Inköp och förslag av akvarie 700+???

#1 - 15 november 2007 12:54
Funderar på att inhandla ett helt nytt akvarie runt 700liter och uppåt.
Ska helst passa in i mitt vardagsrum.
Den lediga vägg det ska placeras mot är 250 längd och helst så skulle jag vilja ha akvariet maximalt 90cm utstickande från väggen.

Nu är frågan om vilka expertisen här inne kan rekommendera.
Kriterierna är alltså:
700liter+
Max 250cm långt och 90cm brett samt 80cm högt.
Täckglas och lysrörskåpa bör ingå.
Helst av såkallad ramtyp dvs en ram runt.

Totalkostnad maximalt 13000kr.

Förslag på vart jag kan hitta ett så pass stort akvarie av den kalibern???
Länkar till företag är av stort intresse.
#2 - 15 november 2007 14:41
globefish och akvarielagret kan hjälpa dig.
#3 - 15 november 2007 15:10
Oki...får la kolla då vad de kan erbjuda.
#4 - 15 november 2007 15:36
Ett standar 720liters är ju 200x60x60cm så det ligger väl innom dina gränser. Det lär iaf vara den billigaste lösningen för ett 700l+ akvarium.

Tex: http://www.pwss.se/product.php?productid=129&cat=664&page=1
#5 - 15 november 2007 17:47
Kollade faktiskt på dala/zooline nyss.
Då jag använder dala/zooline i övrigt ut över alla egen händigt limmade akvarium så pendlar jag i om jag ska köpa ett 720liters av det märket eller om jag ska köpa ett rubin med välvdframruta på 900liter.
Får se vad det blir.

Eventuellt 1125lit 250x60x75 6995:- med silver ram:D
Ska bara kolla om det är täckglas och lysramp med:D
Kanske även något från globefish...1225 liter 250cm x 70cm x 70cm och sen får jag väl skaffa aluminium list o fixa själv.
Maffia666
#6 - 16 november 2007 05:56
Varför inte blocket?

Har själv förra helgen köpt ett 720L med benställning, heltäckande ramp och ett filter för 1500:- med aluminium ram. Men du kanske bara vill ha nya kar;).
#7 - 16 november 2007 17:39
Jo jag vill ha ett nytt denna gång.
Har köpt många begagnade kar på sistone...så nu ska jag köpa nytt.
Märkte att när man köper begagnat så kan det bli mer jobb och kostnader även om karet är billigt just då.
#8 - 16 november 2007 17:48
firefox75 skrev:
Jo jag vill ha ett nytt denna gång.

Har köpt många begagnade kar på sistone...så nu ska jag köpa nytt.

Märkte att när man köper begagnat så kan det bli mer jobb och kostnader även om karet är billigt just då.

Kan bara hålla med, trodde jag gjorde et kap när jag köpte mitt 640 L, men problemen fortsätter dyka upp...ljusrampen var inte alls i så god kvalitet som jag trott, en ny fick det ju bli, helt plötsligt blev hela karet flera tusen dyrare...sen är inte silikonfogarna så himla fräscha heller tyvärr...blir bättring där också...få se vad som dyker upp härnäst...:(

Mvh Patrik
#9 - 16 november 2007 17:59
Jepps...har nog lagt ner åtskilligt med pengar på beggade akvarium efter inköp och totalt sätt så handlar det om inköp av lysramper, omsilikonering, ny ram, byte av glasruta.

Så pengarna rinner iväg...
#10 - 16 november 2007 18:01
Ja, jag har köpt begagnat akvarium 2 gånger...FÖRSTA och SISTA! dvs bara en gång egentligen...;)

Patrik
#11 - 16 november 2007 18:39
Hehe...
Senaste jag köpte beggat var ett 720liters och det fick jag silikonera två gånger och ficka nya drosslar till lysrampen.
#12 - 16 november 2007 18:43
Hmm ja...det är f-n inte skoj...har fylt upp mitt till 1/5 nu som ett litet test, jämna till silikonet lite här o där tidigare idag...fick veta att det varit vatten i det i flera år utan att det fått stå o bli torrt, så egentligen ska det juh vara ok, men....;)

Mvh Patrik
Maffia666
#13 - 16 november 2007 20:13
Ja då är det inte roligt , mitt kar var omsiliconerat så jag har haft tur. Det var ett par repor på rutan som vart vänd framåt, men inga på bakrutan så det är bara att vända på karet;). Men visst f-n är det gött att köpa ett helt nytt kar som ingen användt:D. Köpte ett 6_kantigt 330L som jag nog fick siliconera om x antal gånger innan det höll tätt. Men va f-n har man stålarna så är det ju inget att fundera på!
MVH maffia
#14 - 17 november 2007 05:52
Köpte mig ett 720 för lite mer än ett år sedan begagnat för 2600 inkl. eheim 2060 pump och en sån tunn heltäckande lysramp och träbänk som var svart som akvariet o rampen.
Tyckte jag var ett kap :)
Och sen att jag köpte en mangroverot som är snygg som få och ca:60 ggr 60 cm stor för 100 spänn till gör inte saken sämre.
Det står här hemma nu och har inte haft nåt strul med karet än och det var 2 år gammalt när jag köpte det.
Märket på kar och ramp och bänk var Aqualine :)
Kostade typ multum nytt enligt förra ägaren.

Har köpt många beg. kar men man får vara försiktig och väldans noga med att kolla upp baljan så det inte är mög man handlar och blir lurad.
Maffia666
#15 - 17 november 2007 20:45
drd skrev:
Köpte mig ett 720 för lite mer än ett år sedan begagnat för 2600 inkl. eheim 2060 pump och en sån tunn heltäckande lysramp och träbänk som var svart som akvariet o rampen.

Tyckte jag var ett kap :)

Och sen att jag köpte en mangroverot som är snygg som få och ca:60 ggr 60 cm stor för 100 spänn till gör inte saken sämre.

Det står här hemma nu och har inte haft nåt strul med karet än och det var 2 år gammalt när jag köpte det.

Märket på kar och ramp och bänk var Aqualine :)

Kostade typ multum nytt enligt förra ägaren.

Har köpt många beg. kar men man får vara försiktig och väldans noga med att kolla upp baljan så det inte är mög man handlar och blir lurad.
"Mög".Jo det har jag lärt mig på mina år i Skaaauunee;). Du den roten har du väl tröttnat på så den kan väl jag få köpa till en billig peng;).

Annons