Inget bubbel i mitt växtkar.

#1 - 14 december 2005 21:42
Kör på med CO2 och PMDD men har inte lyckats att få växterna att bubbla. Annars är tillväxten ganska okej. Sessilifloran växer säkert en centimeter per dag.

Setup:

Volym: 152l (95x40x40)
Belysning: 2x30W Aquastar
CO2: Söchting Carbonator och Seachem Flourish Excel.
PMDD: KNO3 KH2PO4 TMG (10ml/100l vid varje vattenbyte (1ggr i veckan)).

Växter: "Vanliga" Svärdsplantor, Javaormbunke, Javamossa, Limnophila sessiliflora, Ludwigia mullertii (tror jag) och dvärganubia.

Vad är det som felar? Carbonatorn skall skicka ut ca ett gram CO2 per dag. Utöver det så göder jag med Seachem Flourish Excel enligt instruktionerna varje dag. PH ligger runt 7.0 och KH runt 5-6.

Har jag inte tillräckligt med ljus? Ligger på 0.4W/l för tillfället men ytterliggare en armatur e på ingående vilket kommer göra att jag hamnar på0.6W/l.

Kan det bero på nått annat? För lite gödning/CO2?
#2 - 14 december 2005 21:48
[QUOTE=tbni]Kör på med CO2 och PMDD men har inte lyckats att få växterna att bubbla. Annars är tillväxten ganska okej. Sessilifloran växer säkert en centimeter per dag.[/QUOTE]

Ursäkta att jag stjäl tråden från början. Men "bubbla"
:confused: Ska växterna "bubbla"...?
#3 - 14 december 2005 21:49
De flesta som kör gas trycker i nånstans emellan 10-20 gram co2/dag/100 liter.
#4 - 14 december 2005 21:51
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=tbni]Kör på med CO2 och PMDD men har inte lyckats att få växterna att bubbla. Annars är tillväxten ganska okej. Sessilifloran växer säkert en centimeter per dag.[/QUOTE]

:confused: Ska växterna "bubbla"...?[/QUOTE]

Om dom trivs så kan de se ut såhär...

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk/P1010697.html
#5 - 14 december 2005 22:02
[QUOTE=oveb][QUOTE=Birgitta W][QUOTE=tbni]Kör på med CO2 och PMDD men har inte lyckats att få växterna att bubbla. Annars är tillväxten ganska okej. Sessilifloran växer säkert en centimeter per dag.[/QUOTE]

:confused: Ska växterna "bubbla"...?[/QUOTE]

Om dom trivs så kan de se ut såhär...

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk/P1010697.html[/QUOTE]

OJ! Det var vackert. Nej det har aldrig mina gjort, det borde jag ju märkt...
Måste kanske börja göda dom :o .
Men dom växer och verkar trivas...
#6 - 14 december 2005 22:07
För att få den där effekten så måste man ha tillräckligt med CO2 i vattnet och bra ljus, näring mm. Då kan växterna börja omvandla stora mänder CO2 till kolhydrater i sina blad och restprodukten syre kommer bubbla på bladen, dvs en rejäl fart fotosyntesen.
#7 - 15 december 2005 06:02
Så med andra ord så är det inte tillräckligt med CO2 i mitt kar? :(
#8 - 15 december 2005 06:17
[QUOTE=tbni]Så med andra ord så är det inte tillräckligt med CO2 i mitt kar? :([/QUOTE]

med andra ord väntar du på bubbel av koltillskott du inte kan få bubbel av.

efter vad jag läst kan du trycka i hur mycket excel du vill blir inget bubbel ändå,
något osäker men skulle tro detsamma gäller carbonator.
#9 - 15 december 2005 06:31
Carbonatorn höjer iofs CO2-halten i akvariet, fast endast med ett gram per dygn (vilket är för lite för bubbeleffekt?).
#10 - 15 december 2005 06:47
vet du säkert att carbonatorn avger co2 och inte bara kol ?
#11 - 15 december 2005 06:56
Ja. Garanterat.

Kommer inte ihåg den kemiska reaktionen på rak hand, men två ämnen reagerar och det bildas citronsyra och koldioxid. Koldioxiden stiger ur behållaren och ut genom en dykarklocka där gasen löses upp med vattnet. Så CO2 är det garanterat.
#12 - 15 december 2005 07:58
Bubblar det inte efter en PMDD-dos och du kör med CO2 så är det garanterat CO2-halten som är för låg. Sessiliflora som bara växer 1 cm om dagen låter lite som den bara går på bikarbonat - det är även ingen speciellt bra bubblare.

Dom du bör kunna se lite bubbelbildning under bladen är Echinodorusbladen nära ljuset, Anubiasblad som inte är skuggade och förmodligen Ludwigia mullertii -http://showcase.aquatic-gardeners.org/Img2003/600/109.jpg Var sjutton har du fått tag på den? =) *vill ha* (efter lite googlande såg jag att dinajel och södermalms akvarieaffär hade den också).

Det är kanon att du använder både Excel och CO2. Kol är aldrig fel.

Carbonatorn däremot brukar folk i allmänhet racka ner på rejält, dessutom såg jag hur man enkelt gjorde en sån själv för några kronor:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=11624&highlight=cheap+co2
(Tyvärr får han massor av negativa kommentarer.. men men.. )
#13 - 15 december 2005 09:07
Enda gången jag ser bubblor under svärdsplantorna är efter ett vattenbyte. Men jag har fått för mig att dom bubblorna e syre som kommer ner i vattnet vid ett vattenbyte och inte egenproducerat av växterna?

Ang. Ludwigia mullertii så kan jag ha fel, och nu när jag ser länken du postade så e det nog inte samma växt. Min lokala fiskaffär e tyvärr inte nått mecka för växtakvarister. De får hem mixade växter utan nå som hellst etiketter eller liknande. Naiv som jag var i mitt startande av växtakvarium så gick jag dit med en lista på en massa växter som jag bad att få köpa eller om de kunde ta hem. Svaret på det var att jag fick en växtbok i handen och att jag fick titta runt själv i butiken *skrattar*.:rolleyes:

Men vad skall jag göra? Skippa karbonatorn och gå över till mäsk (har tyvärr inte pengarna till ett gediget CO2 system med tub och grejer just nu och inget jag vill lägga pengar på i nuläget eftersom hobbyn ändock är relativt ny för mig).

Hur många gram ung. trycker du i i dina växtkar?
#14 - 15 december 2005 09:16

Men vad skall jag göra? Skippa karbonatorn och gå över till mäsk (har tyvärr inte pengarna till ett gediget CO2 system med tub och grejer just nu och inget jag vill lägga pengar på i nuläget eftersom hobbyn ändock är relativt ny för mig).

Jag skulle nog fortsätta med karbonatorn+excel om jag var i ditt läge tror jag. Men se upp med KH:t bara och elda inte i närheten av akvariet om det utvecklas vätgas 8)

Mäsk har jag personligen aldrig haft tillräckligt med moral att hålla igång.

Hur många gram ung. trycker du i i dina växtkar?

Senast runt 12 gram CO2 per 100 liter och dag, uträknat med BluesBoys CO2-databas:
http://www.bluesboy.se/aquabase/consumption/sum.php
#15 - 15 december 2005 09:40
defdac kan du bekräfta eller förneka att excel inte gör att växter bubblar ?

tbni, mäsk är relativt billigt och funkar helt ok men är en del jobb.
är även lätt att få ojämn co2 tillförsel vilket kan skapa problem med alger.
så ett gott råd är att läsa på ordentligt innan du försöker.
#16 - 15 december 2005 09:45

defdac kan du bekräfta eller förneka att excel inte gör att växter bubblar ?

Ja det kan jag faktiskt efter en liten googling! Greg Morin på Seachem bekräftar att växter *inte* fotosyntetiserar mer av Excel:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200012/msg00054.html
#17 - 15 december 2005 09:49
tack för svaret :)

hhmm var kan man få tag på kolstavar.
lät intressant å testa.
#18 - 15 december 2005 09:56
Det borde finnas någon färdig billig utrustning att köpa. Vill inte börja exprimentera med ström.
#19 - 15 december 2005 10:06

Jag skulle nog fortsätta med karbonatorn+excel om jag var i ditt läge tror jag. Men se upp med KH:t bara och elda inte i närheten av akvariet om det utvecklas vätgas 8)

Se upp med KH? Vad menar du?

Och angående Söchting Carbonator så bildas det ingen vätgas :). Endast citronsyra och koldioxid vad jag har förstått.

http://www.oxydator.de/carbonat2eng.htm

Jag får tacka för alla svar.

Problemet med mäsk är att jag vet inte hur jag skall kunna styra flödet av CO2... Jag kan väl inte ställa in själv hur många bubblor jag vill ha i sekunden om jag inte kan styra processen? Någon som kan snabbt förklara hur man går till väga med mäsk, utan dyra tillbehör som magnet/nålventiler (??) och liknande?
#20 - 15 december 2005 10:11
mäsk-co2 går att stryla med ph-kontroller och magnetventil men har man stålar till de är det lika bra att gå hela vägen :/

en del använder en cirkulationspump för att finfördela co2 bubblorna och har den kopplad till timer och när pumpen då stannar går bubblorna mer eller mindre rätt upp i luften.
bekvämt nattetid.
#21 - 15 december 2005 10:23
Raven - Precis, jag har kommit till samma slutsats.

Har bara ett Fluval 4+ innerfilter/pump (som är alldeles för stark för mitt växtkar, strilrör e beställt).. kan man koppla mäsk till den?

Annars hade jag tänkt, om jag försökte med mäsk, å kopplat mäsktillverkningen till en sån där trappa (Nutrafin diffusor eller vad det heter)... men själva styrningen måste väl då enbart kunna styras genom själva receptet? Och sen e det här med hur man stryper det nattetid... kan ju iofs koppla på en t-korsningsgrej (ursäkta språket, men jag kan inte slang... err.. slang-lingon :P) och låta gasen åka ut i rummet under natten... men då lär man ju få lite luktproblem i rummet?
#22 - 15 december 2005 10:45
körde själv t-kors med ventil för att enkelt kunna stänga av mäsken nattetid och funka bra dom gånger ja kom ihåg de.

kan nog koppla mäsken till innerfiltret men hur det funkar kan jag inte svara på.

själv körd eja nutrafin diffusor och den va lite svårinstallerad får inte sitta de minsta snett men funka rätt ok.
sen har jag fått höra att om det kommer för mycket co2 så minskar effektiviteten på trappan så att "övergödnings" risken minskar.

när ja strulade med mäskco2 fick jag tipset att sno magnetventilen från diskmaskin/tvättmaskin och koppla till en timer för att få det enkelt nattetid.
#23 - 15 december 2005 11:06

när ja strulade med mäskco2 fick jag tipset att sno magnetventilen från diskmaskin/tvättmaskin och koppla till en timer för att få det enkelt nattetid.

Intressant! Jag har nämligen tjing på en gammal tvättmaskin. Dock e den för stor för min lägenhet så den kommer att hamna på soptippen. Kanske kan ta magnetventilen ifrån den? Fast hur ser en sån ut och hur fungerar den i praktiken med mäsk?? Kopplar man den till en timer eller vad?
#24 - 15 december 2005 12:51
[QUOTE=defdac]Ludwigia mullertii -http://showcase.aquatic-gardeners.org/Img2003/600/109.jpg Var sjutton har du fått tag på den? =) *vill ha* (efter lite googlande såg jag att dinajel och södermalms akvarieaffär hade den också).[/quote]
Jag är osäker på om jag faktiskt har kvar min mullertii. Köpte glandulosa och mullertii samtidigt på Södermalms akvarieaffär. Skillnaden mellan arterna är inte gigantisk vad jag kunde se. Den ena blir röd på båda sidor om bladen men den andra blir bara röd på undersidan. Detta gäller vid stark belysning. Nu har han MH i sin växtburk i affären och jag har 0,4 w/l Aquarelle, så mina blir röda på undersidan men bara lite ljust rosa på ovansidan, medan hans var tokröda överallt. Dessutom har jag rensat så mycket bland mina ludwigia, så det är möjligt att det slumpat sig så att jag råkat slänga bort den ena eller andra arten eftersom jag inte kan se skillnad mellan dom längre.
#25 - 15 december 2005 13:01
[QUOTE=tbni]Kanske kan ta magnetventilen ifrån den? Fast hur ser en sån ut och hur fungerar den i praktiken med mäsk?? Kopplar man den till en timer eller vad?[/QUOTE]

kan gå.
vet inte hur den ser ut men bör va enkel å hitta då den sitter nånstans där maskinen tar in vatten.

hur den funkar med mäsk vet ja inte men klarar den av att stoppa vatten under tryck så bör den kunna stoppa lite koldioxid.

MEN innan du sliter loss för mycket tänk på att kolla vilken spänningm agnetventilen drivs av.
om det inte står på så får du koppla ur den och mäta med voltmeter men skulle gissa på 230v.

tänk på att när du kopplar ihop det att sätta det i en låda och ha dragavlastare till sladden och silikona alla skarvar ifall det skulle komma vatten på den.
tänk också på försäkringar i värsta fall kan bli ogiltiga ifall nåt händer typ börjar brinna.
montera även in säkring på typ 1a som löser ut snabbt ifall det skulle bli kortslutning.
#26 - 15 december 2005 16:33
innan du stänger av en mäsksats med magnetventil så måste du se till att gasen har något alternativt utflöde, annars kan du riskera att spränga saker eller i alla fall få nån läcka som eventuellt gör att gasen tar den vägen även när magnetventilen är öppen.
#27 - 16 december 2005 02:43
asgarv är det nåt fel på exploderande mäskflaskor :rolleyes: bortsett att de luktar fan i 3 veckor ;)

skämt osidå det bästa är nog att koppla en till en T-korsning.
stäng går co2 ner i karet öppen går det ut i luften.

viktigt att tänka på är att magnetventilen är ovanför vattenytan på akvariet annars kan vattnet rinna ut i värsta fall

Annons