Inköp av diskusfiskar i Göteborg, var?

#1 - 27 december 2004 00:02
Hejsan.

Jag har startat ett 450 liters akvarium för att ha diskusfiskar i. Jag har noga koll på pHvärde samt Nitriter och har haft igång akvariet nu sedan några dagar innan jul. Jag har för avsikt att, tillsammans med diskusfiskarna, ha kardinaltetror samt pansarmalar. Jag skulle vilja veta om någon har erfarenhet av att köpa diskusfiskar i Göteborgsområdet.

Eftersom jag kommer att köpa 7-8 stycken, så blir det ju en hel del pengar och jag vill vara säker på att jag får bra kvalite och fiskar som genomgått ordentlig karantän. Mitt förstahandsval är Herkules Zoo, vet ni något om deras kvalite på just diskusar och vet ni om det finns något bättre (i så fall var)?

Tack för all hjälp.

#2 - 27 december 2004 00:08
Hej Anders.

Jag kan rekomendera Herkules Zoo starkt. Jag har själv köpt mina discusar där när jag höll på med dom. Herkules utbud är helt okey, men det gäller att vara där när dom får in, för dom går åt fort där.. Vet att dom är en av dom få affärer som säljer svenskodlade diskusar utan någon i svergie som odlar. Minns dock inte vilken art det är. Oranga är dom iallafall. Jag har aldrig sett någon discus eller så som har haft tecken på att må dåligt eller liknande. Så jag kan ju rekomendera Herkules Zoo.
#3 - 27 december 2004 01:43
trop har prisvärda kitty-diskus inne åk dit och kolla in dom, andra alternativ är gubbero zoo och ciklidleken i lerum när det gäller diskusar men titta runt lite för nåt "orange" är inte så ball efter nåt år :)
#4 - 27 december 2004 08:01
I Trollhättan finns ju stavres zoo och sist jag var där så fanns där ganska mycket diskus.
#5 - 27 december 2004 09:49
Hej!
Jag kan rekomendera dig att ta reda på om de är svenskfödda eller inte och inte blanda svenska och importerade diskus. Jag gjorde det och fick diskusdöd efter 3-5 dagar. Jag vill starkt rekomendera dig att köpa svenskt då de är vana vid det svenska vattnet och bakteriefloran. Dom är dyrare än de utländska men är lättare att få att trivas snabbt i karet. Dödsfallens% är radikalt mindre med.

Jag hörde av en klok diskusägare att har du 2000 kr så får du 4-5 starka snygga svenska ungdiskus och om ett halvår så har du 4 snygga diskus i ditt kar. Om du köper importerade så får 10-15 st snygga diskusar men efter ett halvår så har du kanske bara 4-5 starka snygga diskus kvar, men har sluppit bli ledsen över dina fiskars död. Med tanke vad jag har läst här och på andra sidor så ligger det faktist någonting i det.

Hercules är min favvis när det gäller övriga firrar har aldrig köpt diskus där:
http://www.herkuleszoo.se/

Kolla på Gubbero med som är varmt rek av diskusfolk som haft diskus mycket länge, de har svenskfödda diskus inne just nu enligt deras hemsida.
http://www.gubberozoo.com/

Annars kan du ju söka efter hobbyodlare av diskus med.

Lycka till!

#6 - 28 december 2004 23:44
Jag tackar för all hjälp. Det blev till slut 7 stycken små diskusar från Herkules Zoo (svenska).

De skall hämtas på måndag då akvariet förhoppningsvis håller perfekt pH och nitrit-nivå (köpte och stoppade i 20 stycken neontetra och 4 pansarmalar nu i måndags, så en vecka efter måste det vara vettigt att köpa diskusar).

Nu ser jag fram emot ett snyggt akvarium. :)
#7 - 28 december 2004 23:46
Små == unga.
:)
#8 - 28 december 2004 23:46
Lycka till med diskusarna som förstår svenska *s*

Annons