Inget bubblande alls!

#1 - 30 juni 2005 19:58
Trots att jag kört PMDD i 2 veckor nu har jag inte sett minsta tillstymmelse till bubbel. Och inte tycker jag växterna växer särskilt heller, har vallisneria och svärdsplantor. Däremot algerna ser ut att ha fått en skjuts framåt :-(
Varför? Jag kör visserligen inte CO2 men måste man det? Jag har ett 310 liters kar med 2 ljusramper, ett 30 W triton, ett 30 w Gro-lux och 2 st 36 W som bara heter NARVA och Philiphs. Har nån en idé?
#2 - 30 juni 2005 20:26
Utan Co2 kommer du troligen få massvis av alger som mumsar i sig näringen.
Växternas främsta byggstenar är till 99,9% Kol och det får dom genom CO2, utan tillsatt CO2 i ett akvarium där man göder rikligt kommer dom växa så sakta och näringsnivåerna blir så höga att alger frodas
Algerna klarar sig utan CO2 och tycker nog näringen du doserar är jättesmarrig.
Vill du satsa på ett växtakvarium så skulle jag råda dig att starta med CO2 gödning, eller om du bara vill göda med PMDD så får du hitta en egen gödningsplan. Inte göda så mycket eller lika ofta och kanske skippa vattenbytena och göda endast när växterna ser lite bleka ut.
Finns även vissa växter som gillar bikarbonat i vattnet. Bland annat vallisneria och svärdplantor kan ta till sig kolkällan från bikarbonat och växa betydligt bättre.
#3 - 30 juni 2005 20:28
Kan tillägga att syrebubblor får man endast när växterna fotosynterar, dvs när dom växer och har bra tillgång på ljus, Co2 och näring som dom omsätter och bildar avger små syrebubblor.
Hoppas du blivit klokare =)
#4 - 30 juni 2005 20:56
Tack för svaret!

Jag tycker det är för meckigt med CO2 så jag får väl dra ner på gödningen lite. Dock höjer jag KH med bikarbonat så det borde finnas gott om kol om de kan använda karbonatjoner (höjer KH från 3 till 12 med bikarbonat).
#5 - 30 juni 2005 21:06
[QUOTE=jampan]Trots att jag kört PMDD i 2 veckor nu har jag inte sett minsta tillstymmelse till bubbel. Och inte tycker jag växterna växer särskilt heller, har vallisneria och svärdsplantor. Däremot algerna ser ut att ha fått en skjuts framåt :-(
Varför? Jag kör visserligen inte CO2 men måste man det? Jag har ett 310 liters kar med 2 ljusramper, ett 30 W triton, ett 30 w Gro-lux och 2 st 36 W som bara heter NARVA och Philiphs. Har nån en idé?[/QUOTE]

Berätta vilken typ av alger som du fått så kan säkert någon "växtnisse" ge lite goda råd. Mindre näring brukar betyda att alger blir ännu gladare då dom är omöjliga att svälta ihjäl.

Berätta gärna även om filtreringen, hur länge det har gått utan att du pillat på det osv.
#6 - 1 juli 2005 07:11
Oj, typ av alger... Mörkgröna, som en gles sammetsmatta som täcker de lite äldre bladen. Växterna är 2 halvstora svärdsplantor och ca 1/4 av botten täckt med vallisneria som växer men inte bättre än förut.

Filtreringen... jag har ett eheim ytterfilter, 620 l/h som jag har haft igång i 4 månader efter senaste rengöring. Karet har gått i 1 månad efter flytt men rengjordes inte så noga då.

Vattenvärden är pH 8, KH 12, nitrit < 0,3, de andra inte mätta. Jag har ca 10 ganska stora malawi och ett 30tal yngel som säkert bidrar med nåt oxå.

Man kanske måste köra CO2 för att få sprutt på växterna?
#7 - 1 juli 2005 07:24
Det är inte så svårt med CO2, när man väl meckat ihopa flaskorna. Prova, det ger resultat.
#8 - 1 juli 2005 08:48
Trots att jag kört PMDD i 2 veckor nu har jag inte sett minsta tillstymmelse till bubbel.
Man ska nog inte sätta likhetstecken mellan PMDD och växtbubbel.
Precis som Rebecka säger uppstår bubblor när vattnet blir syremättat. Det blir det när växterna har hög fotosyntes. Detta uppnår man *nog* aldrig utan extra tillsatt kol(dioxid). Det innebär dock inte att hoppet är ute. Man kan få växter att trivas utan CO2 men man får då inte jämföra tiderna man förväntar sig resultat. Jag kör med CO2 och brukar ha en- till två veckors svarstider när jag gör någon förändring (nya växter, bekämpa alger etc.).

Man kanske måste köra CO2 för att få sprutt på växterna?
Ja, det är ett bra förslag on du vill ha *sprutt* på växterna relativt snabbt. Dessutom är det enklare att hålla algerna borta.
#9 - 1 juli 2005 22:01
Titta in på min hemsida, där har jag fotat när jag byggde min "CO2 apparat". Det är enkelt och sen byter man bara ut mäskflaskan en gång i veckan.
#10 - 1 juli 2005 23:05
kör pmdd sen långt över 1 månad tillbaka.
blir alltid lite för mycke gödning i men har väldigt lite alger.

får trådalger på vallisneriorna allra närmast lamperna.
har fått staghorn på min anubias men börjar gå tillbaka sakta.

annars har jag bara en låg hälsosam tillväxt av grönalger som räkorna gillar.
framrutan gör ja rent 1-2ggr i månaden mer behövs inte.

så att säga att det skulle bli mer alger då man inte kör med co2 kan jag definitivt INTE hålla med om.
#11 - 2 juli 2005 14:58
Och ett litet inlägg efter raven´s inlägg:

Så är det bättre att det är nöringsöverskott änn att det fattas näring. Är det överskott så kan nämligen växterna konkurrera ut algerna om näringen och växer bra, samtidigd som man blir av med algerna. Har inga alger förutom några tussar med penselalger på ett par svärdplanteblad.

Annons