Inkubationstid för Vita prick! HJÄLP!

#1 - 17 november 2005 16:28
Hej! Behandlar mina fiskar för vita prick nu. Fick de från affären *morr* Snällt va...
Nu undrar jag hur lång tid det tar för en "frisk" fisk att bli sjuk från smittotillfället. Eller, hur länge de tar innan dom i värsta fall dör. SNÄLLA svara nån!
#2 - 18 november 2005 02:39
om du kan visa att fiskarna haft vitaprick redan när du köpte dom och inte fick det pga stress av transporten hem så är affären skykdig att ersätta dej för mediciner till exempel.

hur låbng inkubationstiden kan jag inte svara på men prvoat att söka härinne och på google ?
#3 - 18 november 2005 06:40
Det finns så MÅNGA svar på denna fråga. Men höj temp. till 30-31 grader och medicinera om du vill . Eftersom vita prick tål inte temp över 30 så den kommer att försvinna inom 2-4dagar om du håller den temp.
#5 - 18 november 2005 11:31
Jag ser ingen som helst orsak att experimentera med alternativa metoder som salt och varme nar medecinerna ar sa effektiva. Vita prick dodar fisken ganska latt. Orsaken att folk tar latt pa den ar att medecinerna ar sa effektiva och att sjukdomen ar sa vanlig. Daremot kan man hoja temp och salta i kombination med medecinen. Har ar en extremt innehallsrik lank http://edis.ifas.ufl.edu/FA006

Annons