inköp av räkor?!

#1 - 23 april 2008 06:55
hej jag har tänkt att skaffa några räkor som förökar sig lätt och städar i akvariumet och framförallt ska dom vara fredliga. jag har funderat på körsbärsräkor.

Vilka räkor ska jag ha?
Hur många till att börja med?
har ett 50L med ca 5 guppy's 10neontetror.:D
mer tips på fisk eller andra saker?
#2 - 23 april 2008 07:06
Körsbärsräkor ynglar lätt av sig och är fredliga (de flesta räkor gör inte mycket väsen av sig). http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3 Tänkas bör är väll att du har mycket gömställen i form av tex javamossa, tät växtlighet, fnasig rot så de kan gömma sig. Om du vill ha räklingar av dem så är guppys och tetror glupska av sig. Crystal red http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=1 är något större och även de ynglar av sig rätt lätt. Jag skulle börja med ett gäng på 10st.

//Camilla
#3 - 23 april 2008 07:11
okej kan man se skillnad på körsbärsräkors kön? hane/hona
#4 - 23 april 2008 07:12
som c.ciklid skriver är körsbärsräkor bra. Det är en väldigt bra första räka. Crystal red är ganska mycket känsligare än körsbär så jag skulle rekomendera att du i så fall börjar med körsbär :)

Dock skall du komma ihåg att räkor inte städar i ditt kar, det får du göra själv ;)
#5 - 23 april 2008 07:14
Annaica skrev:
som c.ciklid skriver är körsbärsräkor bra. Det är en väldigt bra första räka. Crystal red är ganska mycket känsligare än körsbär så jag skulle rekomendera att du i så fall börjar med körsbär :)

Dock skall du komma ihåg att räkor inte städar i ditt kar, det får du göra själv ;)

ja har faktiskt tänkt på körsbärsräkor, ja det är klart men jag tänkte mer på att dom äter saker på botten o på växter och sådant. jag städar ju självklart akvariet själv -:p
#6 - 23 april 2008 07:18
jorgner skrev:
okej kan man se skillnad på körsbärsräkors kön? hane/hona

Honorna brukar bli lite grövre och något bredare över arslet. Hanarna är något mindre. Man brukar kunna se en äggfläck i nacken på honorna.
#7 - 23 april 2008 07:19
jorgner skrev:
ja har faktiskt tänkt på körsbärsräkor, ja det är klart men jag tänkte mer på att dom äter saker på botten o på växter och sådant. jag städar ju självklart akvariet själv -:p

Nej, det är klart att de städar, lika bra eller t om bättre än en mal.. Men det är klart att vissa problem kan uppstå med dammsugning, vattenbyten och filtertvätt.. :p :D Men de springer och plockar matrester så fint och Körsbär går hårt åt alger osv på växter, alla mossor mår jättebra och är så gröna och fina när man har räkor... Om man rör runt i gruset eller dammsuger så att det kommer upp smuts och lägger sig på botten så är de där och sitter och plockar sedan...

Men jag röstar på Crystal, de är mycket finare, större och modigare tillsammans med fisk, jag har t om sett de ta mat från glupska guppys.... Men de 2 korsar sig inte så du kan ha båda.. :D Skillnad mellan könen är att körsbärshanen är helt färglös :( Crystal är lika vackra i färgerna båda två... [:-174]
#8 - 23 april 2008 07:23
C.Ciklid skrev:
Honorna brukar bli lite grövre och något bredare över arslet. Hanarna är något mindre. Man brukar kunna se en äggfläck i nacken på honorna.

Som vanligt då:p?
#9 - 23 april 2008 07:24
Katharina tack för informationen =)
#10 - 23 april 2008 07:25
haha så som ja fatta det var det väldigt roligt ^^ :D:p
Bilagor:
#11 - 23 april 2008 07:26
jorgner skrev:
haha så som ja fatta det var det väldigt roligt ^^ :D:p

Japp, men jag tog bort det då det kanske är lite känsligt;). Det får vara vår hemlighet;)!
#12 - 23 april 2008 07:30
hahha

ansjo skrev:
Japp, men jag tog bort det då det kanske är lite känsligt;). Det får vara vår hemlighet;)!

japp det får de :D haha.

Annons