Inget växer utom algerna

#1 - 4 september 2013 17:42
Blir inte riktigt klok på vad som händer i mitt kar.
Mina växter tynar sakta bort och dör, bl.a. javaormbunkar som har trivts och frodats i minst 5-6år. Jag har viss tillväxt av grönalger på glaset och ganska mycket toffsalger.
Byter 20-25% vatten med 7-14dagars mellanrum (byter nästan varje helg). Belysning Aquarell T5 2st 130cm 6timmar/dag + dioder för mysbelysning när rören är släckta.
Tillsätter micro-gödning efter vattenbyte (mikro-mix) ca20ml per gång.
Ph strax under 7, ingen nitrit, 10-20ppm nitrat
Det har inte kommit plötsligt utan är ett sakta escalerande problem.

Någon som har något förslag på åtgärder?
#2 - 4 september 2013 18:17
Hur gammla är dina lysrör?

bör bytas en gång om året om man vill att växter ska trivas.
#3 - 4 september 2013 18:21
Dopply skrev:
Hur gammla är dina lysrör?

bör bytas en gång om året om man vill att växter ska trivas.

This, var min första tanke också.
#4 - 4 september 2013 19:22
Minns inte riktigt hur gamla rören är. Mer än ett år gamla men inte så gamla att det förklarar den snudd på totala avsaknaden av tillväxt. Iaf inte om T5 rör tappar kraft i samma takt som T8 och Philips inte tillverkade sämre Aquarell rör på slutet än för 10år sedan.
#5 - 4 september 2013 19:37
Hittade det digitala kvittot från när jag byggde om rampen till T5.
Rören är snart två år gamla.
#6 - 4 september 2013 21:24
Tänt 6h/dag känns ju ganska lite också men det förklarar ju inte varför det har blivit sämre på senare tid.
(om du har kört 6h/dag hela tiden?)
#7 - 4 september 2013 21:30
2år gamla rör förklarar ju däremot det hela. Byt rör och se när växterna börjar växa igen...
#8 - 4 september 2013 22:16
Inget växer utom algerna

KristianE skrev:
2år gamla rör förklarar ju däremot det hela. Byt rör och se när växterna börjar växa igen...

Du har väl sett min kompis Clas H-T?

3 år gamla Aquarelle..
#9 - 5 september 2013 05:39
Jag skulle nog prova med Lysrören först, man borde se ganska snabba resultat om det är anledningen..

Men om det inte fungerar... Har ditt fiskbeständ minskat? Då har nog dina nitrat/fosfat-nivåer också minskat. Men det är mer en spekulation..
#10 - 5 september 2013 05:46
Inget växer utom algerna

Tror nog också att något ämne saknas. Inte bara ljuset. Javaormbunken fixar ju ganska uselt ljus. Saknar de nåt ämne så stannar ju allt, utom algerna förstås.
#11 - 6 september 2013 11:34
Innan jag byggde om rampen var det Aquarelle T8 rör i den och de bör ha varit 6år gamla när jag bytte ut dem utan att det gav någon större begränsning hos växterna.
Fiskbeståndet är ganska rikligt, även om det kanske är något mindre än för lite drygt ett år sedan, så jag borde inte sakna några macro-ämnen. Och mikro ämnen tillsätter jag, även om det är i ganska låga doser.

Vilka lysrör är bäst nuförtiden?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 6 september 2013 11:42
Hur det växer betror väl också lite på balansen i akvariet. Dvs om man har en svag belysning (som du har med gamla lysrör) så bör man nog vara rejält försiktig med att använda gödning eftersom den nu sannolikt mest verkar göda algerna på inte belysningen riktigt räcker till.
Vad har du med för växter i akvariet - javaormbunkar är ju inte direkt snabbväxande så de kan ju inte konkurrera ut algerna.
#13 - 6 september 2013 11:43
Sv: Inget växer utom algerna

Jo 6h är i minsta laget, även om det bör funka, undrar också om du kört den tiden hela tiden?
Vilken sorts grönalg är det du har på rutan, är det hårt sittande prickar eller en lösare disigare typ? Har denna alg alltid funnits eller är det något nytt?
Hur länge har karet varit igång i sin nuvarande setup?
#14 - 6 september 2013 17:59
Finns lite sorgliga rester av javamossa, cryptocoryne och crinumlök
Har endel rotala som håller sig någorlunda men sätter allt mindre blad.
Karet gjordes om med ny bakgrund och filterlösning våren 2011
#15 - 6 september 2013 18:14
Köpt nya rör än?
#16 - 7 september 2013 11:25
Fortfarande inte övertygad om att växterna tvärstannar när ett lysrör blir äldre än ett år, särskilt inte när jag vet att det inte var någon katastrof att ha 6år gamla rör.
Plus att jag försökt hitta på forumet vilka rör som verkar bäst utan framgång...
Vilka lysrör är bäst för växterna?
#17 - 7 september 2013 11:47

Fortfarande nyfiken på vilken typ av alg du har och om den är ny för karet...
#18 - 7 september 2013 13:53
Tofsalger har jag haft i små mängder men de har ökat enormt mycket senaste månaderna. Grönalgerna på glaset är av nån mjuk typ och har kommit senaste månaden. Tidigare hade jag mest de små hårda gröna prickarna på glaset men de är så vitt jag kan se helt borta.
#19 - 7 september 2013 14:05

Hmm skumt. Hade hoppats på prickalger så man kunnat misstänka fosfatbrist. Är ingen expert på alger men dammalger tror jag ska bero på fosfatöverskott, och nitrat och micro har du ju. Överskott kan ju också vara ett bekymmer men att växterna skulle stunta så känns orimligt.

Jag skulle ha gjort rent filtret för att minska fosfatet lite och dragit upp ljustiden till 8h men jag tror inte det är hela svaret på problemet.
#20 - 10 september 2013 08:42
Öka ljusa tiden till 10 tim /dag.
Förmodar att ditt kar är 575 L, då är också 2 lysrör för lite tycker jag borde ha minst 4 st!
Sen skulle jag också byta rören minst vartannat år.

Thaifighter
#21 - 28 september 2013 08:19
Nya rör har inte gjort ett skit på de två veckor de suttit i, möjligtvis växer algerna lite snabbare.
Testat fosfat nivåerna och verkar vara ok för växter (mellan 1 och 2mg/l, närmare 1 än 2).

Testade järn nivån och den är låg trots att jag tillsätter microgödning efter vattenbyte. Kan PMDD micropulver bli för gammalt?
#22 - 4 oktober 2013 18:17
Ny rör, ökat belysnings tiden, bytt till Tropica Plant Growth mikrogödning, köpte en Hygrophilia Polysperma som "försökskanin".
Resultat: Växterna tynar fortfarnade bort, tofs algerna växer bättre än någonsin, rutorna täcks på en vecka av grönalger, polysperman har börjat täckas av bruna alger och på en del ställen börjar det komma cyano.

Går bra nu...
#23 - 4 oktober 2013 18:54
Hmmm, HMM hMm hmm, hm hm hMM, Laaaa lalalalalalala LA laaa....
Finns någon kolkälla? CO2 eller EC?
Jag hade JÄTTEproblem med min Limnophila, som var gles och fullkommligen täckt utav kiselalger innan jag började med EC!
Nu väntar jag bara på att toppskotten skall växa till sig så jag kan plantera ner dem och slänga skiten under!
Jag har verkligen inte mycket ljus i mitt kar endast ett 30W aquarelle-rör till 200L, men det lyser lääänge... 12h/dygn.

Annons