Ingen växtlighet alls !!

#1 - 27 september 2004 16:30
Suck suck...i mitt akvarium blir det ingen växtlighet alls ! Jag har "sju kulor" i runtomkring, haft i växtnäring just men växterna håller ändå i bara ngr dagar... tex som vatten pest,skruv-gräs, java mossa, liknande dill växter ?! plus att jag funderar på att byta ut ljusrör och vilket är då det bästa mot bra växtlighet och snygga fiskar om det går....?!

Tacksam för svar !!!
#2 - 27 september 2004 16:36
Kulorna kan du nog sluta med.
Vilkt av karen gäller det ?
Hur mycket ljus har du ?
Tillsätter du TMG ?
#3 - 27 september 2004 16:41
I 110 liters karet...
Jag är inte hemma nu så jag vet ej vad det är för märke på ljusröret men det är bara 1 st å ca 80 cm långt det täcker bara med ljus rakt ner å nästan inget på sidorna det bara reflekterar ?!

Varför ska jag inte använda kulorna?
#4 - 27 september 2004 16:45
Svårt att hålla koll på hur mycket näring växterna får av kulorna. Det är lättare att hålla koll på näringsnivåerna om du bara kör typ TMG. Hur många watt är röret på ?
#5 - 27 september 2004 17:01
Skulle gissa på 18W med tanke på storleken på kar. Med den utrustning du har så kommer det aldrig att bli någon boost i växtligheten, MEN det går ju faktiskt att få växterna att överleva ändå.

Kommentarer till dina växter nedan är med utgångspunkt från den tiden då jag körde helt utan näring CO2 etc. OBS! egna erfarenheter, ta det inte som absolut sanning.

- Vattenpest: Har jag haft problem med vid höga vattentemperaturen, den är egentligen en kallvattenväxt om jag förstått rätt. Som bäst har den gått i akvarium utan värmare samt med mycket ljus.

- Skruvgräs (skruv-vallisneria?): Också en växt som jag haft svårt att få överleva, har alltid fört en tynande tillvaro. Vanlig, rak, vallisneria har jag däremot fått skogar av utan större besvär.

- Dillväxter: Troligen Cabomba som är svår att få ordning på utan CO2 och mycket ljus. Den tappar ofta bladen längst ner och ser bara fin ut högst upp mot lysröret.

- Javamossa: Har inte så mycket att säga om den. Borde klara sig men växer ganska så sakta.

Skulle tro att du i vissa fall har för svåra växter för det förhållande som finns i ditt akvarium. Prova Limnophila sessiliflora istället för Cabomba. Andra enkla växter är t ex Javaormbunke & Anubias. Med endast ett lysrör är det dessa du bör inrikta dig på.
#6 - 27 september 2004 17:45
Ursprungligen skickat av jowa

Skulle gissa på 18W med tanke på storleken på kar. Med den utrustning du har så kommer det aldrig att bli någon boost i växtligheten, MEN det går ju faktiskt att få växterna att överleva ändå.

<b>18W är ju lite i underkant om man vill att växterna skall trivas.</b>

Kommentarer till dina växter nedan är med utgångspunkt från den tiden då jag körde helt utan näring CO2 etc. OBS! egna erfarenheter, ta det inte som absolut sanning.

- Vattenpest: Har jag haft problem med vid höga vattentemperaturen, den är egentligen en kallvattenväxt om jag förstått rätt. Som bäst har den gått i akvarium utan värmare samt med mycket ljus.

<b>Stämmer dom föredrar kallare vatten 18-25.</b>

- Skruvgräs (skruv-vallisneria?): Också en växt som jag haft svårt att få överleva, har alltid fört en tynande tillvaro. Vanlig, rak, vallisneria har jag däremot fått skogar av utan större besvär.

<b>Dom vill gärna ha extra bikarbonat.</b>

- Dillväxter: Troligen Cabomba som är svår att få ordning på utan CO2 och mycket ljus. Den tappar ofta bladen längst ner och ser bara fin ut högst upp mot lysröret.

<b>Stämmer.</b>

- Javamossa: Har inte så mycket att säga om den. Borde klara sig men växer ganska så sakta.

Skulle tro att du i vissa fall har för svåra växter för det förhållande som finns i ditt akvarium. Prova Limnophila sessiliflora istället för Cabomba. Andra enkla växter är t ex Javaormbunke & Anubias. Med endast ett lysrör är det dessa du bör inrikta dig på.

#7 - 27 september 2004 20:41
Även om du inte har förutsättningar för att få ett prunkande växtakvarium så skall åtminstonde javaormbunken klara sig med det ljuset. När en javaormbunke dör är det nästan alltid pga makrobrist. Hur mycket vatten byter du? Hur gammalt är karet? Hur mycket fisk?
MVH
Magnus
#8 - 4 oktober 2004 06:46
Mitt rör är en Sylvania aquastar F18W/174-T8 10000 K .
Den har nog varit med ett par år !

Jag byter 10 liter varje fredag det har jag börjat med hållt på ca 2 månader, Jag tror det är 5 år gammalt köpte det för ett ca halvår sedan tror jag, Nu har jag 5 svarta neontetror,15 neontetror, guppyyngel ca 5 st , 1 st skäggmal

Vad är TMG ? CO2 ?
Vart får man bikarbonat?
Med vilka mått?!

Tackar för svaren!!
#9 - 4 oktober 2004 07:04
TMG = Växtnäring (TropicalMasterGrow)
Co2 = Den viktigaste kol källan fär växter (Typ läskmaskins tuben)
Bikarbonat = tex Bakpulver :-)

Om du ska börja med tex bakpulver kan du använda min närings kalkylator för att räkna ut hur du ska blanda:
http://www.cenara.com/users/ce00478/akvarium/akvarium.htm
#10 - 4 oktober 2004 07:28
Bikarbonat är INTE bakpulver även om det är en betydande del i bakpulver. De finns dock på samma ställe i affären. Sök i kryddhyllan eller hyllan med bakgrejs, som regel förpackat i påsar.
#11 - 4 oktober 2004 07:49
Hur mycket bikarbonat ska jag då ha i mitt 110 liters kar ? eller står det på påsarna ?!
Hur få jag till c02 i mitt akvarium ? är det jätte nödvändigt?
jag har en vanlig luft pump som är ihop kopplad med en lååång syresten plus ngt plast rör som har en plast platta på botten som bubblar syre .

Annons