Inget mittstag i 220L Aluminium?

#1 - 14 januari 2018 22:56
Fick ett 220L aluminium kar utav en granne som tröttnat på sina fiskar, ser ut och vara i fint skick och inte allt för gammalt, men jag reagerade på att där var inget mittstag, ser inga hål eller limrester på ramen, ser verkligen ut som att där aldrig suttit något.

Han har haft fisk i det de senaste åren fullt påfyllt, tömde det igår, jag han aldrig se det med fullt vatten i dock.

Han bara skakar på huvudet när jag frågar efter mittstag, han köpte det begagnat också.

Ser ut precis som dessa https://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/aluminium-akvarium/

Eller kanske bättre bild http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=10579.0

Ska man behöva sätta dit ett eget eller finns det verkligen 220L utan mittstag.
Man vill ju liksom inte att det ska braka ihopa.

Mvh
#2 - 15 januari 2018 07:02
Det fanns inget sådant i mitt 220 heller, men väl i ett likadant på 375 liter.
Fyll upp och mät avståndet mellan framruta och bakruta (nedfasningen för täckglasen) alldeles intill gavlarna och mitt på och notera skillnaden, mät även med akvariet tomt.
Jag vet inte hur mycket flex man kan tolerera, men spontant i alla fall inte mer än 5 mm.
jag brydde mig aldrig om att sätta in mittstag i mitt 220, men i 375:an lossade staget en gång i samband med flytt, dåliga nitar. Det var pop-nit av dålig aluminiumkvalitet, så jag flyttade staget några millimeter, borrade nya hål i ramen och popnitade med syrafasta nitar. Köpte senare ett 540 det hade dubbla mittstag.

Som kuriosa kan jag nämna att 220 litersakvariet fick plats i baksätet på en VW-bubbla, en 1303S tjockbubbla från 1973, i maya-gold metallic, det ni!
#3 - 15 januari 2018 07:34
[QUOTE=Björn J.;n2377985]Det fanns inget sådant i mitt 220 heller, men väl i ett likadant på 375 liter.
Fyll upp och mät avståndet mellan framruta och bakruta (nedfasningen för täckglasen) alldeles intill gavlarna och mitt på och notera skillnaden, mät även med akvariet tomt.
Jag vet inte hur mycket flex man kan tolerera, men spontant i alla fall inte mer än 5 mm.
jag brydde mig aldrig om att sätta in mittstag i mitt 220, men i 375:an lossade staget en gång i samband med flytt, dåliga nitar. Det var pop-nit av dålig aluminiumkvalitet, så jag flyttade staget några millimeter, borrade nya hål i ramen och popnitade med syrafasta nitar. Köpte senare ett 540 det hade dubbla mittstag.

Som kuriosa kan jag nämna att 220 litersakvariet fick plats i baksätet på en VW-bubbla, en 1303S tjockbubbla från 1973, i maya-gold metallic, det ni![/QUOTE]

Jaha där ser man, då kanske det aldrig har suttit ett i den ändå.
Men jag gör som du säger och mäter innan och provfyller, återkommer med resultat :)

Annars så lyckades jag hitta plattjärn i aluminium på Bahaus i olika storlekar för en hundring, syrafasta popnitar lyckades jag inte finna men det är väl kanske såpass vanliga att det finns överallt.

Då var där nog inte mycket plats över i bubblan efter de akvariet slank in? haha
#4 - 15 januari 2018 08:06
Det var precis att det akvariet fick plats på tvären därbak.
Men ett tips, om du skall åka och köpa ett nytt eller begagnat akvarium, välj annan bil! Min VW-buss från 1966 med delad framruta, är bra, Trigon 350 fick lätt plats i denna.
När jag en gång för väldigt längesedan var i Kalifornien hade man i ett köpcenter en sådan "splittbuss" lyxmodellen med små rutor även i takets rundning uppställd utanför en zoobutik där.
hela denna vw-bussen var ombyggd till ett korallrevsakvarium, det finns många sätt att förstöra klassiska veteranbilar på.

Om du inte ser några borrhål i ramens överdelar så har det aldrig suttit något mittstag där.
Det gäller att undvika galvaniska strömmar när man ihopfogar olika metaller med varandra, och särskilt då det finns vatten i närheten. Värre blir det med saltvatten.
Det finns pop-nitar av aluminiumlegering, som kan vara rätt så bra, men "syrafast" heter egentligen numera något annat, typ kavlitet A1 eller A2. "Rostfritt" duger inte.
Men välj i såfall bra aluminiumnitar, alla rostfria kvaliteter blir så himla hårda och svåra att klämma med pop-nittången. Bauhuas borde ju ha olika pop-nit.
Du borde klara dig med två nitar på varje sida med diametern 3,2 mm, borrar gör du då med 3,3 mm borr.
Egentligen skall dessa mittstag ha en "T-profil" även sådan finns i hyllan med aluminiumprofiler hos Bauhaus.

-Men jag tror inte att du behöver mittstag i ett 220 akvarium om det är ungefär 50 cm högt.
#5 - 15 januari 2018 08:58
[QUOTE=Björn J.;n2377988]Det var precis att det akvariet fick plats på tvären därbak.
Men ett tips, om du skall åka och köpa ett nytt eller begagnat akvarium, välj annan bil! Min VW-buss från 1966 med delad framruta, är bra, Trigon 350 fick lätt plats i denna.
När jag en gång för väldigt längesedan var i Kalifornien hade man i ett köpcenter en sådan "splittbuss" lyxmodellen med små rutor även i takets rundning uppställd utanför en zoobutik där.
hela denna vw-bussen var ombyggd till ett korallrevsakvarium, det finns många sätt att förstöra klassiska veteranbilar på.

Om du inte ser några borrhål i ramens överdelar så har det aldrig suttit något mittstag där.
Det gäller att undvika galvaniska strömmar när man ihopfogar olika metaller med varandra, och särskilt då det finns vatten i närheten. Värre blir det med saltvatten.
Det finns pop-nitar av aluminiumlegering, som kan vara rätt så bra, men "syrafast" heter egentligen numera något annat, typ kavlitet A1 eller A2. "Rostfritt" duger inte.
Men välj i såfall bra aluminiumnitar, alla rostfria kvaliteter blir så himla hårda och svåra att klämma med pop-nittången. Bauhuas borde ju ha olika pop-nit.
Du borde klara dig med två nitar på varje sida med diametern 3,2 mm, borrar gör du då med 3,3 mm borr.
Egentligen skall dessa mittstag ha en "T-profil" även sådan finns i hyllan med aluminiumprofiler hos Bauhaus.

-Men jag tror inte att du behöver mittstag i ett 220 akvarium om det är ungefär 50 cm högt.[/QUOTE]

Det är 45x45cm djup/bredd

Finns inga borrhål, inga lim/fog rester och inga skrapmärken eller annan minsta lilla skada som kan likna vid att någon försökt plocka bort ett stag.
T-profiler gick för samma pris såg jag, såg även att det var tydligen T-profilerna som sitter i dem nuförtiden.

Min tanke gick mer åt att någon kanske har använt det som terrarie nångång och stört sig på mittstaget därav det på något fantastiskt sätt lyckats få bort det utan en skråma.

Är det kanske så att denna tillverkare kanske använt ett tjockare glas vid just denna tillverkning vid tidpunkten då de producerades.

Vad hjälper egentligen aluminiumramen till med? Är det bara för att skydda kanter och se trevligt ut eller fungerar det som att hålla ihopa/stödja glasen också?

Kommer ihåg när jag köpte ett helt nytt akvastabil 540L då fick jag ett väldigt tunt 1,5-2x20mm mittstag som vart fast silikonat, blev jävligt skeptiskt men jag blev tvungen att flytta det pga en BTN bakgrund, när jag väl skulle provfylla så lossnade mittstaget för jag slarvade och jag skojar inte om rutan hängde ut 4-5cm, då var det ca 80% fyllt, höll på att skita i byxan!
Men det blev popnit på den sen.

Hursomhelst på detta 220L akvariet nu så finns det även inget i botten men det kanske inte är så vanligt, är jag dum eller smart om jag lägger en tunn skiva frigolit i botten inom ramens kanter som stöd för bottenglaset då jag ställer upp det på en bänkskiva?
Så pass tjock så att det inte trycker glaset uppåt men låter det vila lite på frigoliten (cellplasten) vid tryck, annars har vi ju lite spelrum utan.
#6 - 15 januari 2018 09:54
[QUOTE=Manon;n2377990]

Det är 45x45cm djup/bredd

Finns inga borrhål, inga lim/fog rester och inga skrapmärken eller annan minsta lilla skada som kan likna vid att någon försökt plocka bort ett stag.
T-profiler gick för samma pris såg jag, såg även att det var tydligen T-profilerna som sitter i dem nuförtiden.

Min tanke gick mer åt att någon kanske har använt det som terrarie nångång och stört sig på mittstaget därav det på något fantastiskt sätt lyckats få bort det utan en skråma.

Är det kanske så att denna tillverkare kanske använt ett tjockare glas vid just denna tillverkning vid tidpunkten då de producerades.

Vad hjälper egentligen aluminiumramen till med? Är det bara för att skydda kanter och se trevligt ut eller fungerar det som att hålla ihopa/stödja glasen också?

Kommer ihåg när jag köpte ett helt nytt akvastabil 540L då fick jag ett väldigt tunt 1,5-2x20mm mittstag som vart fast silikonat, blev jävligt skeptiskt men jag blev tvungen att flytta det pga en BTN bakgrund, när jag väl skulle provfylla så lossnade mittstaget för jag slarvade och jag skojar inte om rutan hängde ut 4-5cm, då var det ca 80% fyllt, höll på att skita i byxan!
Men det blev popnit på den sen.

Hursomhelst på detta 220L akvariet nu så finns det även inget i botten men det kanske inte är så vanligt, är jag dum eller smart om jag lägger en tunn skiva frigolit i botten inom ramens kanter som stöd för bottenglaset då jag ställer upp det på en bänkskiva?
Så pass tjock så att det inte trycker glaset uppåt men låter det vila lite på frigoliten (cellplasten) vid tryck, annars har vi ju lite spelrum utan.[/QUOTE]

Finns det inga hål så har det inte funnits något mittstag, och tillverkaren har inte ansett att det är nödvändigt.
Glasets tjocklek är relaterat till akvariets övriga mått, speciellt höjden.
Aluramen är ett skydd, en förstärkning och i viss mån en dekoration.
Det är aluprofiler med en lask som är inskjutna i varandra under tryck, möjligen är även aluminiumprofilerna stödlimmade i glaset.

Om du lägger cellplast (Frigolit är ett reg.varumärke) under akvariet så låt denna cellplastskiva vara lika stor som akvariets yttermått. Den kommer att tryckas ihop litet mer under ramen än under glaset. Tjänar som värmeisolering nedåt, om du skall ha mycket växter i så är det bra då dom vill ha det litet varmare om rötterna. Bra även mot sättningar i golvet, då akvariet liksom flyter uppepå cellplasten och hamnar inte lika lätt snett. Bra om skivan är lik stor som yttermåtten, då blir det ju en större anliggningsyta mot underlaget som hela akvariet står på. Om du har en benställning av aluminiumprofil blir det bättre om du lägger en "kryssfanerskiva" (aven "Plywood" är ett varumärke) uppepå benställningen, sedan en cellplastskiva och därefter akvariet.
Men klart ett 220l akvarium belastar inte på samma sätt som de större modellerna.

Glas är förvånansvärt elastiskt, inte lika elastiskt som "Musse Piggs husvagn" men det kan flexa en hel del, kolla stora skyltfönster under blåsiga dagar så förstår du vad jag menar.
Men en nitad förstärkning är väl aldrig fel, och som du skriver, silkonlimmad, kan lika gärna kvitta.
#7 - 15 januari 2018 12:09
[QUOTE=Björn J.;n2377994]

Finns det inga hål så har det inte funnits något mittstag, och tillverkaren har inte ansett att det är nödvändigt.
Glasets tjocklek är relaterat till akvariets övriga mått, speciellt höjden.
Aluramen är ett skydd, en förstärkning och i viss mån en dekoration.
Det är aluprofiler med en lask som är inskjutna i varandra under tryck, möjligen är även aluminiumprofilerna stödlimmade i glaset.

Om du lägger cellplast (Frigolit är ett reg.varumärke) under akvariet så låt denna cellplastskiva vara lika stor som akvariets yttermått. Den kommer att tryckas ihop litet mer under ramen än under glaset. Tjänar som värmeisolering nedåt, om du skall ha mycket växter i så är det bra då dom vill ha det litet varmare om rötterna. Bra även mot sättningar i golvet, då akvariet liksom flyter uppepå cellplasten och hamnar inte lika lätt snett. Bra om skivan är lik stor som yttermåtten, då blir det ju en större anliggningsyta mot underlaget som hela akvariet står på. Om du har en benställning av aluminiumprofil blir det bättre om du lägger en "kryssfanerskiva" (aven "Plywood" är ett varumärke) uppepå benställningen, sedan en cellplastskiva och därefter akvariet.
Men klart ett 220l akvarium belastar inte på samma sätt som de större modellerna.

Glas är förvånansvärt elastiskt, inte lika elastiskt som "Musse Piggs husvagn" men det kan flexa en hel del, kolla stora skyltfönster under blåsiga dagar så förstår du vad jag menar.
Men en nitad förstärkning är väl aldrig fel, och som du skriver, silkonlimmad, kan lika gärna kvitta.[/QUOTE]

Vi startade på exakt 45,0cm mätt över mitten där det brukar sitta mittstag.
Nu fyllde jag hela tanken först halvvägs då landade vi på 45,2cm, därefter fyllde jag hela tanken och då landade vi på 45,5cm MAX.

Ska försöka bifoga eller länka till bilder då det står fullt.

Bild på undersidan där mittstag brukar sitta:
http://www.bilddump.se/bilder/20180115130027-2a04:ae0c:2800:9600:5818:a413:da04:c648.JPG

Bild på tanken full:
http://www.bilddump.se/bilder/20180115130146-2a04:ae0c:2800:9600:5818:a413:da04:c648.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20180115130214-83.233.200.216.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20180115130248-2a04:ae0c:2800:9600:5818:a413:da04:c648.JPG

Själv kan jag tycka att det var inte mycket, men vad säger du?
Jag är ju ingen expert på akvariebyggen precis men kan ju vara bra och veta om man ska lägga ner några hundringar på ett mittstag.
#8 - 15 januari 2018 13:10
Jag tycker det flexar för mycket, trots vad jag skrev tidigare. Kollade en av bilderna där man ser hela sidan bukta ut litet.
Gör så här, tag en sådan där snabbtving med plastkäftar och kläm ihop akvariet så det är 45,0 mm.
Tag mindre tvingar eller kraftiga limkämmor och kläm fast ett mittstag, borra därefter med underdimension 3,0 mm genom både ramen och staget, därefter försiktigt upp till 3,2 mm (eller vilken dimension på pop-nit du nu valt). Nita därefter, tänk på att det blir en otrevlig rekyl i tången när niten är färdigklämd.
Du kan ju skruva också, genomgående maskinskruv M3 i rostfritt, varning för mässningsskruv, det innehåller koppar, och koppar+aluminium+vatten blir inte alls bra!
(Om koppar, Cu, kommer i kontakt med akvarievattnet kan det också förgifta fiskarna)
#9 - 15 januari 2018 15:22
Den håller stadiga 45 utan vatten som den står nu.

Jag sticker fan iväg imorrn och köper en T-formad eller rak plattjärns bit aluminium, 2mm tjock bör räcka tror jag och en hög nitar A4 syrafast, så kan man sova gott om nätterna.

Aluminium såg har jag redan och akvariet är nu städat ordentligt, jävla massa kalk uppe på ramen jag fick gnugga bort med lite ättika.

Inte det tjusigaste akvariet men det får fungera för nu, skall bli ett odlings akvarium senare var det tänkt ute i förrådet, man går ju lite i tankarna om ett Akvastabil MOVE eller FUSION :)

Skitsamma, uppdaterar imorgon hur det gick.
#10 - 15 januari 2018 18:39
En gång körde jag ett 200L utan mittstag sedan detta hade lossnat. Det höll ju ett bra tag, men till slut så sprang det läck. Frontrutan släppte i fogen mot bottenrutan.
Hann få 20-30 liter på golvet innan jag vaknade av skvalandet.
#11 - 15 januari 2018 18:43
[QUOTE=Mr Woods;n2378033]En gång körde jag ett 200L utan mittstag sedan detta hade lossnat. Det höll ju ett bra tag, men till slut så sprang det läck. Frontrutan släppte i fogen mot bottenrutan.
Hann få 20-30 liter på golvet innan jag vaknade av skvalandet.[/QUOTE]
Inte värt den risken!
Trådskaparen bör ju modifiera och sätta in ett mittstag.
#12 - 15 januari 2018 19:01
[QUOTE=Björn J.;n2378035]
Inte värt den risken!
Trådskaparen bör ju modifiera och sätta in ett mittstag.[/QUOTE]

Nej, det där gör jag inte om!
Ett mittstag sitter antagligen monterat av en anledning, och inte för att det är så hemskt snyggt.
#13 - 15 januari 2018 20:40
[QUOTE=Mr Woods;n2378033]En gång körde jag ett 200L utan mittstag sedan detta hade lossnat. Det höll ju ett bra tag, men till slut så sprang det läck. Frontrutan släppte i fogen mot bottenrutan.
Hann få 20-30 liter på golvet innan jag vaknade av skvalandet.[/QUOTE]

Det va ju nedrigt men ett mittstag hade väl knappast räddat fogen i botten från att släppa...
#14 - 19 januari 2018 11:04
Sådär nu var där ett mittstag på plats :D
Passade även på och måla akvariet svart vilket blev ett jävla projekt, målade även bakgrunden svart med sprayfärg, blev jävligt bra och billigt.

http://www.bilddump.se/bilder/20180119115358-2a04:ae0c:2800:9600:1c67:8ff9:69c2:5c67.JPG

http://www.bilddump.se/bilder/20180119115711-2a04:ae0c:2800:9600:1c67:8ff9:69c2:5c67.JPG

Lite dammigt på bilderna efter installationen utav mittstaget, men tjusigt blev det.

Nu får mina Channa Pulchra ett nytt hem så länge i väntan på mitt 720L och jag sover tryggare om natten med ett fyllt akvarium.[:-160]
#15 - 19 januari 2018 11:20
Så bra det blev med mittstaget,snyggt jobbat :)
#16 - 19 januari 2018 13:51
Jättesnyggt!
Om man målar barkunder av cellplast med lösningsbaserad sprayfärg, löser lösningsmedlet upp plasten, det ger en viss struktur ock kan bli väldigt bra om man är försiktig, och rädd om sina hjärnceller... Arbetet företages utomhus och helst med andningsmask.
#17 - 19 januari 2018 20:15
[QUOTE=Björn J.;n2378250]Jättesnyggt!
Om man målar barkunder av cellplast med lösningsbaserad sprayfärg, löser lösningsmedlet upp plasten, det ger en viss struktur ock kan bli väldigt bra om man är försiktig, och rädd om sina hjärnceller... Arbetet företages utomhus och helst med andningsmask.[/QUOTE]

Tack.
Bara glad att färgen fäste så bra på glas :)

Utomhus arbete absolut, men vi hade lite snöstorm och blåst här nere den dagen så jag stod som en idiot inomhus och målade med en bandana runt munnen, de hjälpte ju dock inte.
Lyckades vädra ut det mest då och då men jag fick en jävla huvudvärk på kvällen, antagligen pga färgen.
Dumt gjort.

Men nöjd blev jag.

Trevlig kväll.
#18 - 19 januari 2018 20:16
[QUOTE=Christer5;n2378241]Så bra det blev med mittstaget,snyggt jobbat :)[/QUOTE]

Tack! :)

Annons