som startar tråden kan du inte radera (bara moderatorer kan göra detta), däremot kan du flytta inlägget till en annan kategori.
Klicka på papperet och pennan i symbolraden ovanför ditt inlägg (samma som när du vill ändra något i ditt inlägg).
Ovanför inlägget finns en rubrik "Forum" till höger om den står angivet i vilken kategori som tråden är inlagd i, exempel: denna tråd är inlagd i 06.Zoopet.com
Klicka på den nedåtriktade pilen längst ut till höger och du får då upp en lista på alla kategorier som finns - scrolla dig fram till den du vill ha och markera.
Sedan är det bara att skicka ändringarna.
#21 - 24 februari 2004 08:44
Tack, då vet jag hur jag ska göra om det händer igen.
#22 - 24 februari 2004 08:52
Jag var inne och kollade på ett av mina förra inlägg för att kolla hur man flyttade ett inlägg som man hade startat men i fel kategori, men jag hade ingen "pil" vid mitt katerogival?
#23 - 1 mars 2004 22:16
Fattar inte varför ni raderar direkt istället för att flytta.
Raderas det kommer frågan upp i "Vilken kategori" avdelningen DÅ flyttar ni den rätt eller?
Med andra ord dubbelt så mycke jobb för er istället för att flytta den direkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 2 mars 2004 07:22
Jag raderar eftersom jag vill att de som skriver sina inlägg själva skall lära sig att lägga dom i rätt kategori. Om jag är hygglig och flyttar dom så fortsätter folk att skriva in sina inlägg huller om buller - varför bry sig Kjell flyttra dom i alla fall.
Själv skulle du ju kunna bemöda dig lite mer med att fundera över i vilken kategori din tråd hör hemma. Ta din fråga om siamesiska algätare - det tog mig 15 sekunder att gå in på "Fiskar", söka på "siamesiska" och klicka på "Siamesiska algätare" och se att den hörde hemma i karpliknande fiskar.
#25 - 2 mars 2004 08:56
Jag kollade faktiskt infot om fisken.
MEN helt ärligt såg jag inte info där uppe *skäms*
Måste va blind..... men nu har jag sett att det står info där med hehe
Jag stirrade mig blind på texten till höger om bilden och där stod det inget.
Såg bara att den var från thailand så jag hade ingen aning vart den skulle. Därav la jag den i övrigt med tron att ni kanske skulle skicka den rätt. Kanske skulle ha skrivit i tråden att jag inte visste vart den skulle så kanske ni flyttat den då?
Såg att ni nu flyttat min nya tråd om fisken rätt, tack !!
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 2 mars 2004 09:06
Det första man blir blind på är ju ögonen[8D][:-70][:-83]
Därav la jag den i övrigt med tron att ni kanske skulle skicka den rätt. Kanske skulle ha skrivit i tråden att jag inte visste vart den skulle så kanske ni flyttat den då?

Det som läggs i "Vilken kategori" flyttas, inget annat.

Annons