Inköp av lysrör

#1 - 20 mars 2007 22:25
Hejsan!

Har ett akvarium som är 150 cm brett, och som har två långa lysrör i armaturen.

Om man ska köpa nya lysrör, vilka uppgifter behöver man då ha med sig när man beställer? Behöver man veta akvarietillverkare m.m, eller kan man utgå från att samtliga akvarielysrör av måttet 150 cm passar till armaturen?

Kan man utgå från att exempelvis detta lysrör kommer att passa i det akvarium jag har, eller vilka uppgifter behöver jag mer väga in i köpet?
http://www.pwss.se/product.php?productid=259&cat=31&page=2

//Brian
#2 - 20 mars 2007 22:52
Du behöver veta vilken modell det är och vilket watt-antal. Modellen är antagligen T8 (26mm i diameter) men skulle kunna vara T5 (16mm i diameter)
Båda uppgifterna står på lysrören.

Men, för att veta vilket lysrör som ser bäst ut krävs det lite tester och känsla. Många, däribland jag själv, föredrar Philips Aquarelle som ger ett väldigt vitt ljus som framhäver många färger fint och ger hela karet en färgmässigt neutral ton.
De är dessutom långt mycket billigare än de akvarielysrör som man kan hitta i de flesta butiker.

Glöm inte att om du har glimtändare måste dessa bytas varje gång du byter lysrör om du inte investerar i elektroniska. Glimtändare finns att köpa i alla butiker som säljer lysrör, kostar runt tian styck. Elektroniska kan vara lite värre att hitta, mina köpte jag på Clas Ohlsson för 39:- styck.

Cheers
#3 - 21 mars 2007 07:11
Jag köper alltid de billigaste varmvita rören till mitt akvarium....olika märken, men ungefär samma ljus....:D
#4 - 21 mars 2007 08:04
brian:

Är verkligen röret lika långt som akvariet ?? 150cm ??

koppla loss ett rör och kolla vad som står i ena änden på röret.. antalet W
står troligen 36W då är det 120cm långt. det är den info du behöver för att kunna byta ut det..
#5 - 21 mars 2007 08:58
Manne_74 skrev:
brian:

Är verkligen röret lika långt som akvariet ?? 150cm ??

koppla loss ett rör och kolla vad som står i ena änden på röret.. antalet W

står troligen 36W då är det 120cm långt. det är den info du behöver för att kunna byta ut det..

OM jag nu skall gissa så är RAMPEN 150 cm lång, och han undrade hur han skulle veta vilka rör som passade i armaturen...:p :D
#6 - 21 mars 2007 09:01
rätt sunkigt att en ramp som är 150cm tar 120cm's rör på 36w medans en ramp på 160cm tar 150cm's rör på 54w.
hade jag haft en tank på 150cm så hade jag antingen köpt en 160cm's ramp eller byggt om 150cm'r rampen till T5.
#7 - 21 mars 2007 09:39
bena:

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1621

se o gråt.

om man har ett 375 dvs 150 50 50 , med hetäckande plastramp..

vad tycker du det borde sitta för lyse då ?
#8 - 21 mars 2007 09:48
Manne_74 skrev:
bena:

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1621

se o gråt.

om man har ett 375 dvs 150 50 50 , med hetäckande plastramp..

vad tycker du det borde sitta för lyse då ?

hade byggt om den till T5 om jag hade haft pengarna till det. eller sålt den och köpt en ramp på 160cm.

i en heltäckande ramp borde man visserligen få plats 8rör. och då är det inte få skam bortsett från att det lär kosta en del att dels bygga o mden, men sen driftkostnaden lär inte vara så kul heller.
#9 - 21 mars 2007 09:50
Manne_74 skrev:

jag beställde en inte heltäckande ramp för 4st 150cm's rör för 1500:-
kunde fått det lite billigare om jag orkatvänta en månad till.
så 1000:- för en ramp för 2st 120cm's rör verkar lite dyrt i mina ögon.
#10 - 21 mars 2007 09:57
köper man ett nytt 375 idag så är nog det till 95% säkert att det sitter 2 * 36w i rampen hos dom flesta leverantörerna.

jag håller med bena att det är sunkigt dåligt..
#11 - 21 mars 2007 10:01
ok att pampen sticker ut 5cm på vart håll om man köper en 160ramp till en 150tank.
men då har man iaf lyse till och med i kanterna på tanken.
#12 - 21 mars 2007 10:02
fast ska man 'bara' ha fiskar och lite växter, så funkar det ju helt klart ju.
#13 - 21 mars 2007 12:07
Tack för svaren och följdfrågorna.

Jo, det stämmer att lysrörer är 120cm långa och inte 150cm som jag först angav. Modellen är en T8 (26mm i diameter) och namnet på de nuvarande lysrören är "LT 36W/010 Narva Daylight".

Vi har ett nystartat akvarium med måtten 150*50*60 som varit igång i några månader.
I en annan tråd i forumet frågade jag tidigare om råd över hur jag skulle få växterna att må bättre, samt hur man kommer till bukt med kiselalger som jag uppfattat till viss del har sin orsak i dålig belysning.
Svaren var där att belysningen nog var lite klen för akvariumet, då det med nuvarande belysning inte blir mer än 0,19 watt per liter vatten.
Enligt tråden och andra källor borde då ljusstyrkan ökas upp en aning.

Då lysrör är relativt billiga, så stänkte jag att det kan vara värt ett försök att öka styrkan och se om det ger resultat.
Men som jag nu uppfattar det i era svar så är lysrören på 120cm låsta till ca 36w?

Är det någon faktiskt skillnad vad gäller olika modeller och sken hos lysrör, och skulle det ge någon effekt på växter och miljön i akvariumet att byta lysrören mot andra lysrör på 36w, om nu 120cm-rören är låsta till ca 36w?
#14 - 21 mars 2007 12:15
Brian skrev:

Svaren var där att belysningen nog var lite klen för akvariumet, då det med nuvarande belysning inte blir mer än 0,19 watt per liter vatten.

Enligt tråden och andra källor borde då ljusstyrkan ökas upp en aning.

[COLOR=red]det är mycket klent med 0.19w/L.[/COLOR]

Då lysrör är relativt billiga, så stänkte jag att det kan vara värt ett försök att öka styrkan och se om det ger resultat.

Men som jag nu uppfattar det i era svar så är lysrören på 120cm låsta till 36w, och för att öka ljusstyrkan är då alternativet att köpa en helt ny lysramp?

[COLOR=red]går kanske att sätta en ramp bredvid din nuvarande?[/COLOR]

[COLOR=#ff0000]eller bygga om till T5.[/COLOR]

Är det någon faktiskt skillnad vad gäller olika modeller och sken hos lysrör, och skulle det ge någon effekt på växter och miljön i akvariumet att byta lysrören mot andra lysrör på 36w, om nu 120cm-rören är låsta till 36w?

[COLOR=red]olika sorters rör är lämpliga för olika ändamål.[/COLOR]

[COLOR=#ff0000]finns renodlade rör för växter som kan kombineras med t ex daylight-rör.[/COLOR]

bena
#15 - 21 mars 2007 12:29
Såg att det på PWSS fanns T5-armatur som passade akvarium på 150cm, och där styrkan var på 80W.

Om jag förstått det hela så får man köpa två uppsättningar av T5, och byta ut nuvarande lysrör och sätta i T5-armaturen?

Vad krävs det för kunskaper för att anpassa armaturen/locket för T5. Är det en komplicerat åtgärd eller något som gemene man klarar på egen hand?
#16 - 21 mars 2007 12:38
Brian skrev:
Såg att det på PWSS fanns T5-armatur som passade akvarium på 150cm, och där styrkan var på 80W.

Om jag förstått det hela så får man köpa två uppsättningar av T5, och byta ut nuvarande lysrör och sätta i T5-armaturen?

Vad krävs det för kunskaper för att anpassa armaturen/locket för T5. Är det en komplicerat åtgärd eller något som gemene man klarar på egen hand?

vet inte.
#17 - 21 mars 2007 12:40
Att köpa en t5-armatur och bygga om är ingenting du ska ge dig på. om du verkligen vill gräva ner de pengarna så borde du kunna hitta en komplett ljusramp för 150cm-kar med t5 men för att det ens ska vara värt besväret så borde du skaffa hf och jag undrar om det finns färdigbyggda än.

Kort och gott håll dig du den till armatur du har och ja, längden 120cm är låst till 36W.

Cheers
#18 - 21 mars 2007 15:57
brian: kan du lägga i en bild på akvariet ?.. finns lite olika bra lösninga beroende på förutsättningarna.
#19 - 21 mars 2007 16:43
Manne_74 skrev:
brian: kan du lägga i en bild på akvariet ?.. finns lite olika bra lösninga beroende på förutsättningarna.

Hör följer tre olika bilder som visar akvariumet:
http://www.tankesmedjan.se/akvarium01.jpg
http://www.tankesmedjan.se/akvarium02.jpg
http://www.tankesmedjan.se/akvarium03.jpg

Såg att man kunde köpa armatur för måtten 150*50cm och som rymde 4*36w. Men då akvariumet har en välvd framruta, så fungerar inte den lösningen heller tyvärr. För det hade annars varit ett alternativ.

Funderar på om det eventuellt kan rymmas ytterliggare ett lysrör till vänster på armaturen/locket? Då skulle man kunna försöka montera dit ytterliggare ett lysrör. Men det beror på hur nära lysrören kan sitta mot varandra, och om det håller rent säkerhetsmässigt.

Funderar även på om man kan köpa självhäftande folie och klistra fast ytterliggare lite i locket. Men vet inte om det ger någon nämnvärd effekt.

Man skulle även kunna köpa två ramper och lägga över akvariumet, så att det totalt blir 4*36w, men det bygger väl då på att delar av akvariumet inte är täckt, utan ligger öppet? Vet då inte om det är en så bra lösning, då vissa "sugfiskar" enligt uppgift då kan "åka över kanten".(?)

Men har du tid Manne_74, så ta gärna en titt på bilderna och se om du har någon bra idé på lämplig lösning, på hur man bäst utökar ljusstyrkan i akvariumet.
#20 - 21 mars 2007 17:55
Saken är ju lätt..!

följande lösning kostar inte mycket.!!

"Lysrörshållare" http://www.pwss.se/home.php?cat=210
välj den för 36W 230kr Alt 2*40w OM du tro att du kan lägga in 2 rör

"Reflektor " http://www.pwss.se/home.php?cat=197
välj den för 120cm 110kr

och lämpligt lysrör..

sen är prylarna klara..

det du gör sen är att koppla nya lysröret på lysrörshållaren, på med reflektorn sen kan du lägga lysröret på dom 2 mitt stag du har.. Klart
#21 - 21 mars 2007 18:10
Mitt tips...

...som ni säkert hört förut är att klä in ramptaket i aluminiumfolie..gör att ljuset reflekteras o blir mycket bättre.....!!!! :D
#22 - 21 mars 2007 18:14
Lite budgetlösning där manne men visst, vill man ha lösa armaturer liggande så.
Skulle vara intressant att veta vilka förutsättningar den produkten kräver för att få godkänd ip-klassning.

Cheers
#23 - 21 mars 2007 18:17
en budget lösning som fungerar..
#24 - 21 mars 2007 18:18
Manne_74 skrev:
Saken är ju lätt..!

följande lösning kostar inte mycket.!!
Tack för informationen! :)

Det verkar vara en både bra, billig och lätthanterlig lösning.
Lägger jag till ett lysrör kommer jag upp i 0,3 watt per liter vilket är ett lyft och borde ge lite effekt.

Tack för svaren och all hjälp!
#25 - 21 mars 2007 18:21
trevligt att kunna hjälpa. lycka till..
prylarna finns säkert i din lokala butik..

Annons