Inkoppning av räkor

#1 - 28 december 2006 14:19
Hej
Tänkte sticka iväg och köpa amanoräkor, men är lite osäker på inkoppningen. Jag sökte i forumet och hittade att man helst ska göra det i ett mörkt akvarium.
Det jag undrar över är om räkor måste koppas in extra långsamt, eller är det som med fiskar (30 min - 60 min brukar jag köra med).
Tack på förhand
#2 - 28 december 2006 14:45
Hej

Tänkte sticka iväg och köpa amanoräkor, men är lite osäker på inkoppningen. Jag sökte i forumet och hittade att man helst ska göra det i ett mörkt akvarium.

Det jag undrar över är om räkor måste koppas in extra långsamt, eller är det som med fiskar (30 min - 60 min brukar jag köra med).

Tack på förhand

dom vill ha ett MKT väl ingånget akvarium, och lång inkoppning, och även om du sköter detta så kan dom ändå komma att kolavippa..., men amano é inte lika svåra som mindre räkor så...
#3 - 28 december 2006 15:03
Jag har koppat in mina räkor på samma vis som fiskarna... tar man det bara lugnt å försiktigt så ska det nog gå bra. Å ömsar amanosarna skinn nån dag efter så är det bara normalt..
#4 - 28 december 2006 15:24
Vad betyder "koppning" och hur går det till? Ska köpa räkor på lördag.
#5 - 28 december 2006 16:05
"koppning" jag tror det är ett slang för "koppla in".
Alltså först låter du påsen du har fiskarna/räkorna ligga och flyta i akvariet i 10-20 min så att tempen blir någorlunda lika sedan tar du och öppnar påsen och häller i lite utav ditt vatten i om gångar på kanske 5-10 min så att de långsamt vänjer sig vid dina vattenvärden
#6 - 28 december 2006 18:07
Tack Fiddan för svar om koppning. Visste det sen förr men har aldrig hört "koppning". Trodde det var något nytt.
#7 - 28 december 2006 18:11
Jag har inte koppat in mina räkor på något annat sätt än vad jag tidigare gjorde med fiskar (när jag hade det). Jag har själv körsbärsräkor och inte varit med om att någon räka kolat av att jag koppat in dom dåligt.
#8 - 29 december 2006 07:16
Tack för svaren. Jag har lovat min dotter att vi ska köpa räkor, så jag vill ju inte att dom tvärdör.
#9 - 30 december 2006 08:05
Bättre att ta lång tid på sig om man är extra rädd om dom. Dom är lite känsliga i början, speciellt om man byter vattensort t ex att dom nyligen kommit från grossist och gått i helt annat vatten.

Annons