Inköp av 540l akvarium

#1 - 24 maj 2010 21:02
Hejsan.

Nu är de så att jag äntligen har hittat mitt drömakvarium på 540l och har en fråga.

Jag tänker på vikten, Nån som vet ifall man kan ha de på ett trägolv? Eller finns de nått sätt för att underlätta?

De är ett kar med aluminiumram samt tillhörande aluminiumställning,

Bilder kommer när allting är klart.

Mvh Johan
#2 - 24 maj 2010 21:04
Definiera trägolv. Vad har du för bärlag, också trä?
#3 - 24 maj 2010 21:10
Bladh skrev:
Definiera trägolv. Vad har du för bärlag, också trä?

Ja, De är idag liknande golvråspont, troligtvis 28mm samt träbjälklag.

Man kanske ska placera "fötterna" på ställningen över reglarna i golvet?

Johan
#4 - 25 maj 2010 05:06
Om du vill fördela vikten över en större yta kan du lägga en tjock skiva på golvet och sedan placera ställningen på denna.

//Roger
#5 - 25 maj 2010 13:25
jag har hört att man kan ha frigolit under ganska tjockt lager och låta karet trycka ner i det .. fast var det istället för att väga in ? Jga har inte vart här på länge nu :P
#6 - 25 maj 2010 15:46
Jag hade samma golvkonstruktion i mitt förra hus från -55, jag gjorde en ram av 2*4" som fördelade vikten och det gick bra.
Förslaget med extra skiva låter bra.
#7 - 25 maj 2010 16:27
när jag satte mitt 480 tog jag bort några golvbrädor och vägde in några extra reglar under. Sedan la jag tillbaka golvet och ställde hela möbeln på 30x30 cm klinkerplattor. Paranoid som jag är la jag en liten skiva masonit som själva möbetassen sedan står på (Masoniten syns inte) då jag tyckte att tassen var lite väl hård direkt mot klinkersen. Sedan lodade jag under hela tiden när jag fyllde karet för att se att inget förändrades. Det funkade för mig. det finns några bilder på: http://s805.photobucket.com/albums/yy336/andersfiskar/

Annons