Inkörningsfiskar.

#1 - 21 november 2009 23:00
Undrar villka fiskar som är bra och tåliga att sätta i ett nystartat kar som inkörnings fiskar, gärna så många förslag som möjligt för att kunna se lite vad som går att välja emellan typ om man inte vill ha levandefödare vad kan man välja istället:)
#2 - 22 november 2009 08:03
Börja med någon mal.

Ancistrus är perfekt att inviga karet med.
#3 - 22 november 2009 09:41
Bra att du nämde ancistrus för det var en av dom jag tänkte på, det är inte jag som ska starta upp karet utan en vännina och tänkte kunne ge henne alternativ beroende på vad hon är intresserad av.
Skulle se lite vad för fiskar jag har som hon kan ha som startfiskar.

Villka jag tror är bra är ju såklart guppys och molly (är det fle så säg det) men ancistrus var ett bra förslag som är en bra fisk till mycket.

Men som sagt så är jag tacksam för fler förslag på inkörningsfiskar både för mitt eget intresse och andras(det kommer ju upp nya kar här lite då och då:p).
#4 - 22 november 2009 11:42
Ju tåligare fiskar man börjar med ju bättre är det, är det aktuellt med nå större fiskar som gurami eller skalarer så är väl det ett bra alternativ. Då får de även försprång att hitta sitt revir.

Annars om det blir mindre fiskar med mindre munnar ;) så är det ett perfekt läge att ge ett gäng räkor lite försprång att hitta sina gömställen och börja underhålla botten och växter från dag 1 :)

Guppy, platy, svärdbärare mm låter bra.
Lite reservation mot molly, kardinaltetror, neontetror, praktbotia som är extra känslig vid miljöbyte och kan lätt utveckla vita prick. De arterna skulle jag vänta en månad med tills allt kommit igång :)

Corydorasmalar då? Metallpansarmalar eller andra lättodlade arter är både billigare och tåligare vid flytt än vildfångade exemplar. Skulle lätt kunna tänka mig ett litet stim med corydoras som de första invånarna :)
#5 - 22 november 2009 12:23
Tack för alla ideer, men räkor har jag både läst och vet av egen erfarenhet att dom är känsliga för nystart (alla mina dog på några dagar), hon ska köpa räkor av mig sen men att börja med pansarmal och ancistrus låter vettigt för då är det ingen fara för räkorna att komma i sen heller:p.
#6 - 22 november 2009 16:33
Du kan ju om ni orkar ta med en påse/burk med vatten, kanske lite gott urkramat från ett av dina filter, som hon kan hälla i sitt kar så kommer det igång snabbare? Eller kanske en liten rot hon kan få/låna... Då kommer hennes kar komma igång snabbare ju :d

OM hon har tänkt att ha tetror, typ neontetror är ju klassikern, så kan hon ju köpa 3-4 st av dem med, dom skitar ju inte ner så mkt...

Annons