Ingen el...vad händer då?

#1 - 21 oktober 2009 12:00
Hoppas jag postar i rätt avdelning nu.
Jag undrar lite om elavbrott. Min el försvann för ett tag sedan och på timern till akvariet kunde jag se att strömmen hade varit borta i cirka 3,5 timmar. Pumpen började naturligtvis cirkulera igen så fort strömmen kom tillbaka, men jag oroade mig jättemycket för hur balansen i akvariet skulle påverkas. Jag har hört att om vattnet inte cirkulerar hela tiden så bildas det farliga mikrober och bakterier efter bara några minuter och syresättningen av vattnet försvinner ju. Strax innan strömmen kom tillbaka började jag fundera på ifall jag skulle ta slamhäverten och börja byta ut vattnet i akvariet.

Mina frågor är: hur länge klarar sig akvariet utan ström? Och vad gör man ifall strömmen är borta länge? Skulle det ha hjälpt det minsta ifall jag hade börjat byta ut vattnet med slamhäverten?
#2 - 21 oktober 2009 13:50
Har du ett ytter- eller innerfilter?
#3 - 21 oktober 2009 14:35
som sagt vad du har för filter påverkar väldigt mycket hur länge man klarar sig utan ström, sen tror jag att det inte är några nya bakterier som bildas utan mera att dom goda bakterier du har börjar dö och när dom dör bildas (frigörs) gifter.
att byta vatten gör aldrig nån skada och står pumpen stilla länge är det ett bra sätt att få ner nytt syrerikt vatten under avbrottet, har du ytterfilter så skulle jag säga att 1 timme kan räcka för att få problem medans ett innefilter där filtermediet ligger öppet kan klara sig över 8 timmar, en försiktig rengöring och ett vattenbyte vid längre avbrott är nog en bra sak iaf ;)
#4 - 21 oktober 2009 21:02
Har innerfilter som sitter i ett pumphus. Akvariet är ett Juwel Rekord 110.
Varför håller sig innerfilter längre än ytter?
#5 - 22 oktober 2009 05:28
främsta skälet är att i ett ytterfilter står vattnet absolut still, men sen är ju filtermaterialet större så om samma mängd bakterier dör (per cm3) så är det helt enkelt fler som dör i ytterfilter med större risk för bieffekter.
om du upptäcker ett elavbrott som varar mer än en timme så är det inte fel att dra ur sladden för filtret och när strömmen kommer tillbaka rengöra filtermaterialet försiktigt innan man sätter på filtret igen
#6 - 22 oktober 2009 08:39
Ett innerfilter klarar sig lätt i 3,5 timmar, så du behöver inte göra något. Det är alltid lite självcirkulation i ett innerfilter, vilket gör att lite syre kommer till även om det är strömavbrott. I ett ytterfilter kommer inget nytt till, vilket kan göra att syrebrist uppträder ganska snabbt.
#7 - 22 oktober 2009 20:58
Vi hade elavbrott i många timmar med innefilter. Inget negativt inträffade när cirkulationen till slut kom igång.
#8 - 22 oktober 2009 21:21
Jag hade strömavbrott i en vecka under Gudrun. Och pumparna stog still hela tiden både ytter och innerfilter, ingenting hände när de startade igen även om det inte luktade särskilt gott. Därimot dog många fiskar (ca 15 %) efter perioden eftersom de aldrig kom igång att äta igen efter den långa temperatursänkningen. Jag har fiskar som fortfarande lever som var med om Gudrun.
#9 - 22 oktober 2009 22:25
Jag har ett ytterfilter
och 2 innerfilter :D (den ena är kraftig som satan och den andra är jätte liten)
Har den mest för att få lite rotation på andra sidan karet...

är väl bra om man både har ytter & innerfilter, speciellt vid strömavbrott
Bilagor:
#10 - 23 oktober 2009 01:23
sandish skrev:
Jag har ett ytterfilter

och 2 innerfilter :D (den ena är kraftig som satan och den andra är jätte liten)

Har den mest för att få lite rotation på andra sidan karet...

är väl bra om man både har ytter & innerfilter, speciellt vid strömavbrott

Har ingen större betydelse. Så länge du har ett ytterfilter, och låt säga elen varit av i 6 timmar, så går det igång igen och sprutar allt dött material ut i karet. Tror inte dina innerfilter kommer hjälpa fiskarna att klara sig då jag kan tänka mig att det förgiftar fiskarna rätt snabbt.
#11 - 23 oktober 2009 11:05
Johanski skrev:
Har ingen större betydelse. Så länge du har ett ytterfilter, och låt säga elen varit av i 6 timmar, så går det igång igen och sprutar allt dött material ut i karet. Tror inte dina innerfilter kommer hjälpa fiskarna att klara sig då jag kan tänka mig att det förgiftar fiskarna rätt snabbt.

Oh...:(... så efter ett längre strömavbrott så är det bättre att rengöra hela ytterfiltret ist för att köra på som vanligt?
#12 - 23 oktober 2009 11:22
sandish skrev:
Oh...:(... så efter ett längre strömavbrott så är det bättre att rengöra hela ytterfiltret ist för att köra på som vanligt?

Ja, det skulle jag definitivt göra iaf!
#13 - 23 oktober 2009 11:43
Johanski skrev:
Ja, det skulle jag definitivt göra iaf!

Tackar så mycket! :)
Man reflekterar inte så mycket över hur ett strömavbrott påverkar fiskarna. [:o], bra tråd av TS faktiskt nu såhär i efterhand :D
#14 - 24 oktober 2009 10:02
sandish skrev:
Tackar så mycket! :)

Man reflekterar inte så mycket över hur ett strömavbrott påverkar fiskarna. [:o], bra tråd av TS faktiskt nu såhär i efterhand :D

TS? Vad betyder det?
#15 - 24 oktober 2009 10:05
TS? Vad betyder det?

TS = trådskaparen kanske ? ;)
#16 - 24 oktober 2009 10:41
Måsta vika in med en fundering:

Hade en jobbarkompis som körde sitt 160-liters på timer. 12 timmar om dagen hade han lyset på, sen kom det fram att hans innerfilter och värmare också satt på timern. Så hade han alltid kört för att ge fiskarna lugn och ro på natten :)

I hans fall måste det väl fiskarnas välmående bero på att alla nyttobakterierna sitter i gruset och eftersom att filtret aldrig fått fungerat optimalt han det aldrig bygga upp någon bakterieflora som skulle kunna göra nån större skada heller?!

Han körde scalarer och tetror i det. Scalarerna lekte och verkade ha väldigt bra fart på karet i övrigt. Aldrig nå sjukdommar.
#17 - 24 oktober 2009 12:00
drd skrev:
TS = trådskaparen kanske ? ;)

Ahaaa... Jag satt och tänkte i akvarietermer. "Tank"-någonting trodde jag det betydde. :d Jag har aldrig vant mig vid att skriva "kar" istället för "akvarium", funderade på ifall ännu ett namn på akvarium hade dykt upp.
#18 - 24 oktober 2009 12:44
Faran med avstängda filter är inte i första hand att man dödar nyttobakterierna. de kan i de allra flesta fall cysta in sig och komma igång direkt när bra förutsättningar erbjuds. Den största faran är dock att en del av de nyttiga bakterierna (ej nitrifierarna) vid brist på syre går över och använder andra ämnen som ersättning för syre i förbränningsprocessen (cellmetabolismen). I första hand om det finns tillgängligt blir det nitrat som används och det är inte så farligt. Dock - när både syre och nitrat är borta så kommer dessa bakterier att använda sulfat i stället. Restprodukten där blir svavelväte som är dödligt giftigt. Om det finns gott om syre kvar i akvariet så kommer det i filtret producerade svavelvätet snabbt oxideras och bli ogiftigt. Har dock strömavbrottet varit länge (eller att syreförbrukningen av andra orsaker varit stor även i akvariet) så kan fisken slås ihjäl eller skadas så kraftigt att den dör senare (nota bene endymion - dina fiskar kan ha dött av sviterna från svavelväte vilket också din rapporterade lukt indikerar. Svavelväte luktar ruttna ägg).

Eftersom man aldrig kan vara på den säkra sidan så tycker jag det är bäst (om man bor på ställen med risk för strömavbrott) att ha filterpumpar som är kopplade via jordfelsbrytare med nollspänningsutlösning samt att ha minst en "filterlös" cirkulationspump som alltid går när det finns ström. På detta sätt så återstartar aldrig filterpumparna utan man får möjlighet att ettdera göra filtern rena eller om filtret sitter bakom moduler spola ut det första vattnet direkt ut i vasken eller en hink.

MVH Lasse
#19 - 24 oktober 2009 14:39
Lasse skrev:
(nota bene endymion - dina fiskar kan ha dött av sviterna från svavelväte vilket också din rapporterade lukt indikerar. Svavelväte luktar ruttna ägg).

MVH Lasse

Jag ska ju inte säga att det inte var svavelväte som hade ihjäl fisken men jag tycker inte att det pekade mot det. Fiskarna började nämligen aldrig att äta efter att temperaturen varit låg. De tog in maten men spottade senare ut den. De fiskarna som överlevde började äta direkt.

Annons